אחרי הסכסוך המתוקשר עם ה-NBA, גם הכדורגל האנגלי מסתבך עם סין

חברת השידור הממלכתית הסינית הראשית, CCTV, הורידה משידור את משחק הכדורגל בין ארסנל ומנצ'סטר סיטי, וזאת בשל אמירה של כוכב ארסנל נגד מעצר מוסלמים במחוז שינג'יאנג

מסוט אוזיל, כוכב ארסנל שהתבטא נגד מחנת הריכוז בסין / צילום: ג'ון סיבלי, רויטרס
מסוט אוזיל, כוכב ארסנל שהתבטא נגד מחנת הריכוז בסין / צילום: ג'ון סיבלי, רויטרס

חברת השידור הממלכתית הסינית הראשית, CCTV, הורידה אתמול (א') משידור את משחק הכדורגל בין ארסנל ומנצ'סטר סיטי, ובכך הסתכסכה בייג'ינג גם עם הפרמייר ליג באנגליה, בנוסף ל-NBA בארה"ב.

ההתמודדות בין ארסנל ואלופת הליגה בשנה שעברה, מנצ'סטר סיטי, הייתה המשחק המרכזי בבריטניה בסוף השבוע, והיא נערכה יומיים אחרי שמסוט אוזיל, אחד מכוכבי ארסנל, מתח ביקורת על מעצר מוסלמים במחוז שינג'יאנג במערב סין. בתגובה, CCTV שידרה משחק משני בחשיבות, בין טוטנהאם ו-וולבס.

המשחק של ארסנל לא שודר גם בשרות הסטרימינג הסיני PPTV ובערוץ נוסף, מיגו ספורט.

ביטול שידור המשחק בסין בא אחרי תגובה דומה לציוץ מאוקטובר של דריל מארי, מנהל קבוצת יוסטון רוקטס ב-NBA, שהביע תמיכה במחאה האנטי-סינית בהונג קונג. הציוץ אומנם נמחק במהירות, אך משחקי הרוקטס נשארו חסומים בסין גם כעת, כעבור חודשיים.

קבוצות NBA אחרות לא הוחרמו בסין, אך רק משחקי NBA מעטים משודרים בסטרימינג בסין, ועתיד עסקי ה־NBA במדינה זו נראה לא ודאי.

הורדת שידור המשחק של ארסנל (שהפסידה, אגב, 3:0 לסיטי) היה הסימן הקונקרטי הראשון לתגובה רשמית של בייג'ין נגד אוזיל, שגינה את התייחסות הרשויות בסין למיעוט האויגורי המוסלמי בשינג'יאנג, והאשים את עמיתיו המוסלמים בשתיקה בעניין זה. אוזיל, מוסלמי אדוק, הוא אחד השחקנים המרוויחים ביותר בכדורגל האנגלי. יש לו 21.1 מיליוני עוקבים באינסטגרם ועוד 24.4 מיליוני עוקבים בטוויטר - פי 100 ממספר העוקבים של דריל מארי.

"הקוראן נשרף, מסגדים נסגרים, בתי ספר מוסלמים נאסרים, כוהני דת נהרגים בזה אחרי זה", כתב אוזיל בטוויטר שלו.

ארגוני זכויות אדם מאמינים שכמיליון אויגורים עצורים במחנות על-ידי הסינים במדינת המחוז המערבית רחבת-הידיים שינג'יאנג. פקיד בכיר במחוז אמר ב-9 בדצמבר כי תשעה מבין העצורים "סיימו את החינוך מחדש" ושוחררו, ופעילי זכויות אדם הגיבו לכך בלגלוג.

אוזיל כינה בטוויטר את המחוז "מזרח טורקיסטן", השם שבו משתמשים הלאומנים האויגורים, שאותו אוסרת סין. אתמול (א') הוא לא התראיין לתקשורת בעקבות ההפסד למנצ'סטר סיטי, ולא הייתה תגובה מיוחדת של האוהדים באיצטדיון האמירויות של ארסנל.

ציוץ טוויטר מאתמול של היומון הצהוב "גלובל טיימס", שנתמך על-ידי המפלגה הקומוניסטית בסין, טען כי "הערותיו הכוזבות של אוזיל על שינג'יאנג אכזבו אוהדים סינים ואת רשויות הכדורגל במדינה".

ארסנל הרחיקה את עצמה מהציוץ של אוזיל ביום שישי. "מועדון ארסנל חייב להבהיר כי אלה הן השקפותיו האישיות של מסוט", מסר המועדון בהודעה שפורסמה גם באתר ווייבו, טוויטר הסיני. "ארסנל הוא תמיד ארגון א-פוליטי".

למועדון יש 5 מיליוני עוקבים סינים בווייבו, והוא תכנן רשת של מסעדות בנושא ארסנל בסין. סין היא גם הקונה הגדולה ביותר בעולם של זכויות שידור משחקי הפרמייר ליג האנגלית. החוזה התלת-שנתי שלה מוערך ב-700 מיליון דולר.