כשהמהפכה הפמיניסטית ומהפכת המידע נפגשות

קירה רדינסקי, מדענית ויזמית הייטק, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

קירה רדינסקי / צילום: איל יצהר
קירה רדינסקי / צילום: איל יצהר

מה קורה כשנפגשות שתיים מתוך שלוש המהפכות הגדולות של המאה? קורית ד"ר קירה רדינסקי, אשת האלגוריתמים המחוננת, ששוקדת על חיזוי העתיד ומגלמת בעשייתה את המהפכה הפמיניסטית ומהפכת המידע.

ב-2016, כשהיא רק בת 30, היא נבחרה כאשת השנה של "ליידי גלובס". היא לא האישה המשפיעה ביותר בישראל במונחי כוח או שררה, אך היא המשפיעה ביותר במונחי חלוציות, חדשנות, יצירה ופריצת דרך.

במשך שנים ארוכות מעט מאוד נשים הצליחו לבלוט בתעשיית הסטארט-אפים וההייטק. מדינת הסטארט-אפ הייתה חסומה בפניהן, אבל בשנים האחרונות התמונה מתחילה להשתנות. קירה רדינסקי היא סמל לדור החדש של הנשים שמפנות את האנרגיות והמשאבים להקמת סטארט-אפ משלהן.

רדינסקי עלתה לארץ מאוקראינה בגיל 4 וגדלה בחיפה למשפחה שבה היו רק נשים - אמה, סבתה ודודתה. מהן למדה שנשים יכולות לעשות הכול לבד. דרבנו אותה לחלום ולהעז בגדול. וכך אמרה לה אמה בילדותה: "למארי קירי היו אותן 24 שעות ביממה כמו שלך, ולכן אין סיבה שלא תצליחי כמוה".

כבת לאם מתמטיקאית, היא קיבלה חינוך מדעי והחלה ללמוד בטכניון כבר מגיל 15. בגיל 26 סיימה את הדוקטורט ופיתחה אלגוריתם לחיזוי אירועים עתידיים. היא השתמשה באינטרנט ובמתמטיקה כדי לפתח תוכנה שעוקבת אחרי מה שאנשים מחפשים באינטרנט, כדי לחזות אירועים בלתי צפויים, על בסיס הקשרים ביניהם. כך היא הצליחה לצפות את המהומות שפרצו בסודן ובארה"ב, את הירידה במחיר מוצרי אלקטרוניקה בעקבות הצונאמי ביפן, ואת התפרצות מחלת הכולרה בקובה.

כיום משתמשים ברחבי העולם בתוכנת החיזוי שלה לצורך ניבוי אירועי קיצון בלתי צפויים, כמו מגיפות, רעידות אדמה והתרחשויות אקלימיות.

היתרון, הבדיוני כמעט, הטמון בכך הוא הציפייה לשנות את העתיד: אם מזהים השתלשלות אירועים שנמצאת בשלב מוקדם של הרצף, ומעריכים על פי תוצאות העבר כיצד היא עתידה להסתיים, אפשר לשנות את דפוס הפעולה כדי להסיט אותה מהמסלול ולשנות את העתיד הצפוי.

בפיתוח השאפתני מצאה עניין רב פלטפורמת המסחר המקוון ebay העולמית, שביקשה לחזות את העסקאות בין המוכרים לקונים בזירת המסחר שלה, ולהגיע לניצול האופטימלי של המסחר והרווחים שבפלטפורמה.

ב-2016 הצליחה רדינסקי לפתח כלי חדשני לניבוי מכירות שכבש את אי-ביי, שרכשה אותו ב-40 מיליון דולר.

האקזיט הדרמטי הדהד הרבה מעבר לסיפור ההצלחה הפרטי של רדינסקי. המתמטיקאית הצעירה סללה דרך להרבה צעירות אחרות שהחלו לראות בהקמת מיזם טכנולוגי משלהן אופק אפשרי לפעילות.

לפני כחודש הצליחה רדינסקי, שייסדה בינתיים סטארט-אפ חדש, דיאגנוסטיק רובוטיקס, עם עוד שני שותפים, לגייס 24 מיליון דולר מכמה מן המשקיעים הבולטים בתחום הבריאות הדיגיטלית והמכשור הרפואי.

יחד עם שותפיה היא פיתחה מערכת שמסוגלת לחזות את העומס בבתי חולים. זאת על בסיס מידע הנאסף באופן רציף מכל פעולה המתרחשת במערכת, ומאפשרת להכין מראש את בית החולים להקל על העומס או להתנהל בתוכו.

אבל רדינסקי רוצה הרבה מעבר לכך. היא מתמקדת בשאיפה לפתח תוכנה שתשתמש במידע הרפואי המצטבר כדי לחזות מחלות ולמנוע אותן.

מגיל 8 היא לומדת קראטה ויש לה כבר חגורה שחורה. שם, בחוג הקארטה, גם הכירה את שגיא, שלימים יהפוך לבעלה.

כילדה היא העריצה מדענים כמו גליליאו גליליי וליאונרדו דה וינצ'י. היא לא ביקשה להיות מפורסמת, היא רק רצתה להיות מדענית כמותם, להטביע חותם ולהציל את האנושות.