הפסד לזוגלובק בתביעת לשון הרע שהגישה נגד עמותת אנימלס

ביהמ"ש מחק את התביעה שהגישה זוגלובק נגד עמותת אנימלס בגין שימוש בלוגו סאטירי המייחס לה התעללות בבעלי חיים, שפורסם בעקבות תחקירים במשחטת החברה • אנימלס: "תאגידים עשירים לא ישתיקו אותנו" • זוגלובק: "נערער"

הפסד לחברת זוגלובק: בית המשפט מחק היום (ד') את התביעה שהגישה החברה נגד עמותת אנימלס בגין שימוש בלוגו סאטירי המייחס לה התעללות בבעלי חיים, שפורסם בעקבות תחקירים במשחטת החברה.

עמותת אנימלס, העוסקת בזכויות בעלי חיים (אנונימוס לשעבר), פרסמה באתר אותו הקדישה לתחקיריה במשחטת זוגלובק, לוגו סאטירי המשתמש בלוגו החברה וטוען כי זו מתעללת בבעלי חיים. בתביעתה טענה זוגלובק טענות שללשון הרע והפרת סימן מסחר, וכי השימוש של העמותה במילה "מתעללים" בלוגו הסאטירי הוא הוצאת דיבה.

בתביעה דרשו זוגלובק פיצוי של חצי מיליון שקל והסרת הלוגו הסאטירי מהאתר. לדברי אנימלס, הלוגו הסאטירי מבטא מחאה לגיטימית, והמילה "התעללות" מתארת היטב את המעשים שתועדו בתחקירים. העמותה מתייחסת לתביעה כתביעת השתקה שערורייתית (המוכרת בעולם כ-SLAPP), בה תאגיד חזק מבקש להשתיק ביקורת ציבורית נגדו.

במסגרת הליכים מקדמיים ממושכים, בית המשפט נתן צו גילוי מסמכים, בו נקבע כי זוגלובק נדרשת למסור לאנימלס את חומרי החקירה הפלילית שנוהלה נגדה בעקבות הפרשה. לאחר שזוגלובק הפרה את הצו, הבוקר ניתן פסק דין בו נקבע כי התביעה תימחק: "עסקינן בתביעה של התובעת, אשר מפרה באופן חוזר ונשנה את הצווים שניתנו בעניין ההליכים המקדמיים, לאחר שניתנו לה הזדמנויות ושהות ארוכה לתקן אותם... הפרות אלה אינן מאפשרות לקדם את התובענה של התובעת עצמה, באופן שאומר דרשני".

אתר התחקירים של אנימלס על לרשת בשנת 2013 בעקבות התחקיר הראשון שערכה העמותה במשחטת זוגלובק. התחקיר, שממצאיו נחשפו בתוכנית כלבוטק בערוץ 10, תיעד, בין היתר, הפקרת תרנגולים בכלובים לזמן ממושך ללא מזון ומים, שימוש במכונה המשליכה את התרנגולים מגובה רב ותלישה אלימה מהכלובים של עופות שאיבריהם נתקעו בין הסורגים.

תחקיר נוסף שביצעה העמותה במקום ב-2015, חשף מקרי התעללות נוספים, בהם: תרנגולים נתקעים בין סורגי הכלובים, ועובדים מושכים אותם בכוח; עובדים משליכים תרנגולים באוויר וזה על זה,ו"מכדררים" אותם; תרנגולים כלואים בכלובים צפופים; באחד הכלובים תועדה תמותה של עשרות אחוזים מהעופות. בעקבות תחקיר זה הוגשו כתבי אישום נגד עובדים במשחטה.

לאחר השידור הוגשו שלוש תובענות ייצוגיות, אשר נסגרו בהסדר פשרה בו זוגלובק הסכימה לשלם פיצוי לציבור בסך 2 מיליון שקל. בעקבות תחקיר 2015 הוגש כתב אישום נגד 9 עובדי קבלן שהועסקו במשחטה.

בחודש ינואר 2018, מספר שנים לאחר פרסום הלוגו הסאטירי, זוגלובק שלחה לאנימלס מכתב הדורש את הסרת לוגו המחווה מהאתר. אנימלס סירבה לצנזר את האתר והעלתה סרטון המדווח על קבלת המכתב ומזכיר את הממצאים שנחשפו בתחקירים.

כחודשיים לאחר מכן, במרץ 2018, הוגשה התביעה נגד אנימלס ונגד 8 פעילים בעמותה. במקור הוגשה התביעה גם נגד גוגל, שכן האתר עולה במנוע החיפוש, אך זוגלובק הסכימה למחיקתה מהתביעה לאחר דיון מקדמי שנערך. 

אנימלס: "תאגידים עשירים לא ישתיקו אותנו"

מעמותת אנימלס נמסר בתגובה: "זוגלובק הגישה את התביעה בניסיון נואש להרתיע את אנימלס, הארגון שחשף את מעשי ההתעללות, מלהמשיך את מאבקו למען בעלי החיים. זוגלובק חשבה שהיא תצליח להפחיד אותנו, אולם היא נכשלה.

"המילה 'התעללות' מתארת את המציאות שתיעדנו בתחקירים: הרעבה והצמאה של בעלי חיים הכלואים שעות בצפיפות - זאת התעללות; בעיטה בבעלי חיים, גרירתם על הקרקע והשלכתם באוויר - אלה מעשי התעללות; טלטול תרנגול כאילו הוא חפץ ולא יצור חי - התעללות.

"בשנים האחרונות הציבור מודע יותר לסבלם של בעלי החיים, שמהווים עבור זוגלובק לא יותר מחומר גלם, בין היתר בזכות התחקירים הסמויים שערכה אנימלס במשחטה של זוגלובק. מחיקת התביעה היא ניצחון לא רק לחופש הביטוי, אלא גם למאבק למען בעלי החיים, שההתעללות בהם נעשית הרחק מהעין הציבורית. אנחנו נמשיך לפעול לחשיפת המציאות הקשה של בעלי החיים בתעשיית הבשר. תאגידים עשירים לא ישתיקו אותנו".

מזוגלובק נמסר: "נערער על ההחלטה".