ערן לנדנר - בנה של היועצת שהתעשרה מגילוי הגז ב"תמר" - מונה למנכ"ל אקויטל

ערן לנדנר מונה השבוע לתפקיד המנכ"ל של חברת ההחזקות אקויטל ודירקטוריון החברה הבת, נפטא • לנדנר יחליף בתפקידי המנכ"ל את ערן סער, שהתפטר לאחרונה לצורך מינוי כמנכ"ל החברות אי.די.בי ודיסקונט השקעות

חיים צוף, מבעלי השליטה באקויטל / צילום: רוני שיצר
חיים צוף, מבעלי השליטה באקויטל / צילום: רוני שיצר

דירקטוריון חברת ההחזקות אקויטל ודירקטוריון החברה הבת, נפטא, מינו השבוע את ערן לנדנר לתפקיד המנכ"ל של שתי החברות. לנדנר יחליף בתפקידי המנכ"ל את ערן סער, שהתפטר לאחרונה לצורך מינוי כמנכ"ל החברות אי.די.בי ודיסקונט השקעות (דסק"ש). לנדנר, בן 41, שימש בשבע השנים האחרונות בתפקיד סמנכ"ל הפיתוח העסקי של נפטא ושל שותפות ישראמקו שבשליטתה. לנדנר הוא בעל תואר ראשון במשפטים וניהול מאוניברסיטת ת"א ובעל תואר שני במנהל עסקים (מימון) מטעם בית הספר לניהול סלואן של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT).

לנדנר הוא גם בנה של עו"ד נועה לנדנר, המכהנת כיועצת המשפטית ומזכירת החברה של אקויטל, נפטא וישראמקו. בעקבות מינוי של ערן לנדנר למנכ"ל, הודיעה עו"ד נועה לנדנר כי תחדל מלכהן כמזכירת החברות באופן מיידי, וכי את מקומה בתפקידים אלו ימלא מעתה עו"ד דוד שינברג. נוסף על כך הודיעה עו"ד נועה לנדנר כי תחדל למכהן כיועצת משפטית של החברות ב-1 באפריל 2020, או אף קודם לכן אם ימונה יועץ משפטי חדש במקומה.

הגז הקפיץ את שווי האופציות ל-37 מיליון שקל

אקויטל, הנמצאת בשליטת חיים צוף וקובי מימון, היא חברת השקעות הנסחרת בשווי של 3.7 מיליארד שקל, שהחזקותיה המרכזיות הן חברת הנדל"ן איירפורט סיטי, נפטא ושותפות הנפט ישראמקו. עד לאחרונה כללה פירמידת אקויטל חברת שכבה נוספת בשם יואל - שנשלטה בידי אקויטל וששלטה בנפטא. לפני כמעט 11 שנים, בינואר 2019, העניק דירקטוריון יואל לעו"ד לנדנר חבילת אופציות, וזאת שישה ימים בלבד לפני הודעתה של נובל אנרג'י על תגלית הגז ברישיון תמר, שישראמקו מחזיק ב-28.75% ממניותיו.

ביום ההודעה זינקו כל המניות של השותפויות והחברות המחזיקות במאגר תמר, ובשל כך עלה מהותית גם שווי האופציות שקיבלה עו"ד לנדנר. באפריל 2015 הוגשה בשל כך בקשה לאישור תביעה נגזרת נגד חברי דירקטוריון יואל, שאישרו את הענקת האופציות. בבקשת התביעה נטען כי גילוי הגז הקפיץ את שווי האופציות מ-19.2 מיליון שקל ל-37 מיליון שקל.

לפני כחצי שנה הגיעו לצדדים להסדר פשרה, במסגרתו הוסכם כי בעלי השליטה צוף ומימון, בשיתוף חברי דירקטוריון יואל באותה התקופה והיועצת המשפטית עו"ד לנדנר, ישלמו ליואל סכום של 7 מיליון שקל ולתובע הנגזר ובאי כוחו סכום של 7 מיליון שקל. 

נכון להיום נשלטת אקויטל באמצעות החברה הפרטית יחק שנמצאת רשמית בשליטת חיים צוף, כאשר לאורך השנים נטען כי בעל השליטה בפועל בקבוצה הוא ידידו הקרוב, קובי מימון. בחודש שעבר דיווחה אקויטל כי מימון הסכים להזרים לקופתה סכום של עד 545 מיליון שקל תמורת ההקצאה של עד 40% ממניות יחק. בעקבות ההסכם הפך מימון באופן רשמי לאחד מבעלי השליטה בקבוצת אקויטל והוא יוכל להצטרף באופן רשמי לדירקטוריונים של אקויטל והחברות הבנות שלה, מהם נעדר שמו כיום. על פי הדיווח של אקויטל לבורסה יזרים מימון בשלב ראשון לקופתה של יחק סכום של 89.4 מיליון שקל תמורת הקצאה של 10% ממניותיה. הסכם ההשקעה כולל גם הקצאת אופציות, שמימושן המלא יביא כאמור את מימון להחזקה של 40% במניות יחק.

חיים צוף, מבעלי השליטה באקויטל (ארכיון:  794648)