גוגל | דעה

דעה: לא כל הנוצץ זהב: למה נכשלו המשקפיים החכמים של גוגל

בקול ענות חלושה הודיעה גוגל בסוף השבוע על קצן של משקפי הגוגל גלאס להמונים. מדוע קרס המיזם היומרני ומה אפשר ללמוד מכך על היכולת לחזות את "הדבר הבא"

הנסיך צ'ארלס מנסה את משקפי Google Glass  / צילום: Mark Blinch, רויטרס
הנסיך צ'ארלס מנסה את משקפי Google Glass / צילום: Mark Blinch, רויטרס

הרחק מאור הזרקורים שאפיינו את ימי ההשקה הזוהרים, חמש שנים בדיוק לאחר שבאו לאוויר העולם, הודיעה בסוף השבוע "גוגל" למשתמשי משקפי ה-Google Glass Explorer כי לא תתמוך עוד במוצר ושחררה עדכון אחרון בהחלט. גוגל ממשיכה אמנם לפתח את פתרון המשקפיים החכמים למגזר העסקי והארגוני - אך החזון הגדול, של הפיכת הגוגל גלאס לאביזר לביש בקרב ההמונים, הסתיים לפי שעה, עם תוצאות מאכזבות במיוחד.

השקת המשקפיים החכמים של גוגל בינואר 2012 הסעירה את העולם כולו - ממומחי ועיתונאי הטכנולוגיה, דרך מיליונים ברחבי העולם שנפעמו מהבשורה החדשה ועד לנסיך צ'רלס שצילומו חובש משקפיים חכמים כיכב באמצעי התקשורת. ההשקה אמנם הייתה מוקדמת מבחינת בשלות המוצר - כך התברר בדיעבד - אך הבאזז שיצרה הייתה אדירה. כתבות על כתבות בתקשורת הנחשבת כולל במגזין האופנה "ווג", פרק שלם בהשראת המשקפיים של "משפחת סימפסונס", ואין ספור סרטונים ומערכונים ברשת ובאמצעי התקשורת. העתיד כולו נראה חמוש במשקפיים - של גוגל כמובן.

הסיבה לבאז הגדול נעוצה הייתה בין היתר בחיפוש המתמיד של כולנו אחר "הדבר הבא" שישנה סדרי עולם במהפכה הדיגיטלית שכולנו חווים בעשור האחרון. העובדה שהמשקפיים פותחו במתחם סודי שהקימה גוגל תחת הכותרת המסתורית "פרויקט X" רק העצימה את ההד סביב המוצר החדשני.

המחשבה על עולם שבו כולנו נסתובב חמושים במשקפיים חכמים יצרה גם דיון סוער ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת על מה שנראה כקצו המוחלט של עידן הפרטיות. עם המשקפיים של גוגל גלאס אמורים היינו לדעת בעתיד כל אינפורמציה שקיימת ברשת אודות עובר אורח זה או אחר. הדיון הזה רק העצים את הבאז, כמובן.

קצן של הגוגל גלאס להמונים הוא תולדה של שילוב נסיבות, שקצרה היריעה מלפרט. ברמה הבסיסית, כמוצר לביש, הן לא היו נוחות, לא נראו טוב - והחשוב מכל, הן לא הצליחו להפוך ל"טרנד" בקרב המשתמשים, ולהיפך. אלה ששילמו במיטב כספם, כ-1,500 דולר, מצאו עצמם במוקדם או במאוחר עם טכנולוגיה לבישה נטולת שימוש כמעט. באופנה כמו באופנה, הרוב קובע. ברגע שהמוצר הלביש כבר לא נתפס כאופנתי, פחות ופחות היו נכונים להסתובב ברחוב עם משקפיים מוזרים על הראש.

ואם זה לא מספיק, אל כשלי המשקפיים, הצטרף גם ניהול בעייתי בלשון המעטה של המטה, בין היתר על ידי סרגיי ברין, מייסד גוגל, מי שהוביל את הקו שיש להשיק את המשקפיים גם אם לא בגרסה בשלה מספיק. אט אט מה שנראה כדבר הבא הפך לסיפור של כישלון מהדהד, כולל שערוריה לצהובונים, שבמרכזה רומן בין מייסד גוגל למנהלת השיווק בפרויקט X.

גוגל הודיעה רשמית על סגירת פרויקט גוגל גלאס אקספלורר כבר בינואר 2015, אך רק כעת הודיעה על הפסקת התמיכה בו עבור המשתמשים. מעבר לסיפור המרתק סביב קריסתן של משקפי גוגל, זהו סיפור שיכול ללמד את כולנו שיעור חשוב אודות היכולת המוגבלת מאוד של המומחים השונים - בתחומי הטכנולוגיה, השיווק ואחרים - לחזות מה יהיה "הדבר הבא". אפשר לדבר על מגמות, אבל כמו בחיים עצמם, ובעיקר בעידן הנוכחי, לא כל הנוצץ זהב. הטכנולוגיה הלבישה צפויה לתפוס תאוצה ככל שיחלפו השנים - אבל לא בהכרח באופן המוכר לנו: כלומר, פריטי הלבוש הטכנולוגי לא יחפפו בהכרח פריטים הקיימים כיום.

בפן השיווקי, גוגל גלאס אמנם כשלו - אך כבר כיום השוק מציע מגוון רחב של מוצרי טכנולוגיה לבישה כולל משקפיים. אנו מצויים בפתחו של עידן חדש בו העברת המסרים השיווקיים פרסומיים תהיה פרסונלית עוד יותר, כשמעבר לנתוני הרשתות החברתיות והמיקום, הטכנולוגיה הלבישה תאפשר גם זיהוי של תחושות גוף וניואנסים של מצב הרוח. המסרים עצמם "יוזרקו" היישר לאיברי החישה של לקוח הקצה, בהתאמה מלאה לאופיו ומצבו - ובהתאם ליכולות ה"דבר הבא" שיסעיר ההמונים. 

הכותב הוא מומחה ומרצה לשיווק בעידן הדיגיטלי