שני ישראלים נוספים נעצרו בגין אי-דיווח על חשבונות בנק בחו"ל בסכום כולל של כ-77 מיליון שקל

המעצרים בוצעו לאחר ששמות החשודים נכללו ברשימה של בעלי חשבונות בנק בחו"ל שהתקבלה עפ"י הסכמים וחילופי מידע בין מדינות ורשויות מס באירופה בהתאם לנוהל ה-CRS

עבירות מס / צילום: shutterstock
עבירות מס / צילום: shutterstock

המידע שהועבר לישראל במסגרת חילופי המידע הנרחבים עם מדינות אירופה (בעקבות נוהל ה-CRS) ממשיך להוליד מעצרים וחקירות: רשות המסים עצרה עוד שני ישראלים בעקבות מידע שהגיע לידיה על חשבונות בנק לא מדווחים שהם מחזיקים בחו"ל, שהיקף הכספים בהם עומד על כ-77 מיליון שקל.

השניים נעצרו במסגרת שתי חקירות שונות שנוהלו על-ידי יחידת יהלום ופקיד שומה חקירות חיפה והצפון, לאחר ששמם נכלל ברשימה של בעלי חשבונות בנק בחו"ל שהתקבלה על-פי הסכמים וחילופי מידע בין מדינות ורשויות מס באירופה בהתאם לנוהל CRS, ומעצרם מצטרף לשורת מעצרים של ישראלים שבוצעו לאחרונה, לאחר שמידע מאירופה החל לזרום אל רשות המסים במסגרת הנוהל.

החשוד הראשון, יורי גכט, תושב תל-אביב, נעצר על-ידי הרשות בחשד שלא דיווח על כך שבמשך כ-15 שנים - בין השנים 2019-2004 - החזיק חשבונות בנק בלוקסמבורג ובשווייץ. על-פי החשד, בחשבונות אלה הופקדו כספים בהיקף של 64 מיליון שקל, שהניבו לגכט רווחים בסכום של 8 מיליון שקל. מבקשת המעצר עולה כי גכט לא דיווח על החשבונות, או על הרווחים שנצברו בהם. בתום חקירתו הובא גכט לדיון בתנאי שחרורו ממעצר, במסגרתו נעתרה השופטת ענת יהב מבית משפט השלום בתל-אביב לבקשת פקיד שומה חקירות חיפה והצפון ושחררה את גכט בתנאים מגבילים, בהם ערבות עצמית וערבות בנקאית.

החשוד השני, אריה לוי, תושב חיפה, נעצר בחשד לאי-דיווח על חמישה חשבונות בנק שונים באי ג'רזי בהיקף כספי של 12.8 מיליון שקל. על-פי החשד, משנת 2017 ועד היום לא דיווח לוי על קיומם של החשבונות וכן הסתיר מרשות המסים את ההכנסות שנבעו לו מריבית על הכספים. לוי הובא לדיון בתנאי שחרור ממעצר בפני השופטת גיל קרזבום מבית משפט השלום בחיפה, ושוחרר לביתו בתנאים מגבילים.

שטף חילופי מידע

המעצרים החדשים מצטרפים, כאמור, למעצרים הראשונים שבוצעו לאחרונה בעקבות קבלת מידע ממדינות אירופה על ישראלים המחזיקים שם כספים ונכסים פיננסיים.

כך, בחודש שעבר עצרה רשות המסים שלושה ישראלים - אהרון וינקלר, תושב תל-אביב, ושי צור ומאיה בנקוב-צור, תושבי קיבוץ משמר העמק - בחשד לאי-דיווח על חשבונות בנק בחו"ל ועבירות מס נוספות, לאחר ששמם נכלל ברשימה של בעלי חשבונות בנק בחו"ל שהתקבלה על-פי הסכמים וחילופי מידע בין מדינות ורשויות מס באירופה בהתאם לנוהל ה-CRS. אחריהם נעצרה גם רות ברברה סלייטר, תושבת רמת השרון, החשודה באי דיווח על חשבונות בנק בקנדה בהיקף של כ-3 מיליון שקל.

החקירות נגד שלושת החשודים וחקירות סמויות נוספות המתנהלות בימים אלה נולדו על רקע כניסתן לתוקף של תקנות ה-CRS, אשר במסגרתן מקבלת ישראל מידע פיננסי על כספים וחשבונות של ישראלים ברחבי אירופה. זאת, כחלק חילופי המידע הבינלאומיים והמגמה העולמית של השנים האחרונות, שבה העולם הופך לשקוף פיננסית, ומקלטי המס הלא-לגיטימיים נכחדים.

בנוסף, לרשות המסים מגיע כיום מידע מפורט מכוח הסכם ה-FATCA, שבמסגרתו החלה רשות המסים בארץ להעביר מידע למקבילתה האמריקאית (IRS) על נכסים פיננסיים של אזרחים בעלי זיקה לארה"ב; ובתמורה - לקבל מידע על ישראלים בעלי חשבונות בארה"ב.

כעת, בעקבות שטף חילופי המידע, החל גל מעצרים חדש של ישראלים שלא דיווחו לרשות על חשבונותיהם.

*** חזקת החפות: יורי גכט, אריה לוי, אהרון וינקלר, שי צור ומאיה בנקוב-צור הם חשודים בלבד בעבירות המיוחסות להן, טרם הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

מי יהיו אנשי העשור של ישראל? הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים