שנה וחצי לאחר תאונה קטלנית באתר בנייה בחולון: כתבי אישום נגד בעלי חברת הבנייה

כשנה וחצי לאחר שמאיר פלשתייב נהרג כתוצאה מקרשים שנפלו מאתר בנייה בחולון ופגעו בו, הוגשו כתבי אישום נגד גורמים בחברת הבנייה שבנתה פרויקט במסגרת תמ"א 38, בגין גרימת מוות ברשלנות

מאיר פלשתייב ז"ל / צילום: תמונה פרטית
מאיר פלשתייב ז"ל / צילום: תמונה פרטית

פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הגישה כתב אישום נגד חברת הבנייה "בלאור" ובעליה, מיכאל אורלביץ' ודימיטרי בלכבסקי, וחברת הבנייה "ג'יפ עבודות פיתוח ובניין" ובעליה, גרגורי פולישצ'וק. זאת, בגין גרימת מותו ברשלנות של מאיר פלשתייב ז"ל, שהיה בן 21 במותו. פלשתייב רכב על אופניו בסמוך לאתר בנייה בחולון שהופעל על-ידי החברות, ונהרג מקרשים שנפלו מהאתר אל המדרכה. בנוסף מואשמים במותו של פלשתייב גם מנהלה של "בלאור", מיכאל גלוזמן, ושני פועלים של חברת "ג'יפ" שעבדו באתר.

לפי כתב האישום, ביולי 2018 עסקו הנאשמים, "בלאור" בתור קבלן ראשי ו"ג'יפ" בתור קבלן משנה, בפירוק "טפסה" (תבנית שלתוכה יוצקים בטון, מ.ב) של מרפסת בקומה 8 באתר בנייה בחולון בו בוצעו עבודות כחלק מפרויקט תמ"א 38. עבודת פירוק הטפסה באתר התבצעה, לפי כתב האישום, מבלי שנעשה שימוש ברשתות למניעת נפילת חפצים או באמצעים אחרים למניעת התמוטטות מקרית של חלקי הטפסות, ומבלי שנקטו את הזהירות הנדרשת כדי למנוע נפילת קרשים.

במהלך עבודת הטפסנות נפלו קרשים אשר שימשו חלק מהטפסה, מקומה 8 אל תחתית הבניין. באותה שעה ממש רכב על אופניו במדרכה הסמוכה לאתר פלשתייב, והוא נפגע מאחד הקרשים שנפלו. הקרש פגע בראשו, הוא פונה לבית החולים כשהוא פצוע באורח אנוש, ומותו נקבע בסמוך לאחר מכן.

חברת "בלאור", אורלוביץ' ובלכבסקי מואשמים בכך שלא מינו מנהל עבודה בהתאם לדרישות תקנות הבטיחות בעבודה ובניגוד להסכמים שכרתו עם ועד הבית של הבניין, ולא פיקחו בעצמם על עבודות הבנייה כמתחייב מהם. בנוסף, הנאשמים כולם מואשמים כי לא נקטו מידה סבירה של זהירות למניעת הסכנה הנשקפת מנפילת קרשים, ולא דאגו לפרק כל קרש בנפרד, כך שהייתה נמנעת נפילת הקרש מחוץ למרפסות.

עוד לפי כתב האישום, הנאשמים התרשלו בכך שלא השתמשו ברשתות למניעת נפילת חפצים ולא נקטו אמצעים אחרים למניעת התמוטטות מקרית של חלקי הטפסות. בנוסף, מואשמים החברות, בעליהן וגלוזמן כי לא נקטו את האמצעים למניעת נפילת חפצים, לא וידאו שלא יושלכו חומרים מגובה, ולא בנו גגון סוכך מעל מעבר הולכי רגל, וזאת בניגוד למתחייב מהם על-פי היתר הבנייה, ובכך שלא הדריכו כיאות את העובדים בכלל ואת הפועלים המואשמים בפרט בנוגע לסיכונים באתר.

כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד ניר ביטון.