גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת פיצוץ או הסכמה? אוחנה ומנדלבליט מתקשים להגיע להכרעה על מינוי מ"מ פרקליט המדינה

פרקליט המדינה שי ניצן פורש היום מתפקידו ● המועמד המועדף של היועמ"ש לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה הוא עו"ד שלמה (מומו) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, ואולם שר המשפטים אוחנה מתלבט האם להתיישר עם עמדת מנדלבליט או למנות מועמד אחר

אמיר אוחנה, שלמה (מומו) למברגר, אביחי מנדלבליט / צילומים: רפי קוץ, לשכת עורכי הדין
אמיר אוחנה, שלמה (מומו) למברגר, אביחי מנדלבליט / צילומים: רפי קוץ, לשכת עורכי הדין

לקראת הסכמה או לקראת פיצוץ? שר המשפטים אמיר אוחנה והיועמ"ש אביחי מנדלבליט מתקשים להגיע להסכמה באשר לזהות האדם שימונה לתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה, במקומו של פרקליט המדינה המכהן, עו"ד שי ניצן, שפורש היום (ב') מהתפקיד אחרי שש שנות כהונה.

המועמד המועדף, והיחידי עד כה, של מנדלבליט לתפקיד הוא עו"ד שלמה (מומו) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים. ואולם אוחנה מתלבט האם להתיישר עם עמדת היועמ"ש או למנות מועמד אחר.

השר אוחנה ראיין עד כה שלושה מועמדים: את עו"ד למברגר וכן את עו"ד דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה; ואת עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז. עם זאת, במקרה שהשר והיועמ"ש לא יגיעו להסכמה, הם עשויים לחפש מועמד אחר, ששמו לא הוזכר עד היום.

בתוך כך, נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, פנה הבוקר לשר המשפטים וליועמ"ש והזכיר להם שעליהם להיוועץ עמו טרם בחירת ממלא-מקומו של ניצן. "כידוע לכם, היום מסתיימת כהונתו של פרקליט המדינה שי ניצן, וטרם קוימה חובת ההיוועצות עם נציב שירות המדינה בהתאם לחוק שירות המדינה מינויים, עם השגת הסכמה ביניכם על מועמד/ת אדון במועמדות. אני מקווה מאוד שהסכמה כזאת תושג בקרוב", כתב הרשקוביץ למנדלבליט ולאוחנה. 

בשעות הצהריים דחה השר אוחנה את בקשת נציב שירות המדינה הרשקוביץ להיוועץ עמו. במכתב ששלח להרשקוביץ חזר אוחנה בנוסף על עמדתו כי הסכמתו של היועמ"ש מנדלבליט אינה תנאי למינוי. 

עו"ד למברגר - סוג של קונצנזוס

עו"ד שלמה (מומו) למברגר סומן כבר די מזמן כמועמד מוביל למינוי קבוע כפרקליט המדינה. הוא החל את דרכו בפרקליטות ב-1991, בתחילה בפרקליטות מחוז ירושלים, שבה שימש כפרקליט הן בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי. מאז הוא עלה והתקדם בסולם הדרגות וכיהן בשורה של תפקידים. ב-2003 מונה למברגר לסגן מנהל המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש); ב-2009 הוא מונה לפרקליט מחוז דרום (פלילי); ביולי 2014 נבחר לשמש כפרקליט מחוז תל-אביב (פלילי); ובפברואר 2017 מונה למשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים.

במהלך השנים ניהל עו"ד למברגר תיקים רבים, בהם תיקי שוחד, מרמה ושחיתות ציבורית. כפרקליט פלילי הוא הוביל, בין היתר, הגשה של שורת כתבי אישום נגד ארגוני פשיעה וגורמי פשיעה באזור הדרום ובאזור תל-אביב, בהם ארגוני דומרני, זגורי ועוד. בשנים האחרונות טיפל למברגר ב"פרשת 512", שבה עמדו לדין בכירי עולם הפשע הישראלי, בהם מאיר אברג'יל ומוטי חסין, ובעבריינים שקשורים לעמיר מולנר, לאחים אלי ויוסי מוסלי ולאחרים.

עו"ד למברגר מוערך מאוד, סוג של קונצנזוס. כתם מסוים על עברו אפשר לראות באחריות שלו על ניהול תיק אלישע חייבטוב, שהורשע ברצח אך בהמשך זוכה על-ידי בית המשפט העליון. באוגוסט 2018 הטילו שופטי העליון את הפצצה והודיע כי החליטו לקבל את ערעורו של חייבטוב על הרשעתו בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע ברצח שי אדרי במועדון סנוקר בשדרות. השופטים מצאו שורה של פגמים חמורים שנפלו בחקירתו של חייבטוב, שהובילו לזיכויו.

בתפקידו הנוכחי, כמשנה של ניצן, עוסק למברגר בתחום המשפט הפלילי, בנושאים בעלי השלכות רוחב משמעותיות ובהנחיה המקצועית הניתנת בתחום הפלילי לכלל היחידות הפליליות בפרקליטות. בנוסף עוסק למברגר בקביעת יעדים ומדדים בתחום הפלילי ובהוצאת הנחיות מתאימות לכלל רשויות התביעה, בייזום ובליווי הליכי חקיקה פליליים ועוד.

למברגר היה שותף בכיר להליך קבלת ההחלטות בשלושת התיקים הפליליים המתנהלים נגד נתניהו, 1000, 2000 ו-4000. בדומה לניצן ולליאת בן-ארי, למברגר סבר כי יש להעמיד לדין את נתניהו בגין קבלת שוחד בתיק 2000 - המלצה שנדחתה על-ידי היועץ המשפטי, שהחליט להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד נתניהו בתיק 2000 בגין מרמה והפרת אמונים "בלבד".

למברגר הוא אולי המועמד הטבעי להחליף את ניצן, אבל ודאי שאינו הפרקליט הבכיר היחידי שביכולתו למלא את תפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה בצורה טובה.

עו"ד דן אלדד הוא מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. אלדד אחראי על הצלחות רבות של הפרקליטות בשנים האחרונות, והוא מנהל את המחלקה החשובה בצורה שקטה ומקצועית. גולת הכותרת של כהונת אלדד בראשות המחלקה הכלכלית עד כה היא ניהול תיק 242, שמכונה "פרשת ישראל ביתנו".

חקירת הפרשה חשפה שחיתות כמעט חסרת תקדים שבאה לביטוי בהעברת כספי תמיכות ממשלתיות שלא כדין לגופים שונים, בתמורה להעברה חלקית של התקציב לחברי כנסת ולמקורביהם ו/או מינוי מקורבים לתפקידים ציבוריים. הפרקליטות גייסה כמה עדי מדינה והגישה 19 כתבי אישום שרובם כבר הסתיימו בהרשעות ובענישה, הרוב המוחלט שלהם בהסדרי טיעון.

בין היתר הורשע בהפרת אמונים ונשלח למאסר סטס מיסז'ניקוב, לשעבר שר התיירות. בכיר ישראל ביתנו לשעבר, דאוד גודובסקי, הורשע בלקיחת שוחד ובעבירות נוספות ונידון לשבע שנות מאסר בפועל. גודובסקי ערער על ההרשעה, ובית המשפט העליון העמיד את העונש על שש שנים. גם סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, הועמדה לדין על-ידי אלדד ואנשיו, וגם היא עלולה להיות מורשעת בשוחד ולהישלח למאסר.

המועמדת השלישית שראיין השר אוחנה היא עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז. עו"ד בן-ארי גינזברג היא בוגרת תואר ראשון ושני באוניברסיטת תל-אביב בהצטיינות.

משנת 1992 ועד היום עובדת עו"ד בן-ארי גינזברג בפרקליטות מחוז מרכז, בתפקידים שונים. כיום היא, כאמור, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז ומשמשת, בין היתר, גם כראשת הפורום הביטחוני בפרקליטות המדינה; ראשת החוליה לאכיפה כלכלית משולבת; ממלאת-מקום נציג שר המשפטים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ועוד.

עו"ד בן-ארי גינזברג גם מלמדת בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב החל משנת 2011. בעבר לימדה סמינר בנושא עבירות ביטחוניות לתלמידי תואר שני, וכיום היא משמשת כמנחת הקורס "הפרקליטות בעשייה" לתלמידי תואר ראשון.

עוד כתבות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%; הביטקוין צמוד ל-70 אלף דולר למטבע

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023