מכה לטראמפ: שופט פדרלי אוסר עליו להשתמש בכספי משרד ההגנה לבניית החומה

השופט קבע שהקונגרס יעד כספים בתקציב הפנטגון למטרות מסוימות ושהנשיא אינו רשאי לשנות את ייעוד הכספים ללא אישור של הקונגרס • הפסיקה שוללת מטראמפ 3.6 מיליארד דולר להקמת החומה לאורך כ-300 ק"מ • ההחלטה צפויה להחריף את ביקורתו של טראמפ על מערכת המשפט הפדרלית • לפני חודש הוא שאל: "למה בכלל צריך שופטים"?

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

שופט פדרלי בטקסס הנחית מהלומה קשה על היוזמה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להקים קטע ארוך מהחומה לאורך הגבול בין ארה"ב למקסיקו, במאמץ למנוע חדירת מהגרי עבודה מאמריקה התיכונה לשוק העבודה האמריקאי. הקמת החומה הייתה אחת מההבטחות המרכזיות במסע הבחירות של טראמפ לנשיאות ב-2016, והמכשולים בדרך למימוש ההבטחה מוסיפים להשביעו מרורים.

השופט דייוויד בראיונס מבית המשפט המחוזי באל-פאסו פסק שתוכנית ממשל טראמפ להשתמש ב-3.6 מיליארד דולר מתקציב משרד ההגנה למימון הקמת חומה לאורך כ-300 ק"מ אינה חוקית. טראמפ הכריז בזמנו על מצב חירום לאומי, מהלך שהקנה לו את הזכות, לטענתו, לנתב כספים בתקציב הצבאי מייעודם המקורי לפרויקט החומה.

אך השופט קבע כי הקונגרס ייעד את כל הכספים בתקציב הפנטגון למטרות מסוימות (למשל: הקמת בתי ספר בבסיסים צבאיים למען משפחות החיילים שמתגוררות בהן) ולפיכך הנשיא אינו רשאי לשנות את יעוד הכספים ולנתבם למימון הקמת החומה ללא אישור הקונגרס.

בית המשפט כונס לדון בעתירה של שלטונות מחוז אל-פאסו, שטענו כי תושבי המחוז מתנגדים להקמת החומה, וכי הפרויקט יגרום לנזק קבוע ובלתי הפיך למוניטין של המחוז כאזור מכניס אורחים וכמרכז לסחר עם המחוזות הסמוכים במקסיקו. לעתירה הצטרף גם ארגון להגנה על זכויות האדם בדרום טקסס.

העותרים אף טענו כי החלטת טראמפ להכריז על מצב החירום כעילה להפקיע כספים מתקציב משרד ההגנה היא "מאמץ בוטה לגזול סמכויות מהקונגרס".

השופט קיבל את טיעוני העותרים ולבקשתם הוא הוציא צו מניעה זמני נגד ממשל טראמפ. בכך הושהה, למעשה, חלק גדול מפרויקט החומה. הפסיקה משבשת כליל את תוכנית הממשל להקים "מחסומי פלדה" - לא בדיוק חומה - לאורך קטע רציף באורך כ-700 ק"מ.

משרד המשפטים בוושינגטון הודיע שיערער על הפסיקה, אך הזמן הולך ואוזל. פחות משנה נותרה עד לבחירות לנשיאות ואיטיות מערכת המשפט אינה משחקת לידי הבית הלבן.

עד עתה תקצב ממשל טראמפ כ-10 מיליארד דולר להקמת החומה. פסיקת השופט מגלחת אפוא כשליש מהסכום הזה. כך, למשל, יוכל הממשל להשתמש למימון החומה בסכום שהקונגרס אישר במפורש לצורך הפרויקט בתקציב הפדרלי לשנת הכספים 2019: 1.375 מיליארד דולר.

טראמפ מגלה רגישות רבה לנושא החומה לאורך הגבול עם מקסיקו. היוזמה הזו כיכבה כמעט בכל עצרות הבחירות שלו ונהפכה לחלק מהפולקלור האמריקאי. כך, למשל, בנאום שבו הודיע טראמפ על הצטרפותו למירוץ לנשיאות, ביוני 2015, בטראמפ טאואר, הוא הכריז: "אני אקים חומה גדולה, ואף אחד לא בונה חומות טוב יותר ממני, ואני אבנה את החומה הזו ממש בזול. אני אבנה חומה גדולה גדולה על הגבול הדרומי, ומקסיקו תשלם בעדה". לימים הוא שכלל הקטע הזה. בעצרות הבחירות צרח המועמד טראמפ לעבר הקהל: "ומי ישלם בעד החומה"? והקהל צרח בחזרה: "מקסיקו תשלם". (מקסיקו כמובן לא שילמה פרוטה).

לדברי מקורביו, חושש טראמפ שאי הקמת החומה, או בניית קטעים מעטים ממנה בלבד, תכרסם במוניטין שלו כנשיא שמקיים את הבטחותיו ותפגע בסיכוייו להיבחר מחדש בנובמבר 2020.

על רקע זה, אין כמעט ספק שטראמפ ייצא נגד השופט בראיונס, בדיוק כפי שהוא יצא נגד שופטים אחרים שאת פסיקותיהם הוא לא אהב. זכורות התפרצויותיו נגד שופטים שחסמו חלק מיוזמותיו להגביל כניסת מוסלמים לארה"ב ולהטיל הגבלות על כניסת נוסעים אחרים, השופטים שדחו את עתירותיו להוסיף ולשמור על חיסיון דוחות המס שלו, אפילו השופט שפסק נגדו בתביעת סטודנטים נגד אוניברסיטת טראמפ.

רק לפני כחודש אמר טראמפ לעוזריו בבית הלבן ש"צריך להיפטר" משופטים פדרליים מפני שהם תמיד פוסקים נגדו. הוא אפילו ביקש מפרקליטיו לנסח הצעת חוק להקטין את מספר השופטים האלה. כמובן, שניסיון כזה טרם נעשה.

כל המכשולים האלה אינם מונעים מטראמפ להוסיף להטיף להקמת החומה בכל הזדמנות אפשרית. המוטיב החוזר ונשנה הוא, ש"משבר הומניטרי וביטחוני הולך וגובר" שורר לאורך הגבול. "זה משבר הומניטרי. משבר של הלב. משבר של הנפש". הוא אמר, כי רק מחסום ישים קץ למשבר ולפיכך יש "כורח קריטי" להקמתו.