העכבר ששאג: אולפני דיסני משתלטים על התוכן

בוב איגר, יושב ראש ומנכ"ל חברת וולט דיסני, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

בוב איגר יו"ר ומנכל דיסני / צילום: Getty Images ישראל
בוב איגר יו"ר ומנכל דיסני / צילום: Getty Images ישראל

בוב אייגר הוא מנכ"ל דיסני ויו"ר חברת וולט דיסני מאז תחילת שנות ה-2000. תחת הנהלתו החברה שילשה את ההכנסות התפעוליות שלה, הכפילה את הרווחים שלה והקפיצה את ערך המניה שלה פי 6 מאז תחילת העשור. החברה נמצאת היום במקום ה-55 ברשימת החברות הרווחיות של Fortune 500.

דיסני תמיד היו אולפן חזק מאוד - אבל לא אימפריה. הם התמקדו בכסף שהם עשו מצעצועים ופארקי שעשועים, ושיחקו אותה, באופן כללי, "בקטן". ואז הגיע אייגר ושינה את התמונה, בזכות שורה של רכישות של חברות וזיכיונות מוצלחים (חברת האנימציה פיקסאר ב-2006, מארוול בסוף 2009, לוקאספילם - בעלי הזכויות על "מלחמת הכוכבים" ב-2012 וענקית המדיה פוקס בשנה שעברה).

הנקודה היא כזאת: אם אתם רואים להיט קופתי, מהסוג שעושים מיליארד דולר בקופות - אז כנראה שדיסני נמצאים מאחוריו. והמצב לא הולך להשתנות בקרוב. עכשיו כשלדיסני יש את הזכויות גם לזכיונות כמו אווטאר, קינגסמן, הנוסע השמיני, משפחת סימפסון, דדפול, כוכב הקופים ועוד ועוד, נראה שהעתיד הקולנועי כולל הרבה מאוד דיסני בתוכו.

איך הוא הצליח לאסוף את כל החברות האלה? קשר אישי עם המנכ"לים, ויצירת אמון. סטיב ג'ובס, שהיה אחראי על פיקסאר, אמר שהוא אדם ש"מבין את זה". רופרט מרדוק, שמאחורי אימפריית פוקס, טען שאייגר "אדם שאפשר לסמוך על המילה שלו".

כולם נמצאים היום בסטרימינג, כולל דיסני. החברה השיקה בנובמבר את "דיסני+", שירות סטרימינג עם כמות תוכן בלתי מנוצחת ובלעדית. הילדים שלנו רוצים לראות סרט קלאסי של דיסני? דיסני+. בני הנוער רוצים לראות מלחמת הכוכבים? דיסני+. רוצים לעשות איזה בינג' לעונה של "משפחת סימפסון"? דיסני+. לראות איזה משחק ספורט ב- ESPN? זה דווקא לא דיסני+, אלא ESPN+ - אבל זה עדיין שייך לדיסני.

דיסני בעצם לקחו את תעשיית הבידור, והפכו אותה לאט לאט למונופול שלהם. צרכן ממוצע של קולנוע יכול לצאת כל חודש לקולנוע לראות סרט ועדיין לראות רק סרטים של דיסני. זה בלתי נתפס.

אייגר הצהיר שיעזוב את הנהלת דיסני ב-2021, וישאיר למי שיבוא אחריו נעליים גדולות במיוחד. מה הוא יעשה לאחר מכן? כנראה לא פוליטיקה, לפחות בזמן הקרוב. אייגר, שהיה גם יו"ר ההתרמה לקמפיין הנשיאות של הילרי קלינטון ב-2016, וגם שותף לפורום האסטרטגיה ומדיניות של דונלד טראמפ, הספיק לשנות את שיוכו הפוליטי ל"עצמאי". למרות ששקל ריצה לנשיאות ב-2020, החליט שבעקבות העסקה עם פוקס מוטב לו לדחות את הנושא.