אנרכיה תקציבית: 14 מיליארד שקל תקועים בגלל הבחירות

מאמצים בכנסת לאפשר את כינוס וועדת הכספים על-מנת לאפשר העברת מיליארדים לתשלומי שכר, קצבאות ותמיכות • בין הכספים שתקועים: הכסף לתשלום שכר לעובדים סוציאליים, וקצבאות זקנה ונכות

רוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר / צילום: תמר מצפי

ממכתב בהול ששלח אמש (א') החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני עולה כי העברות תקציביות בהיקף של 14 מיליארד שקל נותרו תקועות על שולחן הוועדה, ולא ברור אם יאושרו בגלל פיזור הכנסת וההחלטה על עריכת בחירות בפעם השלישית בתוך שנה.

במכתבו מודיע החשב הכללי באוצר כי לא יוכל לבצע את התשלומים עד לקבלת אישור ועדת הכספים לביצוען.

מדובר בהעברות שהיו אמורות להתבצע עד סוף השנה, אך ועדת הכספים לא הספיקה לדון בהן ולאשרן. בגלל פיזור הכנסת לא ניתן לכנס את הוועדה על-מנת לאשר את ההעברות המדוברות, אלא באישור ועדת ההסכמות בה חברים ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) וח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן).

מהפירוט החלקי המופיע במכתבו של חזקיהו לגפני עולה כי בין הכספים המוקפאים למעלה מ-2.3 מיליארד שקל המיועדים לביטוח הלאומי (עבור תשלום קצבאות נכות זקנה, שארים וסיעוד של הביטוח הלאומי, 1.95 מיליארד שקל לתקציב החינוך (לחינוך המיוחד, גני ילדים, בתי ספר, הסעות תלמידים ומטרות נוספות), 870 מיליון שקל למשרד הרווחה (עבור שכרם של העובדים הסוציאליים ותכוניות לנוער בסיכון), 400 מיליון שקל למשרד הבריאות (עבור תמיכה בקופות החולים), 340 מיליון שקל לרשות לניצולי שואה ו-600 מיליון שקל למשרד התחבורה (עבור סובסידיה ושכר נהגי אוטובוס).

"עד לאישורן של הפניות התקציביות המונחות על שולחן הוועדה לא ישולמו כספים שהתקציב עבורם לא אושר", מבהיר חזקיהו לגפני ומוסיף: "אבקשכם לדון בדחיפות בפניות התקציביות על-מנת לאפשר למשרדי הממשלה לשלם הוצאות אלה בשנת 2019".

ח"כ איציק שמולי (עבודה גשר) אמר בתגובה לפרסום ב"גלובס" כי ידרוש כינוס דחוף של וועדת הכספים לאישור ההעברות התקציביות. "צריך לשים גבול למחיר החברתי של ההתפרקות והשיתוק הפוליטיים", אמר שמולי. "זה פשוט ביזיון שעלול גם לעלות בחיי אדם. אני דורש לכנס באופן בהול את ועדת הכספים ולעצור את הפגיעה הצפויה בנכים, בקשישים, בעובדים הסוציאלים ובמדינה כולה. בכוונתי לייצר לשם כך קואליציה חוצת מפלגות בכנסת".