בתגובה להצעת הדמוקרטים: ממשל טראמפ בוחן הצעות להפחתת חובות סטודנטים

בין הדרכים בהם שוקל ממשל טראמפ לסייע לסטודנטים עם הלוואת הענק למימון שכר הלימוד: ביטול חובות במקרי פשיטת רגל או החלפת הלוואות להלוואות בריביות נמוכות יותר • כ־42 מיליוני אמריקאים חייבים 1.5 טריליון דולר בהלוואות סטודנטים

דונלד טראמפ / צילום: Erin Scott, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Erin Scott, רויטרס

ממשל טראמפ שוקל דרכים לסיוע לסטודנטים בהלוואות למימון שכר לימוד, לפי בכירים בממשל. בין היתר, מדובר על החלפת הלוואות להלוואות בריביות נמוכות יותר, וביטול חובות במקרים של פשיטת רגל.

הנשיא דונלד טראמפ ביקש מיועציו תוכנית שתתבסס על שינוי מדיניות במשרד החינוך, שמפקח על הלוואות הסטודנטים, ואולי גם בקונגרס. התוכנית תהיה תגובה להצעות מחילת החוב של כמה מועמדים דמוקרטיים לנשיאות. הסנטור ברני סנדרס קורא לביטול של חובות ההלוואות הללו, והסנטורית אליזבת וורן מציעה לבטל חובות של עד 50 אלף דולר לכל מי שמרוויח פחות מ־100 אלף דולר בשנה, עם ביטולים נמוכים יותר לבעלי הכנסה של עד 250 אלף דולר בשנה.

כ־42 מיליוני אמריקאים חייבים 1.5 טריליון דולר בהלוואות סטודנטים, וזהו החוב הצרכני השני בגובהו אחרי משכנתאות לדיור. חובות הסטודנטים נסקו במהלך המיתון לפני עשר שנים, וגם כתוצאה מעליית שכר הלימוד במכללות ומגאות במספר הסטודנטים במכללות וגם לתואר שני.

יועצים בבית הלבן ובמשרד החינוך הפדרלי חושבים שתוכנית למחיקת חלק גדול מחובות הסטודנטים תהיה לא הוגנת כלפי משלם המסים ולא פופולרית בין מצביעים רפובליקאים. במקום זאת, הם מחפשים דרכים לסייע ללווים להנמיך את החוב שלהם. ההצעות טרם גובשו והן יחייבו כנראה אישור של הקונגרס, מסרו המקורות בממשל. פקיד בכיר אחד אמר שהתוכנית לא תושלם כנראה עד השנה הבאה, אך הממשל מאמין שהוא יוכל להשיג לה תמיכה דו־מפלגתית.

"הנשיא טראמפ מבין שאמריקאים רבים מוצאים את עצמם במצב קשה עם העלייה בחובות הלוואות הסטודנטים", אמרה דוברת הבית הלבן ג'וד דיר, והוסיפה שהממשל נוקט צעדים לעדכון מדיניות החינוך הגבוה.

החוק הפדרלי מקשה מאוד זה עשרות שנים על הלווים לבטל את חובות הלוואות הסטודנטים שלהם במקרי פשיטת רגל, בהשוואה לחובות צרכניים אחרים. מעט לווים עמדו בתנאי שמאפשרים מחיקה כזו.

לפי אחת ההצעות שנדונות בממשל, משרד החינוך לא יתנגד לבקשות הלווים למחיקת חובות הסטודנטים שלהם בבתי משפט. מהלך כזה לא יחייב אישור בקונגרס, מסר פקיד ממשל. הממשל שוקל גם ללחוץ על הקונגרס לשנות את חוק פשיטת הרגל בעניין זה.

בכירים במשרד החינוך, כולל השרה בטסי דאבוס, חוששים בעיקר למצבם של הורים וסבים של סטודנטים, שלוו כספים מתוכנית פדרלית שנקראת "הורה פלוס" כדי לממן שכר לימוד לילדיהם. לפי התוכנית, הלווים כמעט לא עוברים בדיקה של האשראי שלהם, והם יכולים ללוות סכומים לא הגבלה. לווים רבים כאלו הם עניים וקרובים לגיל פרישה, ואין להם אמצעים לפרוע את ההלוואות.

חדלות פירעון של הלוואות סטודנטים פדרליות גבוהה בהרבה מזו של חובות צרכניים אחרים. בכמה מקרים הממשל מנכה חובות מהמחאות הביטוח הלאומי של הלווים ומהשכר שלהם אחרי שהם מפסיקים לפרוע את הלוואות הסטודנטים שלקחו לטובת ילדיהם.

דבוס פרסמה החודש הצעה להפוך את המשרד הפדרלי לסיוע לסטודנטים, ששייך כעת למשדר החינוך, לסוכנות עצמאית שתהיה בפיקוח מועצה שתמונה על ידי הנשיא. הסוכנות החדשה, שתחייב כנראה אישור של הקונגרס, תוכל לקבל גמישות רבה יותר בניהול מו"מ על שינוי תנאי הלוואות סטודנטים, מסר בכיר במשרד. זה יכלול גם הפחתת הריביות לריבית השוק.

הריביות על הלוואות פדרליות נקבעות על ידי הקונגרס, ששינה אותן פעמים רבות במרוצת השנים. כעת, הריבית לסטודנטים חדשים לתואר ראשון היא 4.53% בשנה, להלוואות לתואר שני היא במקרים רבים 6.08% ולהורים וסטודנטים לתארים מתקדמים היא 7.08%. הלוואות ותיקות יותר ההן בריביות גבוהות אפילו יותר.

הדיונים מתנהלים לבקשת טראמפ, שהעלה באופן פרטי חששות מכך שלבית הלבן אין הצעות נגד להצעות מחילת החובות של הדמוקרטים, לפי מקורות בממשל.

דבוס קימה דיונים עם עוזרים בכירים בבית הלבן על הצעתה ליצור סוכנות עצמאית לעזרה לסטודנטים. פקידי ממשל ניהלו גם דיונים על שינוי התקנות הקיימות לתוכניות פירעון מבוססות הכנסה - הצעה שנכללת בתוכניות התקציביות של הנשיא.

בבית הלבן יש ספקנים שמניחים שלא יהיה שינוי משמעותי במדיניות בתחום זה. הם מציינים שרעיונות רבים שנדונו במסגרת פנימית יחייבו פעולה של הקונגרס, שלא צפויה בטווח הקרוב. אחרים בממשל מביעים התנגדות לניסוח תוכנית שתתחרה בהצעות של הסנטורים וורן וסנדרס. מחילת חובות סטודנטים והורי סטודנטים בקנה מידה גדול איננה בין האופציות שנדונות כעת ברצינות בבית הלבן, לפי פקידים בממשל.