יו"ר חברת החשמל: "יש מלחמת עולם בין מאגר תמר למאגר לוויתן והממונה על התחרות חייב להתערב"

יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל מדבר בראיון ל"גלובס" על הרפורמה שבוצעה בחברה, על מחיר הקנייה של הגז ועל הכוונה להנפיק את החברה • שנה לאחר שהרפורמה בחברת החשמל יצאה לדרך, רון-טל מדבר על העתיד של החברה

יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

אחרי שנים של דיבורים חברת החשמל יוצאת בדרך הארוכה להנפקת מניות מיעוט בחברה. ל"גלובס" נודע כי דירקטוריון החברה הנחה בימים האחרונים את הנהלתה "לבחון באופן יסודי את האפשרות הן להנפיק מניות של חברת החשמל לציבור והן לבצע הצעת מכר ובמקביל לקדם את אפשרות זו מול הגורמים הרלוונטיים ובראשם רשות החברות הממשלתיות". ההחלטה הסופית אמורה להתקבל בדירקטוריון לא יאוחר מהרבעון הראשון של 2020.

בראיון ל"גלובס" מאשר יו"ר דירקטוריון חברת החשמל האלוף במיל' יפתח רון-טל את הפרטים. "זו דרמה", אומר רון-טל, "הכוונה היא לבחון אפשרות לבצע הנפקה במהלך 2020, כשבעצם אנחנו מדברים על שתי חלופות גם הנפקת מיעוט וגם הצעת מכר למשקיע פיננסי".

מה הנטייה כרגע?

"אני מעריך שזה יהיה בסופו של דבר תהליך משולב, כי אנחנו גם רוצים להביא כסף למדינה. היתרון בהצעת מכר הוא שהתמורה הולכת למדינה, מה שלא בהכרח קורה בהנפקה, אלא אם החברה מחליטה לחלק דיבידנד. צריך לזכור שבמסגרת הסכם הרפורמה, חברת החשמל קיבלה פטור מתשלום דיבידנד למשל כל תקופת יישום הרפורמה - שמונה שנים".

הרפורמה בחברת החשמל - מספר העובדים יורד
 הרפורמה בחברת החשמל - מספר העובדים יורד

על איזה היקף הנפקה מדובר?

"ההערכה היא שבין 10% ל-20%".

הרעיון של הנפקת מניות מיעוט כבר עלה בעבר וגם אושר בממשלה ב-2014 אבל בסוף זה לא קרה.

"נכון, אבל היום, שנה אחרי שהרפורמה יצאה לדרך החברה נמצאת במקום אחר לגמרי. מהלך של הנפקה הוא טוב לחברה, שבשלה למהלך הזה. זה מראה על היציבות הפיננסית של החברה".

העובדה שאין ממשלה לא תוקעת את המהלך?

"יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות עד שנגיע לשלב שזה יהיה מוכן לאישור הממשלה. אם נצליח לסיים עד שתושבע ממשלה חדשה זו תהיה מתנה יפה לממשלה".

התעשייה האווירית כבר בתהליך מתקדם להנפקה - יש לכם סיכוי להקדים אותם?

"אני מאמין שכן".

מהכי יקר במשק להכי זול 

הנושא הבוער ביותר שנמצא היום על שולחנו של רון-טל הוא הסכם רכישת הגז ממאגר "תמר". ההסכם שנחתם ב-2012 עורר ביקורת רבה בגלל מנגנון הצמדת המחירים שבו, שהביא לכך שחברת החשמל משלמת היום את המחיר הגבוה ביותר על גז בישראל, למרות היותה צרכן הגז הגדול ביותר. אלא שבתקופה הקרובה צפוי שינוי של ממש.

"הסכם 'תמר' שהוא היום ההסכם היקר ביותר לרכישת גז במשק - 50% ממנו יהפכו להכי זול במשק", אומר רון-טל.

הכיצד?

"בגדול אנחנו מחויבים לרכוש מתמר כמות מינימלית של 3 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה, אבל לפי ההסכם אפשר להוריד מהכמות הזו כמות שנקראת Carry Forward (כמות שחברת החשמל צרכה בעבר מעבר לכמות המינימלית - ע.ב). בשורה התחתונה זה מאפשר לנו להפחית את כמות הגז מתמר ל-1.7 BCM ב-2020. היתרה שהיא לפחות 1.7 תבוא מההסכם החדש שלנו עם לוויתן, שהמחיר שלו, 4.79 משתווה להסכמים הכי זולים שקיימים כיום במשק. אלא מה? בתמר התעוררו ועשו איתנו משא-ומתן חדש. יש פה מלחמת עולם בין 'תמר' ל'לוויתן'".

אז עכשיו אתם מאחלים הצלחה לשני הצדדים?

"האינטרס שלנו הוא שהעלויות יוזלו. תקפו אותנו ובצדק על המחיר בהסכם תמר אבל עשו את ההסכם כי הייתה לו חשיבות אסטרטגית ועכשיו אנחנו עובדים לתקן את ההסכם ועד עכשיו בהצלחה מרבית. בזמנו פניתי לתמר וביקשתי שיסכימו להוריד את מחיר הגז בהסכם. הם הסכימו לתת לנו הלוואה של 70 מיליון דולר אבל רשות החשמל התנגדה לזה. בינתיים עשינו את העסקה עם לוויתן - ותמר ראו בזה פגיעה מאוד גדולה. הם פנו לבית המשפט והפסידו ובמקביל ניהלו איתנו משא-ומתן.

"בגדול מה שהציעו לנו כהלוואה הם יהיו מוכנים לתת לנו כמענק כבר מ- Day one אם נעמוד במכסה מסוימת, שאין ויכוח שאנחנו עומדים בה. בחישוב הכי שמרני, ההצעה (החדשה של תמר - ע.ב) מגלמת מחיר גז שבין 3.9 ל-4.2 דולר ליחידת חום. על זה יש מלחמת עולם. המונופול שנקרא חברת החשמל הוא יוצר התחרות הראשון והכי משמעותי במשק הגז במדינת ישראל. הרי אף אחד לא העריך שתהיה תחרות בין תמר ללוויתן".

רק שהעסקה החדשה עם תמר לא יכולה לצאת לדרך, כי דלק קידוחים ונובל אנרג'י שהם גם בעלי השליטה ב"לוויתן" וגם מחזיקים 47% מ"תמר" - מתנגדים.

"נכון. אנחנו לא יכולים להגיע לסיכום עד שנובל ודלק יצטרפו, והם מתנגדים. אז עכשיו השותפים האחרים בתמר רוצים לפנות לבית משפט, ולפני זה הם כבר פנו לממונה על התחרות".

החוזה של לוויתן מתחיל ב-1 בינואר, ובינתיים הממונה על התיירות מיכל הלפרין שותקת. נראה שהיא לא ממש רוצה להתערב.

"אני לא יודע, אבל אם היא תחליט לא להתערב - זו שערורייה. אם אתה שואל אותי הם חייבים להתערב. תהיה פה פגיעה מאוד משמעותית בתחרות שמשפיעה על כל אזרחי מדינת ישראל - וזה בדיוק התפקיד של הגוף הזה".

נגמר עידן תחנות הכוח הגדולות בגז

רון-טל מעריך כי ללא קשר לתוצאות המאבק הפנימי ב"תמר" שמחיר הגז שרוכשת חברת החשמל ימשיך לרדת. לדבריו, "ב-2021 הסכם תמר ייפתח ונקבל הנחה גם על החלק השני של הגז שאנחנו מחויבים לקנות מתמר. חוץ מזה אנחנו מתכוונים לרכוש כמויות נוספות עבור שתי התחנות החדשות שאנחנו בונים באורות רבין בחדרה ועבור הסבת התחנות הפחמיות לגז עד 2026. ברגע שייכנס גז מכריש ומתנין (לקראת סוף 2021 - ע.ב) המחיר עוד יירד. הם מדברים על מחיר של מתחת לארבע דולר. אנחנו כבר מתחילים משא-ומתן איתם. השאיפה שלנו היא לקנות גז משלושת הספקים במקביל ולתמחר ביניהם".

מלבד חברת החשמל יש היום לא מעט יזמים שמקדמים בניית תחנות כוח גדולות בגז טבעי. אולי לא צריך עוד כל-כך הרבה תחנות? העולם הרי עובר לאנרגיה מתחדשת?

"לדעתי אם כל מה שכבר אושר ייבנה - מיצינו את תחנות הכוח בגז. המבחן הוא בהצלחת המעבר לאנרגיות ירוקות. במסגרת הרפורמה המדינה חשבה שחברת החשמל צריכה להפסיק לייצר חשמל. אני חשבתי שלאור המצב של ישראל במזרח התיכון המדינה לא יכולה לוותר על הייצור והמדינה אפשרה לנו לשמור על 35% מההספק.

"מאחורי זה מסתתר גם הגיון עסקי שחברת החשמל לא תיפגע. אבל אני אומר את זה חד משמעית: להתחרות על ייצור חשמל בתחנות גדולות - זה להלחם את המלחמה הקודמת. העתיד הוא באנרגיה המבוזרת (ייצור חשמל סולארי על ידי אלפי יצרנים קטנים - ע.ב). לכן חברת החשמל קבעה לעצמה אסטרטגית שהיא לא רוצה להיות חלק מהתחרות בייצור. גם ייצור החשמל הקונבנציונלי וגם ייצור החשמל הירוק. התפשרנו על זה ברפורמה.

"לעומת זאת יש שני דברים ברפורמה שנאבקנו עליהם ואנחנו נוביל אותם. אחד זה הרשת החכמה ושתיים זה האגירה ברשת - אלה שני התחומים שבלעדיהם אי-אפשר לממש את המהפכה. כי אם אתה רוצה להתבסס על חשמל מאנרגיית השמש, אתה חייב אגירה במצברים".

גם מצברים ביתיים?

"לא. בשוק המצברים הביתיים תהיה תחרות ואנחנו נהיה חלק ממנה. אבל באגירה בתוך הרשת נישאר מונופול".

אבל דאגתם לשמור אצלכם את השליטה הבלעדית על התקנה ותפעול של המונים החכמים שבלעדיהם אין אפשרות לעבור לרשת חכמה וייצור חשמל סולרי בבתים.

"נכון אבל התחייבנו ל-Open Access כל ספק שירצה נתונים על הצריכה של המונים יקבל אותם. באספקה בסקטור הפרטי כשנגיע ל-60% נתח שוק נוכל להתחיל להתחרות".

באנגליה חברות חשמל מציעות היום לבעלי רכב חשמלי הנחה בחשמל אם יעמיד לרשותם את המצבר של הרכב - זה משהו שגם אתה תציעו?

"אנחנו בונים יכולות שיאפשרו לנו להשתמש במצברים של רכבים חשמליים כחלק מהרשת".

הרפורמה: התעריף ירד הרבה לפני הציפיות

שנה עברה מאז שהרפורמה בחברת החשמל יצאה לדרך ולפי רון-טל "כל הנושאים שקשורים לחברת החשמל מבוצעים בלוח זמנים מוקפד. אין חריגה של שעה". במהלך השנה הזו רשמה חברת החשמל הישג כשמכרה את תחנת הכוח אלון תבור ב-1.9 מיליארד שקל לקונסורציום הכולל את איש העסקים מאיר שמיר, חברת ר.פ.ק וחברת צ'יינה הרבור הסינית.

מדובר מחיר כפול מהשווי שבו הייתה התחנה רשומה התחנה בספרים. הסכום העודף שהתקבל אפשר הוזלה חד-פעמית של 3.9% בתעריף החשמל ל-2020. אבל בתחום אחר, הוצאת ניהול מערכת החשמל מתוך חברת החשמל לחברה ממשלתית חדשה ונפרדת - יישום הרפורמה עדיין קרוב לנקודת ההתחלה. מדובר בשלב קריטי בפתיחת משק החשמל לתחרות, משום שכל עוד ניהול המערכת נשאר בלעדית בחברת החשמל - שממשיכה במקביל לייצר חשמל  - אין תנאים המאפשרים תחרות שווה והוגנת.

נראה שהעיכוב בהעברת ניהול המערכת חורג בהרבה שעות מהלו"ז שנקבע ברפורמה.

"זה הנושא היחיד שאנחנו עדיין לא מצליחים לקדם ואני מאוד מקווה שזה יתקדם. זה לא בגלל חברת החשמל שניהול המערכת נתקע". 

נכון אבל צריך לזכור שהצעתם הטבות כלכליות מאוד גדולות לרוכשים.

"כי בסוף המהלך הזה הוא מהלך אסטרטגי ולא פיננסי עסקי. לפי דעתי הגורם האסטרטגי העיקרי שהביא להצלחת המהלך הוא האמון שהם נתנו בחברת החשמל. מגיע גם קרדיט גדול לשר האנרגיה על זה".

בדיעבד גם עזרה לכם העובדה שברפורמה נקבע שהעובדים יקבלו 150 שקל תוספת חודשית לפנסיה רק לאחר שתושלם מכירת אלון תבור. וגם התוספות בהמשך מותנות בביצוע.

"הרעיון של אבני דרך מוכיח את עצמו כי גם במקומות שבהם לא מצליחים, כמו ניהול המערכת, ברור שעד שזה לא קורה אין תוספת - ולא משנה בכלל אם זה זה לא קרה בגלל חברת החשמל או לא בגללה. במקרה של אלון תבור היו שם שני מרכיבים שהקשו עלינו מאוד. אחד שלא קיבלנו פטור ממכרז. לא אישרו לנו וכנראה בצדק כי התמודדנו עם זה. דבר שני היה הסינים. הגיע גוף סיני והיינו צריכים להתמודד עם השאלה האם הוא מתמודד או לא. קיבלנו מסמך ממשרד הביטחון שהגדיר לנו מה מותר לנו ומה אסור לנו, וראינו שזה בכלל לא היווה בעיה. הסינים נדרשו לחתום על מסמך שאומר שהם לא יהיו בעלי שליטה (בגוף הרוכש את התחנה - ע.ב) ושתיים שהם לא יהיו בעלי זכות וטו".

תתנו לסינים לרכוש עוד תחנות?

"כשמדברים על ההחזקות של הסינים בישראל אני רק רוצה להזכיר שיש רשת תקשורת סלולרית שלמה בבעלות סינית - פרטנר, שני הנמלים במדינת ישראל - אחד נבנה ואחד מופעל על ידי תחנות סיניות גדולות. אז אם חברה סינית תחזיק ב-30% מתחנת כוח קטנה זה יעשה רק טוב למדינת ישראל".

השאלה אם אפשר לתת להם לקנות עוד?

"אני לא רואה בזה בעיה".

מה לגבי חברת הסיבים IBC, יש לה בעיה לגייס מימון?

"IBC עברה מהפך. סלקום וקרן תש"י שולטות ב-70% מהחברה והם מחויבים להזרים כסף לחברה ואני מאוד מקווה שכך יהיה. אעמוד על כך שההסכם יקוים".

הגורמים הממשלתיים העוקבים אחר ביצוע הרפורמה בחברת החשמל מציינים כי תוצאותיה ניכרות בעיקר בתוך החברה עצמה. "אין כמעט מנהל אחד שנשאר בתפקיד", אמרו השבוע ל"גלובס. הנתונים מראים כי מספר העובדים הקבועים בחברה אכן ירד.

מה לגבי שאר המרכיבים של הרפורמה?

"יצאנו למכרז למכירת תחנת הכוח ברמת חובב. אנחנו אחרי המיון המוקדם. יש לנו שמונה גופים מהכי גדולים בארץ ובעולם שמשתתפים. אנחנו דורשים את שווי התחנה בספרים, משהו בסביבות 1.8 מיליארד שקל".

אם גם שם תקבלו מעבר - זה ילך להורדת תעריף החשמל?

"מה שרשות החשמל תחליט". 

מה השינויים שאתם מתכננים בהסכם הקיבוצי?

"אנחנו הולכים לעשות שינויים מאוד גדולים בשכר. הכוונה שלנו היא ליצור מערכת שכר שמאפשרת לעובד להגיע לתפוקה יותר גבוהה ולתגמל אותו בהתאם לכך. אנחנו גם רוצים אפשרות לקלוט עובדים במקצועות דרושים בתגמול הרבה יותר גבוה ממה שיש בהסכמים הקיימים בחוזים אישיים ובהסכמים קיבוציים הרבה יותר גמישים".

הנפקות החברות הממשלתיות תקועות

ניסיון השנים האחרונות מלמד כי עלינו לקחת את התוכניות האמורות של חברת החשמל עם כמה גרגרים של מלח. בעוד שהחברות הממשלתיות מהוות חוליה מרכזית בשוק הנפקות האג"ח הקונצרני בישראל, הרי שמקומן בשוק המניות נפקד זה יותר מעשור. היקף החוב המצרפי של החברות הממשלתיות עמד בסוף 2018 על כ-61 מיליארד שקל- יותר ממחצית הסכום חוב קונצרני של חברת החשמל.

היתרונות בהנפקה בבורסה ברורים: הפיכת החברות הממשלתיות האמורות לחברות ציבוריות תתרום לשיפור היעילות שלהן, להגברת השקיפות ולשיפור הרווחיות ארוכת הטווח, כמו גם לשדרוג מהותי בממשל התאגידי. הנפקת מניות מיעוט של חברות ממשלתיות תכניס גם הון לאוצר המדינה, תשפר את מבנה ההון של החברות המגייסות ותתרום לנזילות ומגוון רחב יותר בשוק ההון המקומי.

אולם בפועל הדבר לא קורה בשנים האחרונות, כאשר השרים האחראים ליישם את החלטת הממשלה לגבי קידום ההפרטות, ולממש את היתרונות האמורים, אינם מקדמים נושא חשוב זה. עובדי החברות המיועדות להפרטה חוששים כי המעבר ממעמד של עובדים בחברה ממשלתית, למעמד של עובדים בחברה שבה קיימים בעלי מניות מהציבור, יפגע בתנאי העבודה שלהם, ולפיכך מעלים דרישות חריגות המקשות על ההפרטה. 

 

"שהמדינה תשלם את החוב של הפלסטינים"

אחת הסוגיות שאין להן עדיין פתרון הוא החוב של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל, שמגיע כיום ל-1.7 מיליארד שקל. שר האוצר משה כחלון הצליח להגיע עם הפלסטינים למתווה שיאפשר פתרון לבעיה, אלא שמעבר לתשלום ראשון בסך 300 מיליון שקל ההסדר אינו מיושם, ובינתיים צרכן החשמל הגדול ביותר של חברת החשמל, האחראי לכ-5% מצריכת החשמל שמייצרת חברת החשמל - אינו משלם.

"אין שום סיבה שלקוח ישראלי שמשלם חשמל יסבסד לקוח פלסטיני שמספקים לו חשמל שהוא לא משלם עליו. זה יושב לי על המצפון", אומר טל-רון.

למה?

"כי אני חושב שזה לא ראוי ובלתי נסבל שאנחנו מספקים חשמל למי שלא משלם לנו. ובכלל לא מעניין אותי כל ההשלכות האחרות של זה. אם המדינה מגבילה אותנו בפעולות שאנחנו עושים לגביית החוב - שתממן את זה. אחרי שנתיים של דיונים בבית המשפט, בג"ץ מאשר לנו לנתק לקוחות פלסטינים לפי אמות מידה שנקבעו ואנחנו פועלים לפי אמות המדיה האלה. מזה כמעט חודשיים אנחנו מנתקים באופן מידתי. לא לכל היום ולא באותו מקום. זה נעשה לפי הערכת מצב. ביום גשום וסוער אנחנו לא מנתקים".

יש לכם קווים אדומים? אתם מנתקים בתי חולים?

"הקווים האדומים הם מה שבית המשפט קבע. כעיקרון אנחנו לא מנתקים מתקנים חיוניים אבל בגדול זו לא החלטה שלנו. אנחנו מספקים לרשות במתח גבוה והם אלה שאחראים על רשת החלוקה בתוך השטח. זה באחריות הרשות. המידתיות מאפשרת לרשות הפלסטינית לנהל את המחסור כך שלא ייפגעו מתקנים חיוניים. ויש לי גם הצעה לפלסטינים מה לעשות כדי שאף אחד לא ייפגע - לשלם".

אבל אין להם כסף.

"זה רק שאלה של סדרי עדיפויות. אנחנו מעבירים לרשות 600 מיליון שקל בחודש כספי מסים".

מה לגבי ייצור חשמל עצמי?

"הקטארים מטפלים בנושא אספקת החשמל לעזה ואנחנו תומכים בכך שתוקם תחנת כוח מופעלת בגז ברצועה. מבחינתנו התנאי היחיד הוא רמת סיכון נמוכה של התשלום עבור החשמל".