הבעלות בהום סנטר אומנם עברה לילדיו, אך פישמן עדיין ערב אישית לרשת

עו"ד יוסי בנקל, הנאמן על נכסיו של איש העסקים אליעזר פישמן, חשף כי הערבויות האישיות שהעמיד איש העסקים כשהיה בעלי הום סנטר עדיין בתוקף, למרות שהשליטה ברשת עברה לילדיו • המשמעות: קופת הפירוק שלו חשופה לחובות בגובה 50 מיליון שקל

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף
אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף

למרות שהוא אחד מהאנשים הכי מזוהים עמה, העובדה היא שאיש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן לא מחזיק ברשת הקמעונאות הום סנטר מזה שנה ו-9 חודשים. זאת, לאחר שבמרץ 2018 רכשו ילדיו, אייל פישמן, ענת מניפז ורונית פישמן-אופיר, 89% ממניות הרשת שהוצעה למכירה על-ידי כונס הנכסים שמונה לה מטעם בנק הפועלים. בכך הצליחה משפחת פישמן לשמור על הרשת בידיה, ולא להעבירה לטיפולו של מי שמונה לנאמן על נכסיו של פישמן, עו"ד יוסי בנקל ממשרד שבלת. יתר מניות הרשת מוחזקות על-ידי חברת פישמן רשתות, אשר 55% ממניותיה מוחזקות על-ידי בנקל כנאמן.

אלא שמבקשה שהגיש לאחרונה עו"ד בנקל לבית המשפט מתברר כי הערבויות האישיות שהעניק פישמן לרשת עדיין עומדות בתוקפן, חרף העברת הבעלות ברשת לילדיו. מצב זה יוצר, כך טוען בנקל, "פגיעה המתמשכת בקופת פשיטת הרגל", שכן הקופה עליה אמון היא זו שהלכה למעשה ממשיכה להיות ערבה "לחובותיה של חברה המנוהלת על-ידי ילדי פישמן הרחק מעיניו של הנאמן, שנכנס בנעליו של פישמן, והם אלה אשר בשיקול-דעתם הבלעדי יוכלו להביא למימושן של הערבויות האלה, על חשבון נושיו של פישמן".

לכן, עו"ד בנקל מבקש מנשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, כי יורה שהערבויות האישיות שהעמיד פישמן לחובותיה של הום סנטר תבוטלנה, ולחלופין כי הערבויות יוחלפו בבטוחות ראויות אחרות שתעמיד הום סנטר לבנק מרכנתיל דיסקונט וחברת הרמטיק נאמנות שנתנו את הערבות.

עו"ד בנקל לא מפספס הזדמנות להזכיר לאורנשטיין בבקשה כי לשיטתו העברת השליטה בהום סנטר לידי ילדיו של פישמן היא "מהלך מתוכנן ומחושב היטב", בסופו השתלטו על מניות הום סנטר שהוחזקו בעבר על-ידי חברת ההחזקות של פישמן, תרזליט.

הערבויות האישיות שהעמיד פישמן להום סנטר ניתנו על רקע הנפקת האג"ח של הרשת בקיץ 2007 ונועדו להבטיח את "ביצועו המלא והמדויק של כל תשלום בו חייבת הום סנטר על-פי שטר אגרת החוב". מדובר באותן ערבויות שלפי טענתו של בנקל בבקשה קודמת, היוו תמריץ לביצוע עסקאות פיקטיביות שביצע פישמן באמצעות חברת תרזליט, עסקאות שכל תכליתן הייתה להבטיח כי פישמן לא ייאלץ לפרוע את הערבות האישית שהעמיד למחזיקי האג"ח ורוקנו את חברת ההחזקות מנכסיה.

בעקבות הערבויות נותרה הום סנטר חייבת לחברת הרמטיק כ-24 מיליון שקל, המובטחת על-ידי קופת פישטת הרגל, וסכום נוסף של 26.5 מיליון שקל לבנק דיסקונט, המובטח גם הוא על-ידי הקופה עליה אמון בנקל.

המפרק דורש לבטל את הערבות

המצב האמור יוצר לטענת בנקל "עיוות", אותו ביקש מהום סנטר לתקן. ואולם הום סנטר סירבה לבקשתו של בנקל, וטענה כי מכיוון שבנקל היה מעורב בעסקת המכירה של הום סנטר, הוא אינו יכול לעלות דרישה כזאת שכלל לא מעוגנת בדין. בבקשה שהגיש לבית המשפט דחה בנקל את הטענה האמורה וטען כי לא היה מעורב בעסקה "וודאי לא צד לה".

עוד הזכיר בנקל כי בסמוך לעסקת המכירה של הום סנטר לילדיו של פישמן הצהירה הרשת כי היא "מנהלת פעילות עסקית חיובית", וכן כי "ככל שתמשיך לפעול כעסק חי ללא הפרעה מצד עו"ד בנקל היא צפויה לעמוד בכל חובותיה". כעת, טוען בנקל, "למרות התיאור הפסטורלי והצהרות הום סנטר, מהן עולה כי בידי הום סנטר וילדי פישמן עומדת האפשרות למלא אחר ההתניות הפיננסיות שהוסכמו בין הבנק לחייב ולגרום לפקיעתה של הערבות, הם אינם עושים זאת, שכן עדיף להם להמשיך במצב האבסורדי בו קופת פשיטת הרגל משמשת כ'כרית ביטחון' לעסקיהם. בבחינת מה שהיה הוא שיהיה". 

עו"ד בנקל מציין בבקשה כי הוא פנה לבנק דיסקונט בבקשה לקבל מסמכים שישפכו אור על ההתקשרות בין הום סנטר לבין הרמטיק, אך הבנק סירב לעשות זאת. מכאן, נטען בבקשה, "אין הנאמן, שנכנס בנעליו של פישמן, מודע, והוא לא יכול להיות מודע, לשינוי כלשהו ככל שייעשה בהסכמים בין הום-סנטר לבין נושיה".

"בנסיבות ענייננו", מסביר בנקל את עמדתו, מתבקש כי "בית המשפט יורה על ביטול ערבותו של פישמן, נוכח השינוי היסודי שנוצר מעצם העברת השליטה בהום סנטר לילדיו של פישמן, בלא החלפה מקבילה של ערבויותיו הישנות של פישמן, שנקלע מאז להליכי פשיטת רגל. זאת, נוכח הפגיעה בזכויות קופת פשיטת הרגל, שנכנסה בנעליו של פישמן".

עורך דינו של אליעזר פישמן, עו"ד שולי גולדבלט, מסר בתגובה: "זוהי בקשה נוספת של הנאמן שאין לה בסיס משפטי ועובדתי. לכל בר-דעת ברור כי בקשה זו גובלת באבסורד, והגשתה מצביעה על מניעים זרים או על חוסר הבנה של המטריה המשפטית. יבחר הקורא".

*** גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת מוניטין, המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך.