ארבעים הצעירים המבטיחים 2017

- מגזין גלובס -

אוהד שריד / צילום: מתן פורטנוי, גלובס
"לגוף מוסדי יש יכולת השפעה, ואסור לו לאמץ גישה של אדישות"
אם לאחרונה יותר מוסדיים מתחילים לפעול גם בסוגיות שמעבר לשורת הרווח, זה בזכות אנשים כמו אוהד שריד

 

 

מאז ומעולם שוק ההון קרץ לאוהד שריד. את המהלכים הראשונים שלו בשוק עשה באמצעות כספי הבר מצווה. "אלה לא היו סכומים גדולים", הוא מחייך, "ובפרספקטיבה היום כמובן שעשיתי הרבה טעויות, אבל גם למדתי המון".

ב-2008, לאחר שירות בגולני וטיול בארה"ב, הוא החל בלימודי כלכלה וניהול ועם סיומם התקבל לעבוד בחברת דירוג האשראי, מידרוג. לפני שש שנים הגיע לפסגות, כאנליסט בתחום "המעורבות המוסדית", ובמהלך השנים התקדם במחלקה, שכיום הוא עומד בראשה.

בוא תסביר מה זה "מעורבות מוסדית".

"מדובר במעורבות של הגוף המוסדי בחברות שבהן הוא משקיע. לרוב היחס של משקיע מוסדי מתאפיין באדישות מסוימת כלפי ההתנהלות של אותן חברות. אם הוא לא מרוצה מהן, הוא פשוט מוכר או לא משקיע בהן. אבל לגוף מוסדי יש יכולת השפעה, ולא נכון לנקוט גישה של אדישות. אז ‘מעורבות מוסדית’ זה חלק מהאחריות שלנו, כמי שמנהל כספי ציבור ואת החסכונות של כולנו".

גם בגופים המוסדיים האחרים יש מחלקה כזו?

"ברובם אין, והטיפול בתחום הזה נחלק בין אנליסטים ויועצי השקעות. בדרך כלל אין באמת מחלקה ייעודית לכך, אלא זה מגיע ממישהו שקם בבוקר ויש לו מודעות לנושא. להיות משקיע מעורב, זה תפקיד אינטגרלי של מנהל כספי ציבור, ובמקומות שבהם הדפוסים בעייתיים עליו להתערב לטובת ציבור החוסכים ולטובת העמיתים שלו".

איך למשל זה יכול לבוא לידי ביטוי? תן לי דוגמאות בולטות שבהן הייתם אקטיביים.

"הפעילות נחלקת בין הסדרי חוב (באג"ח) לבין ההחזקה שלנו במניות. בהסדרי חוב לקחנו חלק מאוד פעיל בהסדר של אפריקה ישראל, בהיקף של 2 מיליארד שקל; היינו גם בנציגות מחזיקי האג"ח של קבוצת אלון, גם שם היה הסדר חוב של 2 מיליארד שקל; בחברות שבהן אנחנו מחזיקים במניות, אנחנו דואגים למשל למינוי דירקטורים. היום זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל לפני שנתיים-שלוש כמעט ואף מוסדי לא נכנס למקומות האלה, ולרוב בעל השליטה מינה את הדירקטורים. לפעמים חברות מנסות להעביר כל מיני נושאים באסיפה הכללית, וצריך להית עם יד על הדופק ולמצוא את הנקודות הבעייתיות".

היה גם מקרה בולט שבו אתם ומוסדיים נוספים, התנגדתם לאישור השכר של מנכ"ל שיכון ובינוי, אייל לפידות.

"אנחנו חושבים ששכר של בעלי תפקיד בחברות - וזה נוהל שגובש בפסגות - צריך להיות סביר ולא מעבר למקובל. יש בזה צדק חברתי".

רק שבסוף שכרו של לפידות אושר למרות ההתנגדות. נראה שעדיין לא הגענו למקום הראוי.

"אם כל השוק יתיישר, ואם גם בגופים אחרים תהיה יותר מעורבות אקטיבית ויפנו יותר סימני שאלה לפני אסיפת בעלי המניות, אז באמת יתחולל שינוי".

איפה אתה רואה את עצמך בעתיד?

"מתמודד על משרות בכירות יותר. יש בי אהבה גדולה לטכנולוגיה ונדל"ן".

חוץ מזה, בזמנו הפנוי הוא אוהב לטפס על קירות טיפוס, ומוצא שיש לזה הרבה מהמשותף עם פעילות השקעות. "אתה צריך להיות מאוד זהיר, כי כל טעות יכולה להיות קריטית. מצד שני, רק התעוזה תביא אותך לקצה, או לפסגה".

X

שיתוף הפרויקט

סגור