אלביט מערכות תספק לצבא מונטנגרו עמדות נשק שנשלטות מרחוק בהיקף 100 מיליון שקל

במסגרת ההסכם, אלביט מערכות תספק לצבא מונטנגרו עמדות נשק מתקדמות שיותקנו על רכבי שטח ממוגנים מתוצרת חברת אושקוש • העמדות יופעלו באמצעות ידיות וצגים חכמים בתוך כלי הרכב, באופן שמבטיח הגנה מלאה לכוחות שפועלים באזורי לחימה

ישראל ומונטנגרו מהדקות את יחסיהן הביטחוניים, ומשרדי הביטחון של שתי המדינות חתמו על הסכם ביטחוני ראשון מסוגו, ובמסגרתו אלביט מערכות   תספק לצבא מונטנגרו עמדות נשק שנשלטות מרחוק בסכום של כ-100 מיליון שקל.

החתימה על ההסכם התקיימה אמש (א') במסגרת טקס חגיגי שנערך בקריה בתל-אביב, בהשתתפות שר ההגנה של מונטנגרו, פרדראג בוסקוביץ', ומנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם.

מתוקף ההסכם, אלביט מערכות תספק לצבא מונטנגרו עמדות נשק מתקדמות שיותקנו על רכבי שטח ממוגנים מתוצרת חברת אושקוש. העמדות יופעלו באמצעות ידיות וצגים חכמים בתוך כלי הרכב, באופן שמבטיח הגנה מלאה לכוחות שפועלים באזורי לחימה.

עמדות הנשק, לרבות פעולות אינטגרציה שיעשו לכלי הרכב של צבא מונטנגרו, יסופקו בתוך תקופה של שלוש שנים, ולאחר מכן אלביט תספק שירותי תמיכה לוגיסטית למערכות אלה לתקופה של שבע שנים.

במעמד החתימה על ההסכם הביטחוני החדש אמר שר ההגנה של מונטנגרו, פרדראג בוסקוביץ', כי רשויות הביטחון במדינתו בחרו בהצעה שקיבלו מאלביט מערכות בתום בחינה של מערכות דומות אחרות בעולם, וזאת בהתאם לדרישות המבצעיות ולמאפיינים הטכניים שקבעו מפקדי הצבא.

את ההסכם קידם האגף ליצוא ביטחוני (סיב"ט) של משרד הביטחון, בראשות תא"ל (במיל') יאיר קולס. לדבריו, "מונטנגרו, כמו מדינות נוספות באירופה, מתמודדות עם אתגרים ביטחוניים מורכבים שהתעשיות הביטחוניות הישראליות יודעות לספק להן פתרונות טכנולוגיים ברמה הגבוהה ביותר".

הוא הוסיף ואמר כי "אנחנו מצפים להרחיב את שיתוף-הפעולה וחילופי הידע עם שותפינו ממונטנגרו ומקווים לפתיחת אפשרויות גם מול מדינות נוספות שחברות בברית נאט"ו".

ההסכם עם מונטנגרו הוא ההסכם הביטחוני השני שנחתם בתוך שבוע בין משרד הביטחון לבין מדינה אירופית: בשבוע שעבר נחתם הסכם נרחב יותר עם צ'כיה, ובמסגרתו חברת-הבת של התעשייה האווירית, אלתא מערכות, תספק לה 8 מערכות מכ"ם מתקדמות בהיקף של כ 400 מיליון שקל. מדובר במכ"מים המשמשים את מערכת ההגנה האווירית "כיפת ברזל". מערכות אלה יחוברו למערכות ההגנה המשמשות את כוחות נאט"ו.

במשרד הביטחון מעריכים כי במהלך השנה הבאה ייחתמו הסכמים ביטחוניים דומים נוספים, בעיקר באירופה. פוטנציאל העסקאות הביטחוניות ביבשת לשנים הקרובות הוערך על-ידי גורמים ביטחוניים בכמה מאות מיליוני דולרים.

כך, לפני כשנה וחצי משרד הביטחון סלל עבור התעשייה האווירית עסקת G 2 G לאספקת טילי ים-ים מסוג גבריאל בהיקף של כ-200 מיליון דולר. גורמים ביטחוניים אמרו באחרונה כי במסגרת העלייה בהיקפי הרכש הביטחוני באירופה, משרד הביטחון ינסה לקדם עבור התעשיות הישראליות עסקאות נוספות שיכללו מכירת מטוסים לא טייס, אמצעי קשר, מערכות מכ"ם, טילים ועוד.

בכיר במשרד הביטחון אמר באחרונה כי המאמץ להרחיב את העסקאות הביטחוניות בין מדינות יכלול ניסיונות לשלב בהן גם חברות קטנות ובינוניות מישראל. חברות אלה צפויות ליהנות מ 20% מתכולת העבודה של עסקה שתקבל חברה גדולה, לאחר שמשרד הביטחון סלל עבורה את הדרך לעסקה חדשה בעולם.