"התגייסנו", "שיפרנו": המדינה מונה צעדים להגברת הבטיחות - בשטח ממשיכים למות

"תרבות הבטיחות בענף הבנייה קלוקלת ודורשת טיפול שורש" נכתב בדוח מיוחד שפרסם היום משרד העבודה לסיכום פעולותיו בתחום ב–2019 • הדוח מצביע על שורת צעדים שבוצעו, כמו גידול במספר המפקחים, אלא שמספר ההרוגים מטפס, ורק היום נהרג פועל בניין, הפעם באשדוד

תאונה באתר בנייה בפ"ת./  צילום: מד"א
תאונה באתר בנייה בפ"ת./ צילום: מד"א

פועל בניין מהרשות הפלסטינית נהרג הבוקר באתר לבניית פרויקט תמ"א 38 באשדוד. מותו נגרם, ככל הנראה, כתוצאה מקריסת מעלית באתר. זהו פועל הבניין השלישי שנהרג בתאונות בתוך פחות משבוע, וה-46 מתחילת השנה, מספר המהווה עלייה לעומת 2018 במספר ההרוגים.

ללא קשר ישיר לתאונה הקטלנית באשדוד, פרסם הבוקר משרד העבודה והרווחה דוח מיוחד לסיכום פעילותו השנה בתחום הבטיחות באתרי הבנייה. לפי הדוח, התחום "זוכה החל מסוף 2017 לתשומת לב מיוחדת מצד הנהלת משרד העבודה. סקירת הנושא ובחינת הנתונים הציפו כי תרבות הבטיחות הקלוקלת בענף דורשת טיפול שורש", נכתב.

יעד ההרוגים הושמט

"אחד מכלי מדיניות האכיפה החדשים עליהם הושם דגש הוא סגירת אתרי בנייה בהם קיימים ליקויי בטיחות רבים, עד לתיקונם. ב-2019 ניתנו 1,352 צווי בטיחות לסגירת אתרים, וזאת ביחס ל-189 צווים כאלו בשנת 2018", נכתב בדוח, לצד ציון העובדה שמספר ביקורי המפקחים באתרים עלה השנה משמעותית לעומת 2018. הדוח לא התעלם ממספרם הגבוה של ההרוגים, עם זאת במשרד ביקשו לתת לנושא "פרספקטיבה" אחרת. "כידוע מספר ההרוגים בתאונות עבודה קטלניות בענף הבנייה, אכן גדל ביחס לתחילת העשור ואין חולק כי הדבר דורש טיפול שורש מצד שלל הגורמים הרלבנטיים, במטרה לשפר את תרבות הבטיחות בענף. על אף האמור, על מנת לקבל תמונה מלאה של מגמת התאונות הקטלניות בענף הבנייה, יש לבחון לא רק את הגידול הנומינלי במספר ההרוגים, אלא גם את השינוי במספר המועסקים בענף", נכתב. לפי המספרים שצוינו בדוח בעוד שב-2010 היו 227 אלף עובדים בענף, השנה המספר עומד על 306 אלף עובדים. לפי הדוח היחס של ההרוגים לכל 100 אלף עובדים בענף ב-2010 עמד על 10.1 עובדים, בעוד שהשנה מדובר על 12.4 הרוגים לכל 100 אלף עובדים. שנת השיא, לפי פרמטר זה, היא 2011 אז היחס עמד על 16.6 הרוגים על כל 100 אלף עובדים.

"על אף שאכן התרחשה מגמת גידול במספר ההרוגים בתאונות עבודה קטלניות בענף הבנייה ביחס לתחילת העשור, גידול זה מתמתן כאשר נבחן יחס ההרוגים לכל 100 אלף עובדים - יחס המשמש כמדד מקובל להשוואות בינלאומיות", נכתב בדוח. יצוין כי מאז שהחלו ארגונים חברתיים לספור באופן עצמאי את מספר ההרוגים באתרי הבנייה (ספירה שהחלה ב-2016), נמצא כי המספרים בהם נוקבת המדינה נמוכים בהשוואה לספירה זו. כך למשל לפי המדינה ב-2016 נהרגו 36 פועלים, בעוד שלפי ספירת הארגונים נהרגו 50 פועלים. ב-2018 מונה המדינה 33 הרוגים, בעוד שבספירה המקבילה המספר עומד על 41 הרוגים (מהם שלושה עוברי אורח. ג"ל). טענה נוספת שעלתה בעבר היא שמספרי ההרוגים שהציגה המדינה לשנים עברו, נמצאים בחסר משמעותי.

עוד שנה קטלנית באתרי הבנייה
 עוד שנה קטלנית באתרי הבנייה

50 מפקחים חדשים

"רבים מבין העוסקים בתחום, מהיזמים עד לקבלנים המבצעים בשטח, אינם שמים את נושא הבטיחות וחשיבותו, במקום הראוי לו", נכתב בדוח, לצד אמירה כי "המשרד ימשיך לפעול לצמצום היקף הנפגעים מתאונות עבודה בענף הבינוי". יצוין כי היעד שקבע המשרד לפני כשנה להורדת מספר התאונות הקטלניות בענף ב-2019 ב-10%, לא הוזכר בדוח.

חלקו המרכזי של הדוח מתייחס לסטטוס ביצוע ההסכם לשיפור מצב הבטיחות עליו חתם המשרד מול ההסתדרות לפני כשנה. זאת כזכור לאחר שבהסתדרות איימו להשבית את המשק לאור ריבוי התאונות בענף. לאחרונה בדק "גלובס" את הביצוע בפועל של ההסכם, ומצא שסעיפים רבים בו טרם מומשו. בדוח שמתפרסם היום, מעדכן משרד העבודה כי המצב אחר. "באשר להסכם שנחתם אל מול ההסתדרות בחודש נובמבר 2018, הרי שסעיפים רבים בו הושלמו ומקצת הסעיפים שעדיין נותרו פתוחים נוגעים בעיקר לפעולות חקיקה", נכתב.

כך למשל בנוגע לאיוש החסר במשך שנים של תקני מפקחי בטיחות, נכתב שסעיף זה בוצע. "60 תקנים שהוקצו ע"י משרד האוצר הועברו למינהל הבטיחות. 50 מתוכם כבר שימשו לקליטת מפקחים חדשים. בשנת 2020 צפויים להיקלט מפקחים נוספים, ולהביא את מצבת המפקחים במינהל לכ-75", נכתב.

גם בנוגע להסדרת הנושא של מכת זיופי רשיונות העגורנאים נכתב שהנושא הוסדר, וכן לגבי החקיקה של העסקתם דרך חברות כח אדם יעודייות. המילה "בוצע" מופיעה גם ליד סעיפים כמו הגברת המודעות לבטיחות באמצעות "קו חם" (דבר שמבוצע בפועל ע"י המוסד לבטיחות וגהות. ג"ל), וקידום הצעת חוק לחיוב בעוזרי בטיחות. יצוין כי למרות שחלק מהסעיפים אותם מונה הדוח ככאלה ש"בוצעו", התממשותם בשטח איננה מלאה. כך למשל הגבלת ההשתתפות של קבלנים מפרי בטיחות במכרזי מדינה אמנם נקבעה בהוראות הבטיחות, אך יישומה לוקה בחסר ובמשרד האוצר אף בוחנים את הנושא מחדש, כפי שנמסר לאחרונה ל"גלובס". בנוסף, ההוראה שנכנסה לתוקף שמחייבת מינוי עוזרי בטיחות באתרים מסוימים לא מבוצעת במלואה בשל מחסור בכח אדם.