מפגינים פרצו לשגרירות ארה"ב בבגדד; השגריר פונה

תומכי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות התכנסו כדי למחות על הפעולה האמריקאית נגד גדודי חיזבאללה • "לא לאמריקה, לא לטראמפ", צעקו המפגינים, שהציתו אש בשערי המתחם • גורמים עיראקיים: שגריר ארה"ב והצוות פונו

הפגנה מחוץ לבניין השגרירות האמריקאית בבגדד / צילום: THAIER AL-SUDANI, רויטרס
הפגנה מחוץ לבניין השגרירות האמריקאית בבגדד / צילום: THAIER AL-SUDANI, רויטרס

אלפי מפגינים ולוחמי מיליציות פרצו היום (ג') לשער המרכזי של שגרירות ארצות-הברית בבגדד, והביעו זעם על התקיפות האוויריות שפגעו בבסיסים השייכים לגדודי חיזבאללה, מיליציה הנתמכת על ידי איראן. גורמים במשרד החוץ בעיראק אמרו כי שגריר ארצות-הברית וצוות השגרירות פונו מהמקום.

חלק מהמפגינים השליכו אבנים לעבר השער, בעוד שאחרים צעקו: "לא, לא אמריקה! לא, לא לטראמפ". הם תועדו מדליקים אש בשערי המקום, וכוחות מיוחדים עיראקיים שנפרסו השתמשו בגז מדמיע כדי להדוף אותם. בין המשתתפים בהפגנות היו מנהיגי המיליציות ובעלי בריתם של איראן, בהם קיס אל-חאזעלי, מנהיג קבוצת עסאיב אל-חק. בגדר שסביב המבנה הונפו דגלי גדודי חיזבאללה. המפגינים ריססו כתובות "סגורה בשם ההתנגדות" על חומות המתחם, והרסו מצלמות אבטחה. הם הגיעו לאזור אחרי הלוויות הלוחמים.

"האמריקאים לא רצויים בעיראק, הם מקור הרשע ואנחנו רוצים שהם יעזבו", אמר אל-חאזעלי. מנהיגי המיליציות השיעיות הבטיחו "תגובה קשה" לתקיפות, שבהן נהרגו לפחות 25 לוחמים ונפצעויותר מ-50 נוספים. ארצות-הברית, שתקפה בתגובה להרג של אזרח אמריקאי במתקפת רקטות על בסיס שבו מוצבים כוחות אמריקאיים בעיראק ביום שישי האחרון, הזהירה כי היא לא תהסס להגיב שוב אם האינטרסים שלה יהיו נתונים שוב לסכנה.

התקיפות מגיעות בזמן של מתיחות רבה בין איראן לבין ארצות-הברית, שתי בעלות בריתה העיקריות של עיראק. היא גאתה מאז השנה שעברה, כשנשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנת 2015, והחזיר את הסנקציות הכלכליות על איראן. במקביל, עיראק עצמה חווה משבר חריף, בשל המחאה בת השלושה חודשים נגד הממשלה הפרו-איראנית, שבה נהרגו מאות בני אדם.

מוקדם יותר החודש, האשים שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו את הכוחות העיראקיים המגובים על ידי איראן בהתקפות על בסיסים אמריקאיים בעיראק, ואמר כי התקפות מצד טהראן או שלוחותיה כנגד אמריקאים או בעלי בריתה "ייענו בתגובה מכרעת של ארצות-הברית".

גורמים אמריקאיים רשמיים אמרו כי וושינגטון הפגינה סבלנות כלפי פרובוקציות מאיראן ובעלות בריתה, אך הגיע הזמן לבסס מחדש את ההרתעה מפני התוקפנות שלהן. "לאחר כל כך הרבה פיגועים היה חשוב לנשיא להנחות את כוחותינו להגיב באופן שהמשטר האיראני יבין", אמר בריאן הוק, נציגה המיוחד של ארצות-הברית לאיראן.

אתמול הזהירה המועצה לביטחון לאומי בעיראק כי התקיפות ייאלצו אותה לשקול מחדש את מערכת היחסים ואת שיתוף הפעולה עם הקואליציה האמריקאית הפועלת נגד כוחות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). המשבר הנוכחי בעיראק הוא החמור ביותר מאז שהממשלה הכריזה ניצחון על הארגון הג'יהאדיסטי, שבשיאו שלט על כשליש משטח המדינה, לפני שנתיים. בחודשים האחרונים הגביר הארגון את מתקפותיו, והחשש הוא שהוא ינצל את הכאוס כדי להתבסס מחדש.

אתמול גינה ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, את התקיפה האמריקאית, וטען כי היא תביא ל"תוצאות מסוכנות". אל-מהדי, שהתפטר מתפקידו בלחץ המפגינים, נותר ראש הממשלה הזמני בשל חוסר ההסכמה על מועמד מחליף משורות הפרלמנט הנוכחי.

ארצות-הברית מחזיקה בכ-5,000 חיילים בעיראק, שהוזמנו על ידי ממשלת עיראק כדי שיסייעו במאבק בדאעש.