האם בקרוב נשלם פיקדון על בקבוקי משקה גדולים?

ניצחון לאדם טבע ודין: בג"ץ הוציא צו על-תנאי נגד השר להגנת הסביבה זאב אלקין וחייב אותו לנמק עד יוני 2020 מדוע אינו מטיל פיקדון על בקבוקי הפלסטיק הגדולים ומדוע אינו פונה לוועדת הכלכלה שאמורה להכריע בנושא עפ"י חוק

בקבוקים למיחזור / צילום: איל יצהר
בקבוקים למיחזור / צילום: איל יצהר

בדיון שהתקיים בעתירת ארגון אדם טבע ודין נגד המשרד להגנת הסביבה, החליט בג"ץ כי המשרד ינמק מדוע לא יחיל את חוק הפיקדון על בקבוקי הליטר וחצי, והוציא צו על-תנאי נגד השר להגנת הסביבה זאב אלקין המורה לו להשיב מדוע לא יטיל פיקדון על מכלי המשקה הגדולים או יפנה לקבלת אישור מוועדת הכלכלה לדחות את מועד תחילת הפיקדון, כפי שמורה לו החוק. המועד לקבלת ההחלטה נקבע מיד לאחר הבחירות לחודש יוני 2020.

לדברי המשרד להגנת הסביבה, בית המשפט לא דן במדיניות השר בדבר דחיית החלת הפיקדון, ו"בית המשפט הודיע כי ייתן צו על-תנאי באופן שהמשרד יידרש לעדכן את בית המשפט עד 16 ביוני 2020 על כך שההליך להתקנת הצו לדחיית הפיקדון אכן מקודם ומובא לאישור ועדת הכלכלה בכנסת, בלוח הזמנים הקצר ביותר. במילים אחרות, הצו על-תנאי הוא על פעולה שהמשרד להגנת הסביבה מחויב גם כך לעשות, ויעשה כן מיד לאחר שהכנסת תתמנה". משום כך, בית המשפט הודיע כי ייתן צו על-תנאי באופן שהמשרד יידרש לעדכן את בית המשפט עד 16 ביוני 2020 על כך שההליך להתקנת הצו לדחיית הפיקדון אכן מקודם ומובא לאישור ועדת הכלכלה בכנסת, בלוח הזמנים הקצר ביותר.

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, מסר היום (ד'): "בג"ץ הציב היום תמרור אזהרה בפני השר להגנת הסביבה. החלטתו היא אינדיקציה להתנהלות הבלתי חוקית של השר אלקין, שנכנע ללחצי חברות המשקאות ומנצל את תקופת הבחירות כדי להתחמק מהכרעה לגבי עתיד הפיקדון של הבקבוקים הגדולים. נמשיך לפעול להפחתת הפסולת בישראל, ובימים אלה אנו מקדמים את הצעת חוק הפלסטיק בישראל".

לדברי עו"ד אסף רוזנבלום, מנהל המחלקה המשפטית באדם טבע ודין, "מדי שנה מאות מליוני בקבוקים מוצאים את דרכם לסביבה ופוגעים בבריאות הציבור. אנו מברכים על החלטת בית המשפט העליון, העולה בקנה אחד עם החקיקה המתקדמת של האיחוד האירופי, אשר תחייב את מדינות אירופה לאסוף ולמחזר את כלל בקבוקי המשקה".

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) מסרה בתגובה: "למען הפחתת הפסולת ושיפור המיחזור בישראל, חשוב שכפי שמוטל פיקדון על בקבוקי משקה קטנים מפלסטיק - כך ייעשה עם הגדולים. בין הצעות החוק הראשונות שהגשתי בפתיחת הכנסת ה-22 הייתה הצעה לתיקון חוק הפיקדון. הצעה זו תהווה חלק משורה של שינויים שיכללו בחוק פלסטיק מקיף, עליו אני שוקדת בימים אלה בשיתוף עם גורמי המקצוע ותוך הישענות גם על המלצות מקצועיות, בין היתר של מתווה אדם טבע ודין, לחקיקה בתחום".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "בית המשפט ביקר את העובדה שעמותת אדם טבע ודין לא הגישה את העתירה במועדים רלוונטיים, טרם פיזור הכנסת לפני למעלה משנה, ופנתה לבית המשפט רק לאחר שהכנסת פוזרה. הרכב השופטים ציין כי בקשתה לחיוב השר להגנת הסביבה לפרסם הודעה על אי-עמידת היצרנים והיבואנים ביעדים 'תהווה מחטף', ואין לה מקום בעת הזו. גורמי המשרד הבהירו בדיון כי ההליכים להתקנת הצו הושלמו זה מכבר, ולאחר פרסום להערות הציבור אף אושרו על-ידי משרד המשפטים וכן על-ידי השר להגנת הסביבה. עוד הוסיפו כי עם כינון ועדת הכלכלה בכנסת הבאה, יובא הצו לאישורה בלוח זמנים קצר ככל הניתן".