בלומברג מדלג מעל מדינות מסורתיות ומוציא 100 מיליון דולר על הקמפיין

המיליארדר מתחיל מהאמצע: דילג על ארבע תחנות מסורתיות של כל מתמודד על הנשיאות – לרבות אייווה וניו המפשיר - ותקע יתד בקרוליינה הצפונית • מכריז: גם אם לא יזכה במועמדות הדמוקרטית לנשיאות, הוא יוסיף להשקיע במאמץ הבחירות של פוליטיקאים דמוקרטים

מייקל בלומברג / צילום: REUTERS, Brian Snyder
מייקל בלומברג / צילום: REUTERS, Brian Snyder

כל צופה טלוויזיה בארה"ב נחשף בימים אלה, במידה הולכת וגוברת, לתשדירי הבחירות של מייקל בלומברג. אם החמצתם תשדיר שלו בשידור חי של תחרות NFL, תראו אותו ב-Jeopardy ואם לא שם - אז בחדשות הערב של NBC. אם תרצו או לא תרצו, הוא ימצא אתכם עם סרטונים מקצועיים, מלוטשים, שמגדירים אותו כ"יוצר מקומות עבודה, מנהיג ופותר בעיות" (בסדר הזה). את דונלד טראמפ מראים בהם לשנייה או שתיים (בשחור לבן, כמובן), יחד עם המגדל שקרוי על שמו בשדרה החמישית, בצירוף הכרזה חגיגית: בממשל בלומברג, העשירים ישלמו יותר.

ההפקות המהוקצעות האלה עולות כסף, הרבה מאוד כסף. למעשה, עד עתה הוציא המיליארדר יותר מ-100 מיליון דולר על תשדירי בחירות, שמשודרים בקביעות בפריים-טיים, על פי חישוב ב"וול סטריט ג'ורנל". לאף מאחד מהמתמודדים על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות אין אפילו שמץ של נוכחות טלוויזיונית כזו ברמה הארצית. בלומברג שולט בשוק הזה וכל הסימנים מראים שכניסתו למירוץ אינה גחמה אלא יוזמה נחושה לטווח הארוך.

אתמול הוא הכריז על פתיחת מטה הבחירות הראשון שלו מחוץ לניו יורק. הוא פסח על ארבע התחנות המסורתיות הראשונות שבהן מכתתים רגליים כל המתמודדים על הנשיאות, לרבות אייווה וניו המפשיר. בלומברג מתחיל די קרוב לאמצע - בקרוליינה הצפונית, שבשנים האחרונות מתחילה לאבד במקצת את ציביונה הרפובליקאי.

בטקס חנוכת המשרד, בשארלוט, בירת ההיי-טק של קרוליינה הצפונית, הכריז בלומברג שהוא מתכנן להקים 11 משרדים נוספים במדינה הזו, עדות לתקוות שהדמוקרטים תולים בה. (אף מתמודד לנשיאות לא יבזבז זמן ומשאבים על, נאמר, אלבמה, בדיוק כפי שטראמפ לא יקיים עצרת בחירות בניו יורק סיטי).

"אנו נמצאים פה לטווח הארוך"

גם אם בלומברג לא יזכה, בסופו של דבר, במועמדות הדמוקרטית לנשיאות, הוא מתכנן להמשיך ולהחזיק במטות הבחירות שלו בקרוליינה הצפונית, כד לסייע למפלגה לזכות במאבק נגד טראמפ עד נובמבר 2020. זה לא מכבר הוא התחייב להשקיע 15 עד 20 מיליון דולר במסע לרישום 500 אלף בוחרים חדשים בחמש מדינות, ובהן קרוליינה הצפונית. קודם לכן הוא הודיע על השקעת 100 מיליון דולר בקמפיין דיגיטלי נגד טראמפ במדינות מתנודדות ו-10 מיליון דולר לתמיכה בציריים דמוקרטים במדינות עם רוב רפובליקאי.

"אנו נמצאים פה לטווח הארוך", הצהיר בלומברג בטקס בשארלוט.

צלילת בלומברג לקמפיין מעידה לא רק על עומק התיעוב שלו לטראמפ אלא גם על תחושה של אי-נוחות בצמרת המפלגה הדמוקרטית מההיצע הנוכחי של המתמודדים על מועמדות המפלגה לנשיאות. לתחושת אי-הנוחות שותפים גם התורמים הגדולים של המפלגה, שמשקפים את עמדת וול סטריט.

את התחושה הזו אפשר לסכם כך: אליזבת וורן וברני סנדרס נתפסים כשמאלניים מדי, כבעלי עמדות קיצוניות מדי. לדוגמה, הם מצדדים בביטוח רפואי אוניברסלי בעלות של טריליונים שיחייב העלאות מיסים משמעותיות. החשש הוא שהם ירחיקו מצביעים עצמאים, שסולדים מטראמפ אך חוששים מה"סוציאליזם" של השניים. ג'ו ביידן, בעל הדעות המתונות, נתפס כמועמד בלתי מלהיב, מישהו מהדור הישן. גם גילו, כמו גם הגילים של וורן וסנדרס (שמחלים מהתקף לב) בעייתי. ולביידן יש כמובן בעיה עם בנו האנטר, שכיהן כדירקטוריון בחברת הגז האוקראינית כאשר אביו כיהן כסגן נשיא. הכרזות טראמפ על הביידנים משוללות כל מסד עובדתי, אך הן עשו את שלהן.

יועצו של בלומברג, האווארד וולפסון, אמר בנובמבר לכתבים: "אנו צריכים לסיים את המלאכה ולוודא שדונלד טראמפ יובס. מייק (בלומברג) מודאג במידה הולכת וגוברת מכך שההיצע הנוכחי של המתמודדים (הדמוקרטים) לא כל כך ערוך למשימה הזו".