בניסיון לשכך המחאה נגד רפורמת הפנסיות, מקרון מקריב את הפנסיה שלו

הנשיא הצרפתי הפציר בעובדי הרכבת להפסיק את שביתתם במהלך חג המולד, אך האיגודים המקצועיים טרם נענו לבקשה • המחאות והשביתה נגד הרפורמה בפנסיות נמשכות קרוב לשלושה שבועות

הנשיא מקרון/ צילום:  רויטרס
הנשיא מקרון/ צילום: רויטרס

לאחר קרוב לשלושה שבועות של מחאה ציבורית בצרפת הכוללת שביתות ענק נגד התוכנית הממשלתית לרפורמה בפנסיות עובדי ציבור, הודיע נשיא המדינה עמנואל מקרון כי הוא מוכן להקריב את הפנסיה שלו כ"דוגמה אישית". בדרך כלל, נשיאים לשעבר בצרפת זכאים באופן אוטומטי לפנסיה של 6,000 אירו בחודש לכל חייהם אחרי כהונתם, אך כאמור מקרון הודיע כי יוותר עליה. בנוסף, הודיע כי יוותר על המושב-לכל-החיים שמקבל נשיא לשעבר במועצת החוקה הצרפתית, שכרוך גם בקצבה של 13,500 אירו בחודש.

סוגיית הפנסיה עומדת בלבו של מאבק ציבורי נגד הממשלה הצרפתית, שיזמה רפורמה מקיפה שפוגעת בתנאי הפרישה של עשרות אלפי עובדים ב-42 חברות ממשלתיות. מדובר ב"סידורים מיוחדים" התקפים כבר עשורים רבים, המאפשרים להם פנסיה גבוהה ופרישה מוקדמת. לפי ממשלת צרפת, עלותם היא כתשעה מיליארד אירו בשנה, עלות שצפויה לעלות הרבה יותר בעתיד. בתגובה לרפורמה, העובדים ומגזרי עובדים שמביעים עמם סולידריות החלו ב-5 בדצמבר בשביתה, שכללה גם הפגנה של קרוב למיליון בני אדם ברחבי צרפת. מאז, נמשכות השביתה והמחאה הציבורית בעוצמה משתנה.

רוב השלכות השביתה הן על התחבורה במדינה - ובעיקר על תנועת הרכבות והתחבורה הציבורית בפריז. האיגוד המוביל את הרכבת הצרפתית (SNCF) נחשב למוביל המחאה. לפי דיווחי התקשורת במדינה, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, רק אחת משתי רכבות תיסע כרגיל בימים הקרובים - בהם המוני צרפתים שנוסעים הביתה לחופשת חג המולד.

מקרון הפציר בעובדי הרכבת השובתים להכריז על הפסקה בשביתה במהלך חג המולד, וציין כי אנשים רוצים לראות את משפחותיהם בחג. נכון לעכשיו, האיגודים לא נענו לבקשה, אך הסכימו לאפשר את נסיעתן של רכבות מיוחדות שמובילות ילדים בליווי מבוגרים למשפחותיהם. בין הממשלה לאיגודים מתנהלים מגעים לשינוי הרפורמה.