האקטיביסט העשיר מאחורי חוקי הפרטיות ממשיך להילחם בענקיות הטק כדי לשמור על המידע שלנו

בעוד יומיים ייכנס לתוקף בקליפורניה חוק שיאפשר לצרכנים לבקש מעסקים כל מידע אישי שייאסף עליהם ולדרוש את מחיקתו • שדולות כמו התאחדות האינטרנט, שמיצגת חברות טק גדולות נוספות, מנהלת קמפיין למזעור האפקט של החוק, אך יוזם החוק מבטיח לפעול כדי להקשות על השינוי שלו

פרטיות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
פרטיות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

חוק בקליפורניה שמטרתו לעזור לאנשים לשלוט במידע האישי שלהם ייכנס בעוד יומיים לתוקף, אבל הפעיל שעמד בראש השדולה למען החוק כבר מנסה לחזק אותו.

אלסטר מקטגארט, קבלן בנייה שיוזמת משאל העם שלו ב־2018 הובילה לחוק פרטיות הצרכן של 2018, אמר שהוא יפעל לשפר את החוק שיזם, ולהקשות על שינוי שלו. "זו אבולוציה", מר מקטגארט, "ואנחנו בתחילתה".

אלסטר מקטגארט הוא יזם פרטי ומשקיע נדל"ן שמתגורר בסן פרנסיסקו. בשנים 2016-2018 הוא יצר והוביל יוזמת הצבעה שהביאה לחקיקת חוק פרטי בקליפורניה שנחשב לאחת החקיקות הצרכנית הנרחבות ביותר שהתקבלה בארצות-הברית. על פי החוק, מ־1 בינואר תהיה לצרכנים בקליפורניה הזכות לבקש מעסקים כל מידע אישי שייאסף עליהם ולדרוש את מחיקתו וכן איסור על מכירה שלו. העברת החוק הזה ביוני 2018 נתנה השראה לחוקי פרטיות דומים בכל ארה"ב, כולל ברמה הפדרלית.

אבל שדולות כמו התאחדות האינטרנט, שמיצגת את פייסבוק, אלפאבית (גוגל) וחברות טק גדולות נוספות, מנהלת קמפיין למזעור האפקט של החוק. פעילי זכויות צרכנים אומרים שהמאמצים הלו עזרו להחליש את החוק החדש. כמה מהם מבקשים לחזק אותו באמצעות הוספת תיקונים. בתגובה הוצאה התאחדות האינטרנט מעל חצי מיליון דולר על מאבק ביוזמות הלו בינואר־ספטמבר, לפי מסמכים פומביים.

ההתאחדות הזו ניהלה בהצלחה מאבק נגד תיקון מוצע אחד שיאפשר לצרכנים לנקוט צעדים משפטיים על בסיס החוק. כעת הזכות הזו קיימת רק במקרי הפרות זניחות של שמירה על נתונים. היא הצליחה גם להביס הצעת חוק אחרת שמעניקה לצרכנים זכות אוטומטית להתנגד למכירת הנתונים שלהם.

"מה שאנחנו רואים בקליפורניה הוא מה שנראה ברמה הלאומית", אמר ג'ייקוב סנואו, פרקליט באגודה האמריקאית לחרויות האזרח בצפון קליפורניה. "גורמים עם אינטרסים מגזריים עושים כעת מאמץ אדיר למנוע חוקים של הגנה על פרטיות אנשים".

מקגארט מקווה כי החוק החדש יביא, בין היתר, להקמת סוכנות אכיפה של המדינה, שתגביל פרסומות ממוקדות על בסיס מיקום גיאוגרפי ותוסיף פריטים המכוסים בסעיף "הפרת נתונים רשלניים", שיאפשרו לצרכנים לנקוט בצעדים משפטיים נרחבים יותר.

"באופן משמעותי ביותר", אמר מר מקגארט, "המאמץ החדש שלו יקשה על עשיית שינויים בחוק שכן היוזמה כוללת סעיף שמחייב כי כל תיקון בחוק יעמוד בשירות ההגנה על זכויות הצרכנים לפרטיות, סעיף מחייב מבחינה משפטית". סעיף זה, לטענת מקגארט ימנע מגורמים שונים בתעשייה לשנות את החוק.