הרגע שבו הישראלים גילו ש"שיטור יתר" זו לא תופעה אלא מציאות

דמאס פיקדה, קצין צה"ל ביחידת אג"ם, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

דמאס פיקדה / צילום: חיים צח־לע"מ
דמאס פיקדה / צילום: חיים צח־לע"מ

באפריל 2015 עלה לרשתות החברתיות - ומשם היישר לכלי התקשורת המסורתיים - סרטון, שבו נראים שוטרים כשהם מכים את החייל דמאס פיקדה. בסרטון נראה פיקדה כשהוא רוכב על אופניו בשכונת ג’סי כהן בחולון ושוטר עוצר אותו. לאחר חילופי דברים בין השוטר לפיקדה, נראה השוטר תופס את אופניו של פיקדה, זורק אותו לרצפה ומכה אותו, כשלחגיגת המכות מצטרף שוטר מתנדב.

הסרטון הזה הוציא לרחובות אלפים מעדת יוצאי אתיופיה, שמחו על האלימות המשטרתית כלפי העדה. המחאות שנמשכו במשך תקופה ארוכה של כשבוע, גלשו לא פעם לאלימות, מעצרים ופצועים. הסרטון עורר רעש ציבורי וזאת הייתה הפעם הראשונה שרוב הישראלים נתקלו במושג "שיטור יתר", ולמדו בנוסף שיוצאי אתיופיה סובלים במיוחד מהתופעה הזאת. והם קיבלו את זה בווידאו. זאת כבר לא הייתה עדות שמיעה של אירוע חריג בתחנת משטרה נידחת.

במהלך המחאות הזכירו המפגינים שם נוסף - יוסף סלמסה ז"ל. משפחתו של סלמסה טענה שמותו בשנת 2014 היה תוצאה של מעצר אלים שחווה בתחנת המשטרה בזכרון יעקב. לאחר שנמצאה גופתו של סלמסה, נפתחה מחדש חקירת מח"ש את נסיבות חקירתו, שהסתיימה - הפתעה הפתעה - בכמעט כלום. לשוטרים שלום.

האירוע של סלמסה קרה שנה לפני האירוע של פיקדה. אלא שהפעם האירוע צולם. כתוצאה מכך, במאי 2015 הארץ רעשה, והתקשורת דיווחה והממשלה מצידה הקימה "צוות למיגור גזענות נגד יוצאי אתיופיה" בראשות מי שהייתה אז מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור. הצוות הגיש יותר מ-50 המלצות, לא רק בתחומי השיטור, למלחמה בגזענות.

בין ההמלצות: הדרכות שוטרים למניעת גזענות, ייצוג משפטי חינם על ידי הסיוע המשפטי בעבירות לפי חוק איסור אפליה, מינוי ממונים למניעת גזענות במשרדי ממשלה, תרגום לאמהרית של מסמכים רשמיים המוצאים על ידי הפרקליטות לחשודים יוצאי אתיופיה או לבני משפחותיהם, הגברת השימוש בדין המשמעתי בהליכים משמעתיים בשירות המדינה, במשטרת ישראל, שירות בתי הסוהר וצה"ל, במקרים של התנהגות שיש בה משום גזענות או אפליה ועוד.

לפי נתוני היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים בשנת 2019, יותר מ-80% מההמלצות בוצעו. אבל הנה עוד משהו שקרה בשנת 2019 - בינואר נורה למוות על ידי שוטר יהודה ביאדגה, צעיר הלוקה בנפשו שיצא לרחוב כשהוא עטוף בטלית ונושא סכין, וביוני 2019 נהרג סלומון טקה כתוצאה מירי של קצין במשטרת ישראל שהיה בלבוש אזרחי.

אבל יש גם חדשות טובות ב-2019: התיק נגד פיקדה על תקיפת שוטרים נסגר מחוסר אשמה לאחר ארבע שנות הליכים משפטיים.