ביהמ"ש ביטל את הצו נגד הפעלת אסדת "לוויתן"; הרצת האסדה תימשך

השופט אלי אברבנאל כתב בהחלטתו כי העותרים לא הצליחו להוכיח את טענותיהם, וכי החשש שהעלו אינו גובר בנסיבות העניין על הפגיעה המשמעותית שעלולה להיגרם לקידום פרויקט "לוויתן" כתוצאה מעצירתו • עמותת "צלול" בתגובה: "האסון כתוב על הקיר"

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט הבוקר (ה') לבטל את הצו הארעי בנושא אסדת הגז "לוויתן" ולאפשר להמשיך את הפעלתה. זאת, לאחר שהשופט אלי אברבנאל עצר שלשום (ג') את הפעלת האסדה בהמשך לעתירת 6 המועצות הסמוכות לאסדה ועמותת "צלול".

השופט אברבנאל כתב בהחלטתו כי העותרים לא הצליחו להוכיח את טענותיהם, וכי החשש שהעלו אינו גובר בנסיבות העניין על הפגיעה המשמעותית שעלולה להיגרם לקידום פרויקט "לוויתן" כתוצאה מעצירתו. לדבריו, "אשר למאזן הנוחות, מובן כי אין לבטל את משקלו של אינטרס השמירה על בריאות הציבור שבגינו הוגשה הבקשה".

ולכן, למרות הודעת משרד האנרגיה, נכון לעת עתה לוח הזמנים הינו משוער בלבד, וייקבע סופית רק בכפוף לאישורי המשרד להגנת הסביבה ולאחר הודעה של 48 שעות טרם הכוונה לבצע את תהליך הנישוב.

"עם זאת", הוסיף השופט, "נוכח עמדתם של אנשי המקצוע מטעם המדינה, שכאמור לא נסתרה על-ידי מומחים מטעם העותרים, החשש המועלה על-ידי העותרים אינו גובר בנסיבות העניין על הפגיעה המשמעותית בקידום הפרויקט העלולה להיגרם כתוצאה ממתן הצו המבוקש והשלכותיה מרחיקות הלכת כנטען על-ידי המשיבים". 

בהמשך היום, בשעות הצהריים, בית המשפט דחה את עתירת ארגון הסביבה "שומרי הבית" נגד המשרד להגנת הסביבה בדבר הרכב הקונדנסט. השופט ציין כי העתירה הוגשה "ללא תשתית מספקת, כשהיא מושתתת על תשתית עובדתית רעועה ביותר, כמו גם על הסתירה הפנימית הגלומה בה והתבררה כמיותרת". השופט קבע כי ארגון "שומרי הבית" יישא בהוצאות בסכום כולל של 60 אלף שקל לשתי קבוצות המשיבים, ובהם המדינה. 

"משמעויות הרות-אסון" 

אתמול (ד'), בדיון שנערך בבית המשפט בירושלים, טענה עורכת הדין מטעם הפרקליטות, שייצגה את המשרד להגנת הסביבה ואת משרד האנרגיה, כי עיכוב בתהליך הרצת האסדה ובתקופת הנישוב שנקבעה - במסגרתה עשויים להיפלט לאוויר במשך שתי פעימות של 8 שעות גזים רעילים המותרים לפליטה בשגרה על פני תקופה של שנה וחצי - יביא לעיכוב בהזרמת הגז מישראל לירדן, דבר שעשוי להסב נזק ממשי ליחסים בין המדינות, "הרעועים בין כה".

בנוסף, נציגת הפרקליטות ציינה כי הנזק הכספי על עיכוב של שלושה ימים מוערך על-ידי נובל אנרג'י בכ-60 מיליון שקל, וכל זאת "בשל עתירה שאין בה כלום".

עורך הדין של נובל אנרג'י, צבי אגמון, טען בדיון כי בלימת תהליך הנישוב הנדרש להכנסתה של האסדה לפעולה סדירה עשוי להסב נזק רב, שכן לשם תהליך זה הובאו לארץ על-ידי החברה עובדים רבים מרחבי העולם, שלהם פרויקטים אחרים בהמשך, כך שבלימה זמנית של ההליך על-ידי בית המשפט עשויה להוביל לכך שהם יעזבו את הארץ עד שתתקבל החלטה להמשיך בהפעלה, והחברה תיאלץ לשאת בהפסדים כבדים ובצורך לגייס מחדש את העובדים הללו בתנאי אי-ודאות.

עוד הוא הוסיף כי "עם כל הבעיות שיש לנו עם ירדן, מה יקרה אם עכשיו זה יחמיר את הבעיה וייצור תחושה של חוסר אמינות עסקית? המשמעויות של הצו הארעי הן הרות-אסון". 

מנכ"לי משרדי הגנת הסביבה והאנרגיה וכן עורכי הדין של העותרות טענו כי בשל הלחץ הציבורי ופעילותם של ארגוני הסביבה בנושא, היתר הפליטה ותנאי הפיקוח על "לוויתן" מחמירים מעל הנדרש ומעל המצופה.

עו"ד יונתן ברמן, המייצג את העותרים בתיק, טען כי היתר הפליטה חורג מהנקבע בחוק אוויר נקי, וכי הניטור הקיים על החוף הוא ניטור רציף, אך אין ניטור רציף של בנזן על האסדה עצמה, אלא ניטור תקופתי המאפשר ביצוע של מניפולציות על הנתונים, בדומה למה שהתרחש במתקן ההתפלה בשורק. "מנכ"ל המשרד הגנת הסביבה הבטיח שיהיה ניטור רציף. לאן זה נעלם? נשמעו פה הרבה מאוד הבטחות. שמענו שמתכוונים לעשות ניטור רציף, אין ניטור רציף. זה אומר שאף אחד לא יגלה מה קרה באסדה הזו. לא אחרי יומיים ולא אחרי 4 שנים", אמר.

גם זיו דשא, ראש מועצת זיכרון יעקב, ביקש את זכות הדיבור כדי להציג את מצוקת התושבים במועצה שלו ואת התחושה שהרשויות לא פועלות באופן המבטיח את ביטחונם: "יש תושבים מודאגים ובצדק. אני כראש רשות אמון על הבריאות והביטחון של התושבים, ואנחנו ברשות עושים את העבודה בשטח - ולנו אין תשובות. אני מעביר פניות למשרד הבריאות, והם מסתמכים בתשובות שלהם על המשרד להגנה הסביבה, שמסתמך על נובל אנרג'י". 

"האסון כתוב על הקיר" 

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת "צלול", מהעותרים בתיק, מסרה הבוקר בתגובה: "חשיבות הדיון בבית המשפט היא בעצם קיומו, לאור חוסר השקיפות שנהגה הממשלה, כנדרש על-פי חוק בעת מתן היתר זיהום חריג. התגייסות משרדי הממשלה, לרבות אלה האמונים על בריאות הציבור, לצד חברות הקידוח, היא כתם מקצועי ומוסרי במאבק הציבור על זכותו הטבעית לאיכות חיים ובריאות.

"האגרסיביות בה פעלו פקידי הממשלה באה כדי לכסות על כישלונם המתמשך בקידום אנרגיות מתחדשות ותקנות מחמירות להגנת הים, האוויר ובריאות הציבור, בכל ניהול קידוחי הנפט והגז בים. האסון כתוב על הקיר". 

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", הגיב על ההפסד של העמותה בבית המשפט היום: "העתירה נסבה על טענתנו, המגובה בדוח מומחים, כי הרכב הקונדנסט מדגימות אטומות אשר מייצג את הערכים האמיתיים של הגז הגולמי, הוא קריטי לצורך הערכה של הפליטות לאוויר והסיכון לתושבים. צר לנו כי נציג המדינה הטעה את בית המשפט כשטען כי דגימות הקונדנסט נמסרו למעבדה כשהן אטומות, כאשר על דוח המעבדה מצוין בפירוש כי הדגימות הגיעו למעבדה כשאינן אטומות. מכיוון שמדובר בחומרים נדיפים, הרי שיש חשיבות עליונה לאטימות הדגימות, שהרי אם אינן אטומות, לא ניתן להעריך נכונה את הרכב החומרים ולפיכך את הפליטות לאוויר והסיכון לציבור.

"בנוסף, המדינה מסתתרת מאחורי טיעונים של סודיות מסחרית כדי שלא ניתן יהיה לבקר את התהליך באופן מסודר, תוך דריסת האינטרס של בריאות הציבור. הרכב הקונדנסט אינו מידע סודי במדינות אחרות וגם בישראל, בהקשר לגז המופק מהמאגרים כריש ותנין. המדינה ונובל אנרג'י שולחים את הציבור להגיש עתירות שהיה אפשר להימנע מהן, אם המידע היה שקוף כנדרש. לא נירתע ונמשיך לשמור על בריאות ילדינו, גם כאשר המדינה עצמה מתייחסת אלינו כאל המר שבאויביה". 

"ישראל הופכת למעצמת אנרגיה"

מנגד, בשותפות "לוויתן" בירכו כצפוי על ההחלטה ומסרו בתגובה: "שותפות 'לוויתן' מברכות על החלטת בית המשפט להסיר את הצו הזמני, מהלך שיאפשר לשותפות להתחיל בהזרמת הגז הראשון ממאגר 'לוויתן'. ישראל הופכת למעצמת אנרגיה. 

"פרויקט 'לוויתן' עומד בכל הדרישות הרגולטוריות שמוכתבות על-ידי המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה וגופים רגולטורים נוספים. אנו גאים בפרויקט האנרגיה ותשתיות הגדול במדינת ישראל, אשר יבטיח אספקת גז לרווחת תושבי ישראל והאזור.

"הגז הטבעי מ'לוויתן' יביא לשיפור והורדת זיהום האוויר, כשיחליף הפחם, יאפשר להוריד את מחירי החשמל בישראל ויחזק את מעמדה המדיני של ישראל. נמשיך לפעול בשקיפות ובשיתוף, ואנו מחויבים לשמירה על הסביבה ועל הבטיחות".

האם יצחק תשובה ופרופ' איתן ששינסקי יהיו בין אנשי העשור של ישראל? הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים