החוק הקליפורני שמבלבל את עובדי כלכלת החלטורה

ב-1 בינואר ייכנס לתוקף בקליפורניה חוק שנוי במחלוקת, שמחייב מעסיקים להגדיר מחדש את מעמדם של עצמאים רבים כעובדים מן המניין

הפגנה שתומכת בחוקי AB 5 בקליפורניה / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס
הפגנה שתומכת בחוקי AB 5 בקליפורניה / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס

נהג משאית הזבל תנג נגוין חשב שהוא מתכנן את העתיד כשהוציא השנה יותר מ-200 אלף דולר על משאית חדשה שתעמוד בתקני הפליטה המחמירים של קליפורניה. כעת הוא חושש שחוק מדינה חדש יקשה עליו למצוא די לקוחות כדי לממן את ההחזרים על ההלוואה שלקח.

נגוין הוא אחד מקבלנים הפרטיים או העצמאים הרבים במדינה המאוכלסת ביותר בארה"ב והכלכלה החמישית בגודלה בעולם שנלכד בחוסר הוודאות שיצר חוק שעבר בבית המחוקקים של קליפורניה בספטמבר האחרון ונחתם זמן קצר אחר כך על ידי המושל הדמוקרטי גווין ניוסאם.

הוויכוח על חוק האסיפה מספר 5, AB5 בקיצור, נוגע בעיקר לעובדי "כלכלת החלטורה" (Gig Economy) כמו נהגי אובר ונהגי משלוחי מזון. הוא מחייב את המעסיקים להגדיר רבים מהם כעובדים במקום קבלנים עצמאים, כדי שיוכלו ליהנות משכר מינימום ושעות נוספות, פיצויי פיטורים וימי מחלה.

מעסיקים ועובדים במגזרים נוספים, ובהם נהגי משאיות, פסיכולוגים ובדרנים, אומרים שלא ברור איך החוק ישפיע עליהם. כמה מהם נוקטים אמצעי זהירות, ואחרים מקווים שבית משפט יבהיר בקרוב את המצב.

לנושא הזה עשויות להיות השלכות בקנה מידה ארצי בארה"ב, מאחר שמחוקקים במדינות כמו ניו יורק וניו ג'רזי שוקלים חקיקה דומה.

"כאוס ובלבול"

"יש הרבה פחד, כאוס ובלבול בנוגע לאופן שבו החוק הזה ישפיע על אנשים", אמר כריס שימודה, סגן נשיא לנושאים ממשלתיים באגודת בעלי המשאיות בקליפורניה. האגודה הגישה תביעה בטענה שחוקים פדרליים הנוגעים למשאיות ולמסחר בין-מדינתי מחריגים נהגי משאיות. שימוע בתביעה אמור להתקיים ב-30 בדצמבר.

אובר וליפט, עם עוד כמה חברות גדולות המשויכות לכלכלת החלטורה, השקיעו יחד יותר מ-100 מיליון דולר כדי לגייס תמיכה בהצעת חוק שתפטור אותן מהחוק. לטענת החברות האלה, AB5 יכריח אותן להעלות תעריפים, להנהיג לוח עבודה לפי שעות ולבצע שינויים נוספים שיגזלו את הגמישות שנהגים רבים רוצים.

יותר מ-2.8 מיליון תושבים בקליפורניה התפרנסו ב-2016 מעבודה עצמאית ללא מעסיקים, כולל עובדי פרילנס, קבלנות עצמאית ועבודות חלטורה כמו הסעות שיתופיות, לפי כלכלנים שניתחו נתונים של מנהל מס ההכנסה. מדובר ב-14% מהעובדים במדינה שמילאו הצהרות מס או קיבלו מסמכי מס ממעסיקים ומלקוחות.

חשש מתביעות רטרואקטיביות

"AB5 הולך לשנות באופן יסודי את המגזר בקליפורניה שמשתמש בקבלנים עצמאיים ובפרילנסרים", אמרה טרישיה לג'יטינו, שותפה במשרד עורכי הדין פרנקפורט קורניט קליין וזלץ.

אחד החששות של לקוחות המשרד, לדבריה, הוא שהחוק יהיה רטרואקטיבי, דבר שיאפשר לעובדים לתבוע מעסיקים על שסיווגו אותם כקבלנים עצמאים בשנים הקודמות. השאלה הזו תעלה בדיון שאמור להיערך בבית המשפט העליון של קליפורניה.

העלות למעסיק עשויה להיות משמעותית. בדוגמה היפותטית שהציגה חברת הייעוץ הקליפורנית קליפטון לרסון אלן, שמשלמת לקבלן 150 אלף דולר בשנה תמורת שירותיו, החברה תצטרך לשלם 161 אלף דולר בתוספת מסי מדינה ומס פדרלי. ההטבות לעובד יוסיפו עוד כ-15%-20%.

לג'יטינו צופה גל של תביעות של עובדים וגופים ממשלתיים שיבקשו מבתי משפט הבהרות לגבי מי חייבים להגדיר כעובדים במשרה מלאה.

הפסיכולוג אבו זולטניאן, שעובד בפרבר של לוס אנג'לס, אמר שהוא לא בטוח שיוכל להרוויח תחת החוק החדש. הפטור שהחוק מעניק לפסיכולוגים אינו חל על הפירמה שלו, אנקור קאונסלינג, שמעסיקה עוד ארבעה פסיכולוגים מורשים.

הוא מתכנן להפוך את הסטטוס של כולם לעובדים במשרה חלקית מ-1 בינואר, מפני שהחוק כבר לא יאפשר לו להגדיר אותם כקבלנים בקבוצה. להערכתו, העלויות שלו יגדלו ב-15%-20% לפחות. "אנחנו נכנסים לטריטוריה שאנחנו לא מכירים. אם שולי הרווח שלי יהיו כה קטנים, זה לא יהיה שווה את המאמץ".

עובדים עצמאים אחרים מקדמים בברכה את החוק, בנימוק שעד כה לא היו להם הגנות בסיסיות. "זה משהו שרצינו בשנים האחרונות", אמרה אלנה אבנס, שחקנית בסרטים למבוגרים. היא אמרה שהטבות כמו קרן פיצויים הן קריטיות לעובדים שעבודתם תובענית מבחינה גופנית ולעתים מסוכנת.

מגזרים שלמים מבקשים פטורים

נגוין, פליט מווייטנאם שמתגורר בסן לאונרדו, ליד אוקלנד, מפעיל משאית זבל עצמאי 15 שנה. השעות הגמישות אפשרו לו ולאשתו לפצל את שעות הטיפול בילדים כשהם היו קטנים. בחודש טוב, הוא אומר, הוא יכול להרוויח 13 אלף דולר. "היום הם אומרים לי, 'אתה צריך לנהוג בשביל מישהו', אז מה אעשה עם המשאית שלי? זה לא הוגן מבחינתי", אמר.

מגזרים נוספים מבקשים פטורים מהחוק החדש. כשהוא עבר, הוא החריג כמה אנשי מקצוע שמרוויחים הרבה, והם במקרים רבים עצמאים, כמו רופאים, עורכי דין ואדריכלים.

חברת אסיפת המחוקקים הדמוקרטית לורנה גולזנס, שחיברה את AB5, אמרה שהיא ועמיתיה קיימו שיחות במשך מאות שעות עם בעלי העניין השונים לפני העברת החוק, והוסיפה שפטורים עלולים להחליש אותו.

לדבריה, "הגיוני" שאנשים יחששו מהשפעת החוק עליהם, אך "אנשים אחרים נהנים מזה, ואנחנו לא הולכים למחוק אותם".