במסתוריות ובלי דרכון: יו"ר ניסאן המודח נמלט מהמשפט ביפן ללבנון

קרלוס גוהן חשוד ביפן באי-סדרים כספיים בעת כהונתו כיו"ר ניסאן • חוקי לבנון אוסרים על הסגרה של אזרחיה

קרלוס גוהן, יו"ר ניסאן לשעבר / צילום: רויטרס
קרלוס גוהן, יו"ר ניסאן לשעבר / צילום: רויטרס

קרלוס גוהן, לשעבר יו"ר ניסאן, עזב באופן מפתיע את יפן וברח ללבנון. גוהן עומד בפני משפט ביפן בחשד כי השתמש בנכסים של החברה ללא פיקוח, דיווח לרשות ניירות ערך על הכנסה פחותה מזו שהייתה לו, ושלשל לכיסו במרמה לפחות 40 מיליון אירו במהלך חמש השנים האחרונות. 

חזרתו של גוהן ללבנון, מולדתו שב-2017 הדפיסה בולים עם דמותו, היא התפתחות חדשה בדרמה שטלטלה את עולם הרכב. המולטי-מיליונר, שהיה רגיל למשכורת שנתית של עשרות מיליוני אירו בשנה משלל תפקידיו, הפך לחשוד בפלילים שנאלץ לבלות חודשים בתא כלא ביפן. כעת נראה שהוא הפך את עצמו לאחד מהנמלטים המפורסמים בעולם. 

"אני נמצא בלבנון כעת, וכבר לא יחזיקו אותי יותר כבן-ערובה של מערכת המשפט היפנית המושחתת, שבה מניחים מראש שיש אשמה", מסר גוהן בהצהרה. "אני לא ברחתי מהחוק, אלא ברחתי מחוסר צדק ומרדיפה פוליטית". 

גוהן שוחרר בערבות ביפן, אך הוא נדרש להישאר במדינה בעת שהוא מצפה למשפט, שאמור להתנהל בשנה הבאה. לא ברור כיצד הוא הצליח לברוח מיפן. אדם מקורב לנושא אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי גוהן הגיע ללבנון דרך טורקיה. 

עורך הדין של גוהן ציין כי הוא גילה על הבריחה דרך העיתונות והיה מופתע מכך. הוא הוסיף כי הוא מחזיק בדרכונים של גוהן, ורמז כי אולי היה צורך ב"ארגון גדול" כדי לאפשר את הבריחה. החוק הלבנוני אוסר על הסגרה של אזרחיה, כך שלא סביר שניתן יהיה להכריח את גוהן לחזור ליפן כדי לעמוד למשפט. 

מאז המעצר שלו לפני כשנה, גוהן מכחיש את האשמות נגדו וטוען כי הן חלק מעלילות שרקמו יריבים בהנהלת ניסאן. גוהן פוטר מתפקידו בקבוצת הרכב בעקבות האשמות. 

גוהן, שנולד בברזיל להורים לבנוניים, גדל בלבנון מגיל צעיר. הוא מחזיק באזרחות לבנונית, צרפתית וברזליאית.