תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

שוב תיק 80/20? הכירו את הדור החדש של תיקי ההשקעות

תיק השקעות השואף להעניק לכם הכנסה שוטפת, או כזה המתמקד בחו"ל, או אולי בכלל תיק עם אחריות חברתית? יש מי שטוענים כי פיזור ההון בין מספר תיקים מתמחים נפרדים, מאפשר ניהול נכון יותר של הכסף ועשוי לענות על צורכי הלקוחות באופן מיטבי

פיצול תיקי השקעות מאפשר להתמקד במטרות ספציפיות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
פיצול תיקי השקעות מאפשר להתמקד במטרות ספציפיות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף IBI

רבים בוחרים כיום לנהל תיק בבית השקעות על ידי מנהלי השקעות מקצועיים. הדבר שכיח במיוחד בקרב משקיעים פרטיים שאינם מרגישים מספיק בטוחים בידע שלהם לגבי השוק, וגם לא מוצאים את הזמן להתעמק בנושא. הדרך הרווחת מבחינתם היא לתת לבית השקעות לנהל עבורם תיק השקעות בודד, ובו תמהיל של מניות בארץ ובחו"ל ואיגרות חוב. במרבית המקרים, השוני בין תיק של לקוח אחד למשנהו מבוסס על משקלו של רכיב המניות בתיק - הנקבע בהתאם לצרכים ולמטרות של הלקוח.

אבל, האם בחירה בתיק השקעות יחיד כללי שכזה נכונה תמיד לכל אחד ואחת? חשוב לדעת כי יש גם דרך נוספת: ניהול השקעות באמצעות מספר תיקים מתמחים, כאשר לכל אחד מהם מדיניות השקעה ממוקדת. כל תיק מנוהל על ידי מנהל השקעות אישי, המתמחה בתחום בו עוסק התיק.

תיקים שונים - מטרות שונות

"נניח שלקוח מנהל תיק בבית השקעות מסוים וכעת רוצה לפתוח תיק נוסף. במקום להציע לו עוד מאותו הדבר, באפשרותו לפתוח תיק ממוקד מטרה שיעניק לו נדבך נוסף שלא קיים אצלו כעת", מסביר אורן לוי, מנהל תחום לקוחות פרטיים בבית ההשקעות IBI.

לדבריו, בשנים האחרונות משקיעים החלו להגדיר את צורכיהם בצורה יותר מפורטת והם מבקשים לעשות סדר בהשקעותיהם. "למשל, עם חלק מהכסף הם רוצים לרוץ למרחקים ארוכים, ומהחלק האחר הם מעוניינים לקבל הכנסה שוטפת כתחליף להשקעה בדירה, שרכישתה מרתיעה רבים. החלוקה של התיקים לשתיים-שלוש התמחויות מייצרת סדר והיגיון מבחינת המטרות".

אז איך זה עובד בפועל?

"מבצעים תכנון אסטרטגי. לוקחים לקוח שיש לו X כסף ואז מגדירים, למשל, ששליש מהכסף יושקע בתיק שרמת הסיכון שלו מתאימה להשקעה לטווח בינוני או לטווח ארוך באמצעות תיק חו"ל; שליש נוסף יושקע בתיק המעניק נזילות מסוימת - עם חשיפה נמוכה של 10%-15% ממנו למניות; ואז, ניתן להוסיף נדבך שלישי - בתיק ממוקד דיבידנדים. הכל לפי הצרכים של המשקיע".

מגוון תיקים מתמחים

כחלק ממיקוד הצרכים של הלקוחות בשנים האחרונות, פיתחו בבית ההשקעות IBI שורה של תיקים מתמחים, לפי נושאים (עבור משקיעים פרטיים עם הון של מעל 500 אלף שקל). לכל תיק מוקצה מנהל השקעות מומחה בתחומו והוא ממוקד מבחינת ניירות הערך שמרכיבים אותו. כל אלו מסייעים להתנהלות מקצועית ונכונה יותר, לדברי לוי.

דוגמה אחת לתיק מהסוג הזה היא תיק IBI Dividend, השואף להעניק הכנסה שוטפת מתיק ההשקעות.

כיצד מגוונים את תיק ההשקעות? לחצ/י לפרטים נוספים>>

ניירות הערך שנכללים בתיק שכזה עוברים סינון כפול. ראשית מדובר בחברות שמחלקת המחקר של בית ההשקעות דירגה את איכותן ואת כדאיות ההשקעה בהן כגבוהות. "אנחנו בוחנים, למשל, את מערכת החזר החוב של החברה, את התוכנית העסקית, את התשואות לאורך שנים ועוד", מסביר לוי את התהליך. לאחר מכן, אנו מאגדים את המניות שמחלקות דיבידנדים למשקיעים ובוחנים את תשואת הדיבידנד - מניות שכאלה הן בסופו של דבר יותר יציבות, וכמובן, שהיתרון המשמעותי עבור המשקיע הוא שהן שואפות לייצר לו הכנסה שוטפת", הוא מוסיף.

סוג נוסף של תיק הוא IBI Global, הממוקד בהשקעות חו"ל. הוא מאפשר למשקיע חשיפה למגוון רחב של הזדמנויות השקעה בשוק הגלובלי. כך ניתן לשלב בין תיק אחד שממוקד בישראל, במטבע שקלי, לבין תיק גלובלי שמאזן את הסיכונים המקומיים. "החשיפה להשקעה בחו"ל נעשית בין היתר באמצעות קרנות ו-ETFs של חברות הניהול הטובות בעולם, כמו Vanguard, Goldman Sachs, UBS ועוד, אותם אנו מנגישים ללקוחתינו כחלק מהיותנו גוף מוסדי", אומר לוי.

הוא מזכיר בנוסף את נושא מס העיזבון בארה"ב כאחד היתרונות הגדולים של תיק זה: "אם משקיע מחזיק במניות אמריקאיות בסכום של מעל 60 אלף דולר והוא הולך מן העולם, היורשים שלו חשופים למס עיזבון שיכול להגיע ל-40% מהקרן. כדי להימנע מחשיפה בעייתית זו ועדיין להשקיע בשוק האמריקאי, אנו רוכשים את המקבילות האירופאיות של מוצרים אלו במסגרת תיק Global. אנו יודעים כיום לקנות את כל הקרנות שזהות לאלו האמריקניות, אבל נמצאות מעבר לים באזור אחר בעולם. למשל, תעודת סל שעוקבת בדיוק אחרי אותם מדדים כמו זו האמריקנית, רק שהיא ממוקמת באירלנד. זה מגן מפני הנושא של עיזבון מס".

לבסוף, תיק ייחודי נוסף בבית ההשקעות הוא IBI Impact. "מדובר בתיק חדשני שפיתחנו ב-IBI מתוך רצון לתת מענה למגמה של השקעות אחראיות. הוא נולד בזכות שיתוף פעולה שלנו עם Green Eye, חברה הבוחנת את האחריות התאגידית של ארגונים וחברות בנושאים של סביבה, חברה וממשל", אומר לוי. "רבים כיום רוצים לדעת שההשקעה שלהם אינה גורמת נזק לסביבה ולקהילה, הם מחפשים השקעות אחראיות (השקעות Impact בשפה המקצועית). במקרה זה, כדי ליצור את התיק אנו מבצעים סינון כפול: "מחלקת המחקר שלנו מדרגת את כל החברות בסקטור מסוים, על פי כדאיות ההשקעה; את ההמלצות אנחנו מסננים שוב לפי קריטריונים של אחריות תאגידית של Green Eye - כגון איזו חברה משלמת שכר הוגן לעובדים, פחות מזהמת, עושה למען הקהילה ועוד. יש פה אלמנט של חדשנות שמתיישב עם האידיאולוגיה של משקיעים רבים".

למה כדאי לשקול לבחור ביותר מתיק השקעות אחד?

לפי לוי, יש לכך מספר יתרונות בולטים: "ללקוח קל יותר כשחלק מהכסף נמצא בתיק אחד בסיכון נמוך וחלקו האחר בתיק נוסף, בסיכון גבוה. הוא מבין את המשמעות של כל תיק בנפרד. החלוקה הזו גם מסייעת לכך שהלקוח פחות רגיש לתנודות המאפיינות את שוק ההון. מעבר לכך, האחידות בלוגיקה של ההשקעה מאפשרת ניהול נכון של התיק, המכוון להשגת המטרות. לכל תיק יש מועד משיכה ידוע, מטרה ידועה והוא עובד באופן שאנחנו רוצים, אם זה קבלת דיבידנד בתיקי דיבידנד, או השקעה רק בחברות עם אחריות תאגידית, כמו בתיקי Impact".

לבסוף, כמובן, מגיע הפרמטר שמעניין את כל המשקיעים - התשואה. כמובן, שעל פי כללי רשות ניירות ערך, בתי השקעות לא יכולים להבטיח תשואה למשקיעים, וגם מבחינה מקצועית הדבר בלתי אפשרי. עם זאת, הניהול הנפרד של התיקים - עם מנהל מתמחה לכל תיק, מטרות ברורות, שירות אישי ללקוח וכמובן התמקדות במטבעות ובשווקים בהתאם לנושא התיק - מבטיח התנהלות מקצועית ומומחיות. מה שבהחלט הופך את האפשרות הזאת למעניינת.

"התיק הקלאסי עדיין קיים ופופולרי", מדגיש לוי לסיכום. "אבל הוא יכול לכלול גם רבדים נוספים שכל אחד מהם עונה על צורך אחר".

לפרטים נוספים על תיקי השקעות ייחודיים לחצ/י כאן>>

האמור לעיל אינו תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו הייחודיים של כל משקיע ואין בו בכדי להבטיח תשואה עודפת כלשהי בתיק ההשקעות. השירות כפוף לתנאי החברה והתאמתו לנתוני או צרכי הלקוח. אי.בי.אי. אמבן- ניהול השקעות בע"מ עוסקת בניהול תיקי השקעות ושיווק השקעות בלבד ואינה עוסקת בייעוץ.