סלקום גולן טלקום ואקספון מחריפות המאבק במכרז הדור החמישי

החברות פנו באמצעות עורכי דינן למשרד התקשורת ודרשו להכניס הקלות בחובת הפריסה של הדור החמישי כפי שהמשרד הקל עם בזק בחובת הפריסה של הסיבים האופטיים

תקשורת דור 5 - הדלק לכלכלה של העשור הבא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
תקשורת דור 5 - הדלק לכלכלה של העשור הבא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המאבק נגד מכרז הדור החמישי בסלולר מחריף. ל"גלובס" נודע שהחברות סלקום, גולן טלקום ואקספון, פנו במכתב למשרד התקשורת ודרשו להכניס שינוי מהותי נוסף בתנאי המכרז הנוגע לחובת הפריסה של הדור החמישי. בדרך כלל מכתב במתכונת שנשלחה, ובאמצעות עורכי דין, הוא קדימון לפני פנייה לערכאות משפטיות. כך קרה גם בעתירה שהחברות הגישו לפני שבועיים נגד המכרז, ראשית המשרד קיבל מכתב מעורכי הדין של החברות ורק לאחר מכן כשנדחו הטענות, הוגשה עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים.

הדור החמישי בסלולר זו רשת סלולרית בטכנולוגיה חדשה ומתקדמת היושבת על גבי הרשת הקיימת (בהתחלה) ומאפשרת הגדלה משמעותית בקצבי העברת הנתונים למנויים.

ל"גלובס" נודע כי השיקול היחידי שמעכב כרגע הגשת עתירה שנייה הוא סביב העיתוי והאם הוא יביא יותר נזק מאשר תועלת משום שזה ייתפס על ידי המשרד ובית המשפט כניסיון דחייה של המכרז ולא רק כשיקול ענייני הנוגע למכרז עצמו.

העתירה שהגישו החברות מלפני שבועיים נגעה לשיטת המכרז (שיטת ויקריי) שעשויה להביא לכך שהתמחור על התדר המבוקש ביותר במכרז (במכרז מוצעים קבוצות שונות של תדרים כאשר התדר המבוקש ביותר הוא ה - 700 מגה הרץ ג.פ.) ייצא משליטה ויביא להתייקרות ההצעות באופן לא פרופורציונלי. השיטה שנבחרה קובעת כי המציע שהציע את ההצעה הגבוהה ביותר משלם עבור ההצעה השנייה בתור, ולכן לכאורה ייתכן מצב שלאחד השחקנים יהיה אינטרס להציע הצעות גבוהות ביודעו שהוא לא ישלם את המחיר שבו נקב וזאת על מנת לפגוע במתחריו. בתגובה לעתירה ביקש משרד התקשורת שהות להגיש תשובה מנומקת.

הנושא השני שבגינו החברות שלחו מכתב למשרד התקשורת באמצעות עורכי דינם, נוגע לשאלת החובה האוניברסלית של הדור החמישי. על פי מדיניות המשרד המפעילים חייבים לפרוס את הרשת החדשה בתוך מספר שנים ולכסות את כל היישובים בארץ כולל כבישים. אלא שהמשרד במדיניות האחרונה שקבע בנושא פריסת סיבים אופטיים, קבע מדיניות שמאפשרת לבזק חריגה מפריסה מלאה באזורי פריפריה, ומילוי החובה לפריסה בפריפריה באמצעות מנגנון מורכב דרך מפעילים אחרים בשוק.

לטענת החברות, ברגע שנקבע העיקרון שמאפשר לבזק שמחויבת בפריסה אוניברסלית מלאה, להימנע מהפריסה, הרי שניתן לחרוג גם מחיוב החברות הסלולריות לספק שירותי דור חמישי באופן מלא בכל הארץ.

לגרסתן, אין שום יתרון בפריסת דור חמישי בכל כביש פריפריאלי, ואין שום סיבה הגיונית לחייב את החברות שבכל נקודה ונקודה בארץ יפרס דור חמישי. זאת במיוחד כאשר החברות מספקות שירותי סלולר מתקדמים על בסיס הדור הרביעי הקיים היום. לטענת החברות, מדובר בהשקעה עצומה שאין לה שום הצדקה כלכלית, והיא תבוא על חשבון ההשקעה הנדרשת באזורים מגורים צפופי אוכלוסייה ששם הביקושים גבוהים מאד.

בשיחה עם "גלובס" אומר פרופסור אשר בלס כי הוא סבור שהשיטה שנבחרה היא שיטה ראויה וכי צוות המשרד עשה עבודה טובה בהכנתו. בהתייחס לשאלה האם המדינה חייבת להוציא מכרז כאשר לא ברור אם יש מספיק תדרים לכולם שניתן לחלקם בין המפעילים, השיב פרופ' בלס "מה החלופה? חלופה אחת היא שהמדינה פשוט תקבע מחיר ותחלק את ההתדרים בין המתחרים. לא ברור שזה טוב יותר. בנסיבות העניין מבחינת הכנסות המדינה והקצאה יעילה השיטה שהנהיג המשרד עשויה להיות עדיפה. ברור עם זאת כי המתחרים יצטרכו לכלכל את צעדם בתבונה".