מחריף המשבר בתעשיית הפלדה: מפעל מוליכי תבל בנתיבות ייסגר בעקבות היבוא הזול מטורקיה

במפעל בנתיבות מועסקים 23 עובדים ולפי הודעת חד אסף לבורסה, הוא ייסגר במהלך החודשים הקרובים • עד לסגירתו המלאה, פעילות היצור במפעל צפויה להתקיים במתכונת מצומצמת וזאת כדי לעמוד בהתחייבויות קיימות כלפי לקוחות

גללי פלדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס
גללי פלדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס

חברת הפלדה חד אסף הודיעה היום (ב') כי תסגור פעילות מפעל חברת הבת שלה בנתיבות, מוליכי תבל בעקבות יבוא זול של מוליכים מנחושת ואלומיניום מטורקיה. במפעל בנתיבות מועסקים 23 עובדים ולפי הודעת חד אסף לבורסה, הוא ייסגר במהלך החודשים הקרובים. עד לסגירתו המלאה, פעילות היצור במפעל צפויה להתקיים במתכונת מצומצמת וזאת כדי לעמוד בהתחייבויות קיימות כלפי לקוחות.

מוליכי תבל עוסקת ביצור של חוטים וכבלים מנחושת ואלומיניום ליישומים של חשמל ובקרה ומוצריה נמכרים בארץ ובעולם. היא נרכשה ב-2008 בידי חד אסף שפועלת מקריית הפלדה שבעכו בכ-4 מיליון דולר, זאת בניסיון לייצר סינרגיה בין הפעילות של שתי החברות. הבעלים של חד אסף הוא רמי שני.

לפי הודעת החברה, עם סגירתו הצפויה של המפעל בנתיבות הוצע לעובדי החברה לעבור ולעבוד במפעל אחר של החברה, בקריית גת. חד אסף העריכה כי עלויות התפעול של הפעילות עד לסיומה והעלויות של סגירת הפעילות יסתכמו בכ-2.5 מיליון שקל. זאת הפעם השנייה בחודשים האחרונים שחד אסף נאלצת לצמצם פעילותה בעקבות יבוא של מתכות מטורקיה, שנמכרות במחירים נמוכים: בקיץ האחרון היא הודיעה כי תפטר 45 עובדים, לצד צמצום ייצור הפלדה בארץ בשל ירידה בכדאיות הכלכלית וזאת תוך שמירה על היקף מכירותיה בהתבסס על פלדה מיובאת.

מדיניות המכסים שמוביל הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, הובילה לעודפי היצע של מתכות במזרח אירופה ובטורקיה ומשם, אלה מופנים לשוק הישראלי במחירים שנמוכים משמעותית מעלות היצור ולעתים תוך היצף השוק.

ב-2018 חל זינוק של 122% ביבוא של סחורות מטורקיה, והוא הסתכם בכ-6.2 מיליארד דולר ובמהלך השנה האחרונה חל זינוק של עשרות אחוזים ביבוא של מוטות פלדה מטורקיה.