הלילה יכריז בית הנבחרים: אנו מגישים כתב אישום נגד טראמפ

ברוב קולות יקבל הבית החלטה שמאשימה את טראמפ בביצוע "עבירות ופשעים חמורים", הרף התחוקתי להגשת כתב אישום – אימפיצ'מנט - נגד נשיא מכהן • המשמעות המעשית: ביוש הנשיא, הלבנת פניו ברבים; אין סיכוי שהסנט יסמוך ידו על כתב האישו וידיח את טראמפ

דונלד טראמפ / צילום: Erin Scott, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Erin Scott, רויטרס

זמן מה אחרי חצות (ה'), שעון ישראל, צפויה מליאת בית הנבחרים בוושינגטון לסמוך ידה על הגשת כתב אישום בן שני סעיפים נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. זו תהיה הפעם השלישית בתולדות ארה"ב שבית הנבחרים מלבין ברבים פני נשיא ע"י הטלת העונש האולטימטיבי שמצוי בידי המחוקקים לריסון הרשות המבצעת.

קדמו לטראמפ אנדרו ג'ונסון, הנשיא ה-17, וביל קלינטון, הנשיא ה-42. בית הנבחרים החל הליכי אימפיצ'מנט נגד ריצ'ארד ניקסון, הנשיא ה-37, אך הוא התפטר לפני סיום ההליכים.

ברוב קולות הצירים הדמוקרטים, יאשים הבית את טראמפ בביצוע "עבירות ופשעים חמורים", הרף התחוקתי להגשת כתב אישום - אימפיצ'מנט - נגד נשיא מכהן.

בשלב זה, המשמעות המעשית היחידה של ההחלטה היא ביושו בפומבי של הנשיא. ההצבעה הלילה תהיה ביטוי לשאיפת הנציגים הנבחרים של העם האמריקאי להמיט עליו קלון. פוטנציאלית, הליך אימפיצ'מנט עלול לסלול את הדרך להדחה, אך לא הפעם. הסנט, בשליטת הרפובליקנים, שאמור לכהן כמעין חבר מושבעים, לא יסמוך ידו על כתב האישום. הוטראמפ יצא זכאי, אך האימפיצ'מנט יכתים את מורשתו לנצח.

בכל אופן, בטווח הארוך יותר, שואפים שני המחנות להפיק רווח פוליטי מההצבעה על גבעת הקפיטול. טראמפ ותומכיו מקווים שהמיזם הדמוקרטי להכפיש את הנשיא יגביר את התמיכה בו בקרב חוגי הימין. ואכן, על פי נתוני המפלגה הרפובליקאית, 600 אלף תורמים חדשים הצטרפו למעגל התורמים למפלגה מאז תחילתו של תהליך האימפיצ'מנט. מנגד מקווים הדמוקרטים , שמערבולת ההאשמות והטענות נגד הנשיא, תשכנע בוחרים מתנדנדים, נטולי זהות מפלגתית,שארבע שנים נוספות של טראמפ בבית הלבן יגרמו נזק בלתי הפיך לחברה האמריקאית.

טראמפ נאבק בביזיון האימפיצ'מנט בכל כוחו. הוא עשה את כל מה שביכולתו כדי להכשיל את מאמצי ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שבמשך חודשים ליקטה ראיות כדי להשתית עליהן את כתב האישום נגדו. מכתבו ליו"רית בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שפורסם אתמול, מעיד על מצוקת נפשו. "כל הטענות נגדי הן פרי דמיונך, טענות כוזבות לחלוטין, נטולות בסיס ובלתי ראויות", מוחה טראמפ במכתבו. הוא מציג עצמו כקרבן חסר ישע של פלוסי והמחוקקים הדמוקרטים, ומכנה את סעיפי האישום נגדו כ"פנטזיה".

ובהתבטאות התקרבנותית הוא כותב: "את עושה דבר נורא, אבל את תצטרכי לחיות עם זה, לא אני".

בפתיחת מושב המליאה, הבוקר עשו הרפובליקנים מאמצים לשבש את ההליכים: הם דרשו להצביע על החלטה לגינוי אדם שיף, יו"ר ועדת המודיעין, ואת ג'רולד נדלר, יו"ר ועדת המשפט, על חלקם בגיבוש כתב האישום נגד טראמפ. קודם לכן הם דרשו לבטל את הדיון. כצפוי,שתי היזמות קרסו בהצבעות. הדמוקרטים הם בעלי הבית בבית הנבחרים. תוצאות המשחק ידועות מראש. אך הצירים הרפובליקנים חייבים להראות שהם לא ילכו לקראת גרדום ההשפלה ללא מאבק. כל צד ממלא את תפקידו הצפוי. הנאומים שמשמיעים הצירים מכל צד חוזרים על כל הטיעונים הלעוסים של העבר.

ננסי פלוסי הדגישה את כובד המשימה שמוטלת על המחוקקים. "אף לא מחוקק אחד, ולא חשוב מאיזו מפלגה, אינו מגיע לקונגרס כדי להטיל על הנשיא עונש אימפיצ'מנט", היא הכריזה במושב המליאה. "... (אך מכיוון שטראמפ) ניסה לנכס לעצמו הטבות אישיות בלתי חוקיות, על חשבון האינטרס הלאומי שלנו, נשקף עתה איום לחזון האבות המייסדים".

"אם לא נפעל עתה, המשמעות תהיה זניחת המחויבויות שלנו... טראמפ לא הותיר לנו ברירה", היא אמרה

הדמוקרטים טוענים שטראמפ העמיד את האינטרס האישי שלו מעל האינטרס הלאומי. הם מאזכרים שוב את שיחתו המפורסמת עם נשיא אוקראינה, וולידימיר זלנסקי - שבה הוא ניסה ללחוץ עליו שיצהיר על פתיחת חקירה פומבית נגד ג'ו ביידן ובנו האנטר בתמורה לקבלת סיוע צבאי אמריקאי בסך 400 מיליון דולר - ומדגישים את המשפט המפורסם שהשמיע טראמפ באותה שיחה: "בכל זאת, הייתי רוצה שתעשה לנו טובה".

מבחינת הדמוקרטים, ההתנהלות הזו מצביעה בבירור על כך שטראמפ הזמין מנהיג זר להתערב בבחירות לנשיאות ב-2020. העובדה שהטראמפ אינו מביע חרטה על כך אלא, להיפך, מוסיף להתנגד למאמצי המחוקקים ללקט עדויות נגדו, מראה בבירור שהוא מניח מקקלות בגלגלי פעילות הקונגרס.

בעיני הרפובליקנים, כל הטענות האלה הן ביטוי ל"ציד מכשפות". טראמפ לא עשה כל דבר רע באותה שיחה. הוא בסך הכל ניסה לגייס את עזרת אוקראינה במלחמתו בשחיתות. לדמוקרטים - הם טוענים - אין שום ראיה מוצקה שתצביע על התנהלות בלתי תקינה של טראמפ. מה שמניע אותם - טוענים הרפובליקנים - היא שנאה עיוורת לנשיא.

לאיזכור, אלה שני סעיפי האישום שאותם צפוי בית הנבחרים לאשר הלילה:

סעיף האישום הראשון טוען שהנשיא ניצל לרעה את הסמכויות שמקנה לו משרתו. האישום הזה נשען על הטענה, שטראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה - סיוע שאושר ע"י הקונגרס - במאמץ לסחוט מנשיא המדינה, וולודימיר זלנסקי, הצהרה פומבית שאוקראינה תשיק חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו. ביידן הוא המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות וממילא יריב פוטנציאלי של טראמפ בבחירות ב-2020. טראמפ אף דרש מזלנסקי לחקור תיאוריית קונספירציה, שלפיה חברה אוקראינה להילארי קלינטון במאמץ להטות הבחירות לנשיאות ב-2016 לטובתה.

סעיף האישום השני טוען שהנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית הנבחרים. סעיף זה נשען בעיקר - אך לא רק - על סירובו של טרמאפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האמימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שגיבשה את הראיות שנחוצות להגשת כתבי האישום, וסירב למסר מסמכים שהוועדה דרשה.