כבר לא בצילו של מנכ"ל דומיננטי

ליאורה עופר, יו"ר ובעלי מליסרון, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא
ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא

את העשור החולף מסכמת אשת עסקים ובתו של המיליארדר יולי עופר ז"ל, ליאורה עופר, בסימן היפרדות ממנכ"ל מליסרון המיתולוגי אבי לוי בצל חילוקי דעות ביניהם בחברת הנדל"ן המניב, ולמעשה הפיכתו משותף להצלחה למתחרה בשוק.

לוי, שהוביל את מליסרון להישגים ניכרים במהלך כהונתו, רצה להפוך לשותף אקוויטי בכיר עוד יותר בחברה אותה הוא מנהל, אך זה היה כבר יותר מדי עבור עופר שסירבה לבקשתו להלוואה צמודה למדד של 225 מיליון שקל לרכישת מניות מליסרון. מאז, הוא רכש בדצמבר השנה את מניות השליטה בלהב אל.אר, ובכך הפך למתחרה בבעלת השליטה לשעבר.

את דרכה התחילה ליאורה עופר כבר בגיל 20, כשהחלה לעבוד לצד אביה בעופר השקעות, ובשנת 1995 מונתה לראש פעילות המלונות של הקבוצה באילת. בשנת 2007 הפכה למנהלת וסגן יו"ר חברת הנדל"ן מליסרון, ובשנת 2008 מונתה ליאורה עופר ליו"ר הדירקטוריון. עופר משמשת גם כיו"ר הדירקטוריון של עופר השקעות, חברת האם של מליסרון.

עופר הובילה יחד עם מנכ"ל מליסרון לשעבר אבי לוי מהלך רכישות מקיף, כמו של קניון רמת אביב ורכישה ומיזוג של 25 קניונים בבעלות בריטיש ישראל. כך הפכה מליסרון מחברה בינונית לאחת מחברות הנדל"ן המסחריות הגדולות בישראל. חברת הנדל"ן המניב שבשליטת עופר השקעות נסחרת כיום בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של 10.6 מיליארד שקל, לאחר מהלך עליות של כ-50% בשנה האחרונה.

בסוף 2018 השלימה עופר את חלוקת הנכסים עם בני משפחתה, וכעת היא נותרה בעלת השליטה היחידה במליסרון. עזיבתו של לוי מבצרת את מעמדה של עופר כמי שקובעת הלכה למעשה את הלך הרוח בחברה.

עופר ניצבת כיום בפני דילמה לא פשוטה, כשמצד אחד הריבית הנמוכה צפויה להישאר לעוד זמן מה ולתמוך בנכסי הנדל"ן של החברה, ומנגד איומי הרכישות באינטרנט שמעלים חשש מפגיעה בביצת הזהב של מליסרון - הקניונים.

קשה להתעלם מהמעבר לקניות באונליין שפטורות ממע"מ, מרפורמת השמיים הפתוחים שהגדילה את היקפי הקניות שמבצעים הישראלים בחו"ל, ומהעובדה שהבנקים מתאימים את עצמם לשינוי ומקטינים את מסגרות האשראי לשחקנים בענף. מותגים כמו הוניגמן, הוניגמן קידס ו-TNT, מיש-מיש, יפו תל-אביב, סליו, ספורט ורטהיימר, רמי-לי, סקטץ', זברה ומאוזנר הם רק חלק מרשתות האופנה שנסגרו בשנה האחרונה בלבד, אבל אם נשפוט לפי ביצועי המניה - מאז ההודעה של אמזון על כניסתה לישראל באפריל האחרון עלתה מניית מליסרון ביותר מ-35%. גם המנכ"ל המיתולוגי לוי לא יצא מהתחום בצל האיומים והמשיך להפגין אמון כשרכש את מניות השליטה בחברת להב אל.אר, ועולה השאלה אם מוקדם עדיין להספיד את הקניונים.