הפרקליט שמתקשה לקבל ביקורת מצא עדנה בהגנה על שלטון החוק

שי ניצן, פרקליט המדינה שפרש לאחרונה מתפקידו, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

שי ניצן / צילום: איל יצהר
שי ניצן / צילום: איל יצהר

אין כמעט צומת משפטית חשובה בעשור האחרון ששי ניצן, פרקליט המדינה הפורש, לא היה מעורב בה. ניצן, גדל בירושלים למשפחה דתית לאומית. הוא למד בישיבת "נתיב מאיר", שירת בצנחנים, למד משפטים באונ’ העברית והתמחה אצל נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק. מאז עשה קריירה ארוכה ומוצלחת בפרקליטות המדינה. בתחילת הדרך היה ניצן העוזר המשפטי של פרקליטת המדינה דאז, דורית בייניש. בעשור האחרון הוא מילא את התפקידים הבכירים ביותר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, המשנה לפרקליט המדינה, ובשש השנים האחרונות, פרקליט המדינה.

ניצן ייצג את המדינה בעתירה המפורסמת של הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל שהביאה לשינוי האופן שבו נחקרים חשודים בטרור על ידי השב"כ, הוא הגן על עמדת המדינה שיש להרוס בתי מחבלים, והוא ייצג את עמדת המדינה בעתירה לבג"ץ נגד הסיכולים הממוקדים של המחבלים.

ב-16 בדצמבר 2013 מונה ניצן לפרקליט המדינה במקומו של משה לדור. בשנתיים הראשונות לתפקיד ניהל ניצן, שגובה על ידי ארגון הפרקליטים, מאבק עיקש נגד נציבות הביקורת על הפרקליטות ורשויות התביעה שבראשה עמדה השופטת בדימוס, הילה גרסטל. בשיאו של אותו מאבק, בדצמבר 2015, הסביר ניצן בוועידת גלובס כי: "ביקורת, בדומה לאנטיביוטיקה, מועילה רק כשהיא נעשית במידה, אם מגזימים עם הביקורת, זה מסוכן. ביקורת יתר היא כמו מתן תרופות יתר". ניצן ואנשי הפרקליטות נחלו הצלחה כשהביאו לצמצום סמכויות נציבות הביקורת על הפרקליטות באופן שנשללה ממנה הסמכות לערוך ביקורת מערכתית. ואולם, דומה שהיה זה ניצחון פירוס. בראיון לתוכנית "עובדה" אחרי פרישתה גרסטל יצאה בביקורת על הפרקליטות ואמרה שהיא גילתה דברים שבימיה כשופטת לא האמינה שקורים.

בתשובה לשאלה האם ניצן ראוי להיות פרקליט המדינה, השיבה גרסטל בשלילה. הביקורת הקשה של גרסטל מהדהדים עד היום ויש להניח שהם הביאו, לפחות במידה מסוימת, לירידה של אמון הציבור בפרקליטות בכלל ובניצן בפרט.

בשנה האחרונה לכהונתו כפרקליט המדינה הקדיש ניצן את עיקר זמנו לעיסוק בתיקי ראש הממשלה נתניהו. ניצן, לצדה של עו"ד ליאת בן-ארי, הוביל את הקו הבלתי מתפשר שחשב שצריך להאשים את נתניהו בשוחד בשלושת התיקים שבהם נחקר, 1000, 2000, ו-4000.

במהלך התהליך המורכב הזה, ובעיקר אחרי קבלת ההחלטה הסופית על הגשת כתב אישום חמור נגד נתניהו, ניצב ניצן, לעתים כמעט לבדו, מול המתקפות הבוטות של ראש הממשלה ואנשיו. ניצן הוכיח מנהיגות והייתה לו עדנה.

נוכח המתקפות חסרות השחר וימים ספורים לפני פרישתו מהתפקיד סיכם ניצן את עמדתו בוועידת "מקור ראשון": "מאחר ואני סמוך ובטוח שעשינו מלאכתנו נאמנה, אני מאמין בלב שלם כי סופה של האמת לנצח".