המורה לאנגלית שלימד את העולם איך לעשות קניות מקוונות

ג'ק מא, מייסד עליבאבא ולשעבר יו"ר החברה, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

ג'ק מא / צילום: רויטרס  Bobby Yip
ג'ק מא / צילום: רויטרס Bobby Yip

בין עשרות מיליוני החבילות שנוחתות בדואר ישראל מדי שנה בולטות בעיקר החבילות מסין. אלה משקפות קניות של ישראלים באתר שהפך לשם נרדף ל"קניות אונליין", עליאקספרס. רוב הצרכנים מסתפקים בכינוי "עלי". מכיסוי לסלולרי עבור במעיל לכלב, תחפושות, תכשיטים זולים ומה לא. עליאקספרס שינתה את התפיסה הצרכנית ואת התעשייה המקומית כולה כשמדי שנה מיליארדי שקלים ממנה הולכים הישר לקופת הענקית הסינית.

ישראל היא שוק קטן מבין 240 המדינות שבהן פועלים האתרים שבבעלות הענקית עליבאבא. אגב השם "עליבאבא" נבחר לחברה משום אחרי שהמייסד ג'ק מא סבר שקל להגות אותו בכל השפות, כשהוא מתחבר גם לאגדת אלף לילה ולילה. עליבאבא מחזיקה לא רק בשורה של חברות בנות שעוסקות במכירה מקוונת לשוק הסיני או לשוק העולמי: היא מחזיקה גם בחברות לשירותי ענן, בחברות וידאו, בחברת התשלומים Alipay והיא שותפה של יאהו במיזמים שונים.

לא רק את חוקי המשחק בישראל שינתה עליבאבא של מא: ב-2014 הונפקה עליבאבא בבורסה בניו-יורק בהנפקה הגדולה בהיסטוריה שגייסה 25 מיליארד דולר. ב-2013 נבחר ג'ק מא לאיש השנה של "הפייננשל טיימס", מא הוא גם היזם הסיני הראשון שהופיע על שער מגזין "פורבס". עוד לפני שהפך מא לרוק סטאר הוא היה מורה לאנגלית וגם נכשל בעסק שניסה להקים, מדריך עסקים (דפי זהב סיניים).

קצת יותר מ-20 שנה אחרי שקמה, עליבאבא כבר שווה 551 מיליארד דולר בנאסד"ק. בפרק זמן הזה מייסד עליבאבא ג'ק מא (שמו הסיני הוא מא יון), הפך להיות האיש העשיר ביותר באסיה והעשירי בעולם. שוויו מוערך ב-42 מיליארד דולר. ב-1999 השקיע מא בהקמת החברה שלו כ-60 אלף דולר שגייס מחברים.

סוס עבודה - מא מצפה מהעובדים שלו לעבוד 72 שעות בשבוע: 12 שעות ביום, 6 ימים בשבוע. מא הוא תומך מוצהר של המפלגה הקומוניסטית בסין כשהוא לא חוסך התבטאויות הנוגעות למלחמת הסחר בין ארה"ב לסין (בין היתר כי על סין לפתח טכנולוגיות משל עצמה לא להיות תלויה בפיתוחים אמריקאים). לצד הקשר הישראלי שבא לידי ביטוי בקניות המקוונות, לפני כשנתיים רכשה עליבאבא את החברה הישראלית ויז'ואליד שעוסקת במציאות מדומה ומוגברת. בשנה שעברה אף ביקר מא בישראל והצהיר על כוונות החברה להתרחב בישראל. מאז הספיק לפרוש מהחברה אותה ייסד כשהוא נותר פעיל בקהילת הסטארט-אפים והטכנולוגיות, כשיש לו זמן בין הרצאה להרצאה שהוא מעניק ברחבי העולם.