בית הדין הבינלאומי בהאג: יש עילה לחקירה נגד מדינת ישראל

החקירה הינה בנוגע למדיניות ההתנחלות של ישראל ביו"ש, ההכרזה של ראש הממשלה בנימין נתניהו על סיפוח בקעת הירדן, והירי בפלסטינים בעת ההפגנות על הגדר - כך לפי הודעת בית הדין הבינלאומי

מפגינים פלסטיניים על גדר הרצועה / צילום: REUTERS/Mohammed Salem
מפגינים פלסטיניים על גדר הרצועה / צילום: REUTERS/Mohammed Salem

בית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) הודיע היום (ו') כי יש עילה לפתיחת חקירה פלילית נגד מדינת ישראל בנוגע לנעשה בשטחים. לפי ההודעה החקירה הינה בנוגע למדיניות ההתנחלות של ישראל ביו"ש, ההכרזה של ראש הממשלה בנימין נתניהו על סיפוח בקעת הירדן, והירי בפלסטינים בעת ההפגנות על הגדר.

מוקדם יותר, פרסם היועץ המשפטי לממשלה חוות דעת הקובעת של-ICC אין סמכויות לדון בנושא.

לשכתה של התובעת פאטו בנסודה בודקת בשנים האחרונות תלונות של פלסטינים ואכן היום פרסמה את החלטתה כי יש עילות לחקירה, אם כי ציינה כי היא תבקש חוות דעת שיפוטית נוספת לפני פתיחת הליכים. חוות הדעת הנוספת נחוצה לשם הבנת תחולת בית הדין באיזור יו"ש, עזה ומזרח ירושלים.

משרד החוץ ערך היום תדריך טלפוני לכתבים עם בכירי משפטנים במשרד. לפי העמדה המשפטית הישראלית לבית הדין בהאג אין סמכות לפעול בעניינה של הרשות הפלסטינית, כיוון שלא מדובר במדינה ריבונית.

"הרשות הפלסטינית, אינה עומדת בתנאים לקיומה של מדינה בהתאם למשפט הבינלאומי ולאמנת רומא", צוין בחוות הדעת המשפטית.

בנוסף, ישראל טוענת כי לבית הדין גם אין סמכות לדון ביחס לאיזור יו"ש זאת כיוון שישראל והפלסטינים הסכימו, בתמיכת הקהילה הבינלאומית, לפתור את הקונפליקט במסגרת משא ומתן.

עוד נטען על ידי ישראל כי פורום פלילי אינו הולם לויכוח שהוא פוליטי במהותו. "לא לשם כך הוקם בית הדין", צוין בחוות הדעת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח מכתב למנהיגים בעולם בעקבות החלטתה של תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי ובו כתב: "הפכו את בית הדין לנשק פוליטי נגד ישראל ונגד הקשר לארצנו. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ מולדתם לפשע מלחמה. זה אבסורד. ניאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית".