תקציב, ריבית ומט"ח: הנה 20 נקודות מפתח על שנת 2020

מה יקרה לריבית בארץ ובעולם, כיצד תתפתח מלחמת הסחר ומה יהיו השפעותיה, לאן יפנו המשקיעים, וממה עליהם להיזהר? נקודות למחשבה לקראת השנה הבאה

20 נקודות מפתח על 2020 / אילוסטרציה: shutterstock
20 נקודות מפתח על 2020 / אילוסטרציה: shutterstock

1. הריבית תישאר נמוכה והמשקיעים יפנו לנכסי סיכון

סביבת הריבית בישראל תישאר נמוכה עד אפסית גם בשנת 2020. גם בארה"ב כבר ברור שהריבית לא תעלה ואולי אף תרד, אם ממשל טראמפ יתקל בקשיים לשמר את ההגמוניה הכלכלית העולמית של ארה"ב בגלל מלחמת הסחר. אירופה ויפן נעולות בשערי ריבית שליליים לתקופה ממושכת וכך, כאשר הריבית נמוכה, למשקיעים אין עוגן חסר סיכון להשקעה, והם ימשיכו לפנות לנכסי סיכון תוך תנודתיות גבוהה בשווקים.

2. סביבת האינפלציה העולמית תישאר נמוכה

על אף הרצון של מדינות רבות, שטובעות בחובות ורוצות דווקא ליצור אינפלציה שתשחק חובותיהם מקומית, סביבת האינפלציה תישאר נמוכה. עודף היצע של גורמי ייצור ושינוע ברחבי העולם, לצד המשך התחרות על כיסו של הצרכן מצד מדינות וחברות, כחלק ממלחמת הסחר הגלובלית, ימשיכו לתמוך בסביבת אינפלציה נמוכה. רמת החוב של המדינות תישאר גבוהה ותנטרל אפשרות להעלאת ריבית, מה שיתמוך בהמשך הגאות בשווקים הפיננסיים. ישראל תמשיך להיות אי של יציבות לאור חוזקת השקל וגמישות היבוא.

3. האתגר בשוק התעסוקה: שילוב חרדים וערבים

שוק התעסוקה הישראלי ימשיך להפגין עוצמה, כאשר שיעור האבטלה צפוי להישאר ברמות נמוכות היסטורית. אוכלוסיית ישראל צומחת בקצב של למעלה מ-200 אלף איש בשנה והמיקוד האמיתי עובר לאתגר עליית שיעור ההשתתפות של האוכלוסייה החרדית והערבית בשוק העבודה. במקביל, כל ממשלה שתקום תהיה חייבת לטפל בנושא הכאוב של הפריון הנמוך של העובד הישראלי. מבחינת שוק ההון, תעסוקה מלאה תמשיך לתמוך בתוואי הצמיחה החיובי של ישראל.

4. החריגה המשמעותית מיעד הגירעון ב-2019 צפויה להיפתר

סוגיית החריגה המשמעותית מיעד הגירעון ב-2019 צפויה להיפתר במהלך 2020. הגירעון התקציבי שהרים ראש, יטופל על ידי הממשלה הבאה בסדר חשיבות עליון, בין באמצעות קיצוץ רוחבי או ספציפי על פי אג'נדה פוליטית חברתית כלכלית. יחס החוב-תוצר הישראלי, שהלך וירד במשך שנים עד לרמה של כ-60% (הנמוך מקרב המדינות המפותחות), מאפשר זמן תיקון, כאשר במקביל, התמלוגים והמסים ממכירות הגז בישראל ולמדינות השכנות יתרמו משמעותית. הסרת עננת חוסר הוודאות סביב סוגיית הגירעון תוביל להשפעה חיובית על שוק ההון הישראלי.

5. לא צפוי שינוי משמעותי במבנה התקציב

תקציב 2020 עובד כרגע, עד כינון הממשלה, על טייס אוטומטי על בסיס תקציב 2019, כאשר לא צפוי שינוי משמעותי במבנה התקציב. טיפול בגירעון ומיסוי עלולים להכביד על שוק ההון עם התגבשות הממשלה והצורך בהעלאת מסים, כאשר בינתיים פרויקטים אסטרטגיים של ישראל תקועים בצנרת. פגיעה במשק הישראלי לא צפויה שכן מנועי הצמיחה העיקריים ימשיכו ביתר שאת. בשורה התחתונה, שוק ההון ככלל לא צפוי להיפגע משמעותית אולם סקטורים הקשורים בפרויקטי פיתוח תשתיות יחוו תנודתיות יתר.

6. סחר החוץ יישאר החיובי על אף השקל החזק

אחת מנקודות החוזק של הכלכלה הישראלית תמשיך - יצוא של מוצרים ושירותים בעלי ערך מוסף גבוה, לצד יבוא של מוצרים ושירותים בעלי ערך מוסף נמוך. הגידול המשמעותי בהיקף יצוא הגז עם תחילת היצוא לירדן ומצרים, לצד היתרון היחסי של ישראל בתחומי ההייטק השונים והמגוונים והתעשייה הביטחונית, ימשיכו לתמוך בסחר החוץ החיובי על אף השקל החזק.

7. תנודתיות גבוהה בשערי החליפין בשל הריבית הנמוכה

השקל ימשיך להפגין עוצמה מול המטבעות העיקריים, כאשר גורמי היסוד של המשק הישראלי ימשיכו לתמוך במטבע הישראלי. ה"סיליקון ואדי" הישראלי ימשיך לייצר הצלחות, ויחד עם תחילת הזרמת הגז מלווייתן ותחילת גביית "תמלוגי ששינסקי" מתגלית תמר, יגבירו את זרימת מטבע זר פנימה. הרמה הנמוכה של הריביות בישראל ואצל גושי הסחר העיקריים, והיעדר עוגן כלשהו, יביאו לתנודתיות גבוהה בשערי החליפין במהלך השנה. בנק ישראל ימשיך עם מדיניות ריבית אפסית ורכישות משמעותיות של דולרים בשוק כנגד היצע הולך וגדל.

8. מחירי הנדל"ן למגורים בישראל מתקרבים לתקרה

הריבית הנמוכה והיעדר חלופות חיסכון ארוך טווח הפכו בעשור האחרון את ההשקעה בדירות למגורים בישראל לחלופה משמעותית עבור הון פנוי. עם זאת, עליות המחירים של השנים האחרונות, העלייה במיסוי עבור משקיעים, לצד מיצוי יכולת הקנייה של הציבור הישראלי, בקנייה ובשכירות, מתחילים לשים "גג" מעל מחירי הדיור בישראל. בסופו של יום, לא כל אחד יכול לקבל משכנתא של יותר ממיליון שקל ולתקופה של יותר מ-30 שנה והישראלים כבר עכשיו כורעים תחת הנטל כאשר השכר הריאלי לא מטפס. המקום לעליות נוספות מוגבל גם למשפרי דיור ובוודאי למשקיעים.

9. ארה"ב תמשיך להכתיב את תנאי שוק האנרגיה העולמי

ארה"ב הפכה ליצואנית הנפט הגדולה בעולם עם ייצור של 13 מיליון חביות ביום, ובכך הפכה לגורם הדומיננטי ביותר בסוגיית מחיר הנפט העולמי. לשם השוואה שיא הייצור האיראני עמד על 2 מיליון חביות ליום (וכיום עקב הסנקציות עומד על פחות מ-200 אלף). האמריקאים מגדילים דרמטית את ההשפעה הבינלאומית שלהם בתחום האנרגיה ואף שולטים על התנהלות מדינות המפרץ ובעיקר ערב הסעודית, שנאלצת להתיישר לתכתיבים האמריקאים. ארה"ב המספקת כבר 20% מתצרוכת הנפט הסינית, חיסלה את הגמונית ה"פטרו-דולרים" הערבית, ומכוונת את מחירי הנפט בהתאם לתעשיית פצלי השמן מצד אחד והמחיר בתחנת הדלק לצרכן האמריקאי מצד שני. אפילו הפגיעה האיראנית במתקני הנפט של אראמקו בסעודיה, לא הצליחה לגרום להאמרת מחירי הנפט כבשנים עברו.

10. הצמיחה בישראל תישאר גבוהה ובעולם תמשיך לדשדש

קצב הצמיחה בישראל צפוי להמשיך להיות גבוה ביחס למדינות ה-OECD, כאשר מנועי הצמיחה הישראלים בתחומי הטכנולוגיה, התעשיות ביטחוניות, מאגרי הגז ועוד ימשיכו לשגשג. השקעות של חברות ענק גלובליות כגון אינטל, לצד גידול האוכלוסייה, לצד תרבות הצריכה המקומית, יתמכו בצמיחה הכללית. האתגר יעבור למונחי הצמיחה לנפש, התלוי בשילוב האוכלוסייה החרדית והערבית בשוק העבודה. שילוב מוצלח של אוכלוסיות אלו יספק תאוצה והגדלה דרמטית של קצב הצמיחה. מאידך, קצב הצמיחה העולמי ימשיך לדשדש כתוצאה מקרבות הסחר הגלובליים, כאשר ארה"ב תשמור על מקומה על חשבון האחרים.

11. יצוא הגז למצרים וירדן יחזק את מעמדה של ישראל

שובר השוויון של הכלכלה הישראלית. מאגרי הגז שנמצאו, ואלה שעוד יתגלו, מובילים למהפכה כלכלית, הכנסות עתק למדינה וחיזוק מעמדה הבינלאומי של ישראל. תחילת הזרמת הגז מלווייתן ותחילת היצוא למצרים וירדן יובילו לגידול משמעותי בהכנסות המדינה, כאשר מאגר תמר כבר צפוי להתחיל לשלם את "מס ששינסקי" ב-2020 ולהגדיל את חלקה של המדינה בתגליות. יצוא גז לאירופה באמצעות צינורות לקפריסין בואכה יוון ואיטליה, הוא חלום שיכול להתגשם בתמיכה אמריקאית המכוונת נגד ההגמוניה של הרוסים באספקת אנרגיה לאירופה. חלום, כבר אמרנו.

12. הרעב לנכסים "אלטרנטיביים" יימשך, אך לפרטיים קשה לממש

הריבית הנמוכה ומחירי הנדל"ן הגבוהים, ימשיכו להוות כר פורה לתופעת הרעב להשקעה בנכסים אלטרנטיביים שונים ומגוונים - הלוואות, קרנות P2P, אשראי לנדל"ן, מזנין לסוגיו, פרייבט אקוויטי, קרנות גידור ועוד. מרבית החלופות הן במטבע זר ומכוונות לתשואות של 6-10% (אם אכן יצליחו) ומכאן חייבים לקחת בחשבון גם את התנהגות שער החליפין והשפעתו על התשואה השקלית בה מודדים בסופו של דבר משקיעים ישראלים. כך, ב-2019, השקעה דולרית שהניבה 6% יצרה למעשה הפסד שקלי של 1%, ובמונחי אירו כבר מדובר בהפסד של 5%! בשנה. העובדה שמרבית הנכסים האלטרנטיביים אינם סחירים, טובה אולי לספרים של הגופים המוסדיים, אבל למשקיעים פרטיים מדובר לרוב על נכסים לא נזילים, ובתנאי שוק מסוימים יהיה קשה מאד לממש או למכור.

13. קטר ההייטק יוסיף למשוך את הכלכלה

קטר ההייטק הישראלי ממשיך לשעוט קדימה במלוא המרץ - ביטחון סייבר, ביג דאטה, פיתוח צ'יפים, ווטר-טק, אוטו-טק, דיגיטל מרקטינג, גיימיניג, טכנולוגיות רפואיות, איכות סביבה, ואינסוף חדשנות. התרבות היזמית, היצירתיות והמוניטין העולמיים של הסטארט-אפ ניישן, ימשכו את תעשיית ההייטק הישראלית להתרחב ולפעול בתחומים מגוונים, ושנת 2020 תמשיך את האינרציה ואת הכלכלה הישראלית.

14. מלחמת הסחר תיצור תנודתיות יתר בשוק הסחורות

שוק הסחורות העולמי יושפע בעיקר ממלחמת הסחר והאבולוציה של תהליכי הגלובליזציה. רמת הביקוש העולמית תקבע את מחירי הסחורות, כאשר עודף כושר הייצור והשינוע העולמיים ימשיכו לשמור על המחירים. מלחמת הסחר, שתימשך ביתר שאת השנה הקרובה, תיצור תנודתיות יתר בשוק הסחורות והשפעה בהתאם על חברות להן רגישות יתר.

15: אי שוויון מאיים על הכלכלה העולמית ועלול לגרום לכאוס

תאגידי הענק המשתלטים על חלקים הולכים וגדלים של הכלכלה הגלובלית, תהליכי הגירה בלתי נשלטת, והתפתחות תהליכי רובוטיקה בייצור, נוגסים בשוק התעסוקה בעולם המערבי, מגדילים את האי שוויון ויוצרים אי שקט חברתי. גידול משמעותי בשיעור המובטלים מוביל להתקוממות חברתית שעלולה לגרום לכאוס של ממש. אפילו במדינות מפותחות כמו צרפת, היציבות החברתית והפוליטית בסכנה כפי שהפגנות ה"אפודים הצהובים" מדי סוף שבוע בשנה האחרונה מעידות. לא כל שכן, אי שוויון במדינות פחות מפותחות או בעולם שלישי. סוגיית אי השוויון תעמוד גבוה בסדר היום של מקבלי ההחלטות, כאחד האיומים המרכזיים על הכלכלה הגלובלית ב-2020 ואילך.

16. משקיעים שלא יידעו לנטרל את האמוציות עלולים להפסיד הון 

העולם "שטוח", המידע זמין והעוצמה ומידת ההיסטריה של התקשורת ימשיכו ללבות את התנודתיות בשווקים. משקיעים שלא יידעו לנטרל את האמוציות, לראות מעבר לכותרות ולפעול בהתאם לאסטרטגיה שנקבעה מראש עלולים להפסיד הון רב. בעולם שבו כל ציוץ יכול להטיס או להפיל את השווקים, כל מיני משבר מיד הופך לכותרות ראשיות, השווקים מגיבים בעוצמה - בפחד או בהתלהבות, וסטיית התקן גבוהה מתמיד. שליטה עצמית וניהול סיכונים הם שם המשחק בשנה הקרובה.

17. הקרב על ההגמוניה בלתי נמנע ומלחמת הסחר תשפיע על כולם

מלחמת הסחר תימשך במלוא העוצמה גם ב-2020 ותשפיע על כל העולם, ולא רק על ארה"ב וסין, כאשר האיחוד האירופי, יפן ושאר הכלכלות הגדולות יושפעו גם הן מתוצאות המו"מ בין המעצמות. האידאולוגיות החברתיות והפוליטיות של ארה"ב וסין שונות בתכלית, ונראה שמסלול ההתנגשות בקרב על ההגמוניה ימשיך להיות בלתי נמנע, וכל הסכם שיחתם, אם בכלל, יהווה רק דחייה עד לעימות הבא. ישראל כפרוקסי אמריקאי, תתיישר עם ההנחיות שיגיעו מוושינגטון.

18. איראן שואפת לייצר איום קיומי על ישראל, המשקיעים לא מתרגשים

אופי האיום הביטחוני על ישראל השתנה, עם העברת מלחמה פוטנציאלית ל"חזית" העורף הישראלי, באמצעות טילים למרכזי אוכלוסייה ותשתיות חיוניות. ברמה האסטרטגית, אין איום קיומי מוחשי על ישראל, אולם איראן שואפת לכך. המערכה בין המלחמות מול איראן, בשטחי סוריה עיראק ותימן, נמשכת כל הזמן. המשקיעים ושוק ההון הוכיחו שהם לא מתרגשים מכל הסלמה בעזה או בצפון, וההערכה היא שהתנהלות זו תימשך גם בשנה הקרובה.

19. לא צפוי משבר חוב סוברני, ובארה"ב יתחיל שיפור ביחס חוב-תוצר

בישראל, יחס החוב-תוצר עומד על קצת מעל כ-60%, וזאת בזמן שמדינות מפותחות עומדות על שיעורים גבוהים בהרבה. בארה"ב למשל, עומד יחס החוב-תוצר על מעל 100% ויפן בכמעט 250%.

יכולת גיוס החוב של ישראל בשווקים הבינלאומיים נמצאת בשיא של כל הזמנים, בוודאי לאור השקל החזק ונתוני המאקרו הטובים יחסית. סוגיית החוב הלאומי לא תהווה בשלב זה בעיה ודירוג החוב הגבוה של ישראל לא אמור להשתנות השנה. במקביל, ההגמוניה הכלכלית העולמית של ארה"ב משמרת את אפשרויותיה הבלתי מוגבלות בשלב זה של המדפסת הדולרית. משבר חוב סוברני לא צפוי לאור הנתונים הללו למרות עלייה אפשרית נוספת בשיעורי החוב. בשלב מסוים יתחיל שיפור ביחס חוב-תוצר בארה"ב.

20. מהגרי העבודה והפליטים ימשיכו לחפש חיים טובים יותר

הגירה היא אחד מהאיומים המרכזיים על הכלכלה הגלובלית, איום מידי על האיחוד האירופאי וסוגיה בוערת בארה"ב. מדינה שלא תשלוט בתהליכים הדמוגרפיים סופה שהדנ"א של החברה שלה ישתנה בצורה דרמטית, ולרוב לא לטובה. מהגרי העבודה ופליטי הסכסוכים ימשיכו לנוע בחיפוש אחר חיים טובים יותר, ושליטים כמו ארדואן ימשיכו להשתמש בנשק ההגירה כדי להשיג הישגים כלכליים ומדיניים מהאירופאים. צרפת, ש-25% מילדי כיתה א' אצלה מוסלמים, כבר נמצאת בתהליך אל-חזור של איסלאמיזציה ושינוי דנ"א חברתי ולכך יש השלכות כלכליות מרחיקות לכת. בישראל בלמו את ההגירה הבלתי חוקית, אך בהיבט הדמוגרפי כלכלי, יש לפעול לשילוב אוכלוסיית לא תורמות בשוק העבודה. זה יהיה גורם מפתח בכלכלה ובחברה הישראלית בשנים הקרובות. 

שנת השקעות מוצלחת! 

הכותב הוא יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי, אבל המידע המופיע במאמר זה הוא על דעתו בלבד. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם