"המדינה חייבת להקצות משאבים גם ללואוטק"

טל ארבל (38) היא מעצבת תיקים ונעליים מיפו • "מבחינת הגופים שמציעים אשראי, ענף האופנה הוא ענף עתיר סיכונים" • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il 

מי אני?

"טל ארבל, בת 38, רווקה, גרה ביפו, מעצבת ובעלים של מותגי תיקים ונעליים. אני עצמאית זה כשבע שנים".

מה אני עושה?

"אני מעצבת ומייצרת נעליים ותיקים בארץ ובאיטליה. אני מייצרת בין שתיים לשלוש קולקציות בשנה, ומתמקדת בנעלי נשים איכותיות, שמיוצרות בעבודת יד".

איך הגעתי לתחום הזה?

"עשיתי תואר ראשון במחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל ובתום תקופת לימודיי נסעתי לאיטליה כדי להתמחות בתחום ייצור הנעליים, ושם למדתי במשך כשנה בבית ספר שמשתייך להתאחדות יצרני נעלי יוקרה. בהמשך חזרתי לארץ, המשכתי לפעול בתחום, עשיתי קורס יזמות עסקית והקמתי את העסק שבבעלותי".

כמה עובדים אני מעסיקה?

"יש לי סטודיו שבו אני מעסיקה שניים-שלושה עובדים בצורה ישירה ומעסיקה עוד כעשרה עובדים עקיפים, במסגרת הייצור שאני מקיימת בארץ".

מה הקשיים שאני מתמודדת איתם?

"אחת ההתמודדויות הקשות מבחינתי היא בנושא האשראי, שכן מבחינת הגופים שמציעים אשראי, ענף האופנה הוא ענף עתיר סיכונים והם בררנים מאוד בנושא וכך גם במקרים של קבלת הלוואות בערבות של המדינה. אני גם רווקה וגם בעלת עסק בתחום האופנה, כך שבבואי לבנק לבקש משכנתא לרכישת דירה - יהיה לי קשה יותר מעובד שכיר שמגיע לבנק עם תלושי שכר מסודרים".

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי?

"אין הבנה מצד רשויות המדינה לגבי מה נחוץ ומה דרוש לעסקים בתחומים הקשורים ללואוטק ואין הכשרות מקצועיות של עובדים שיוכלו להשתלב בתעשיות. זאת אחת הסיבות לכך שאני נאלצת לחלק את פעילות הייצור שלי בין ישראל לאיטליה. בנוסף, אני צריכה לשלם למדינה מקדמות מס, מס הכנסה וביטוח לאומי כמו שעון - אך כשאני צריכה למצות מול אותן רשויות את הזכויות שלי כעצמאית, אעמוד לפני קשיים רבים".

מה הכי דחוף לממשלה לטפל בו?

"המדינה חייבת להקצות משאבים רציניים ללואוטק ולא רק להייטק כמענה לאנשים שרוצים לפעול כאן בארץ, לפתח, לייצר ולהגדיל את היצוא. לצערי אין די תמיכה ממשלתית בעסקים כאלה". 

עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il