במזוודה גדולה ובתכנון אשתו: מבצע הבריחה ה"הוליוודי" של יו"ר ניסאן לשעבר

עפ"י הדיווח, קרלוס גוהן, יו"ר ניסאן לשעבר, התחבא בתוך תיק של כלי נגינה בעת בריחתו מיפן • עורך דינו ביפן מסר כי "אם זה נכון, המעשים שלו הם בלתי נסלחים ומהווים בגידה במערכת הצדק שלנו"

קרלוס גוהן, יו"ר ניסאן לשעבר / צילום: Regis Duvignau, רויטרס
קרלוס גוהן, יו"ר ניסאן לשעבר / צילום: Regis Duvignau, רויטרס

יו"ר ניסאן לשעבר, קרלוס גוהן, "התחבא בתוך תיק של כלי נגינה" בעת בריחתו מיפן, כך על-פי הדיווח. המהלך, שמזכיר סרטים הוליוודים, תוכנן על-ידי אשתו של גוהן ובוצע בעזרתם של תזמורת גרגוריאנית וצוות של קצינים יוצאי יחידות מובחרות.   

המבצע החל כאשר המוזיקאים הגיעו להופיע בביתו של גוהן ביפן, שם הוא חי תחת תנאי ערבות מחמירים שכללו מצלמות מעקב שעובדות מסביב לשעון, כך על-פי ערוץ החדשות הלבנוני MTV. 

בסוף ההופעה, בזמן שהמוזיקאים ארזו את הכלים שלהם, גוהן (שעל-פי ויקיפדיה הוא בגובה של 1.70 מטר) נכנס לתוך אחד התיקים הגדולים יותר ונלקח משם לשדה תעופה קטן, שם המתין לו מטוס פרטי ולקח אותו לאיסטנבול. מטוס פרטי נוסף לקח אותו משם ללבנון, אליה הגיע בבוקר יום שני.

אפשר לראות את מסלול הטיסה של גוהן על-פי אתר FlightRadar, בו ניתן לראות את המטוס הפרטי נעלם ב-4:16 לפנות בוקר, כאשר הוא מגיע לשדה התעופה בביירות. 


בריחתו של גוהן הייתה הפתעה לא רק לרשויות החוק ביפן אלא גם לצוות המשפטי שלו, זאת לאור המעקב הבלתי פוסק עליו והחרמת שלושת דרכוניו (גוהן הוא אזרח לבנוני, צרפתי וברזילאי). עורך הדין שלו, ג'ונצ'ירו הירונאקה, אמר כי "מעשה שכזה יהיה קשה לביצוע ללא תמיכה של איזשהו ארגון גדול", וציין: "אני רציתי להוכיח שהוא חף מפשע, אבל מההצהרות שלו לתקשורת הבנתי שהוא לא בוטח בבתי הדין היפניים". עורך הדין הוסיף: "אני רוצה לשאול את מר גוהן - איך עשית לנו את זה?".  

בכיר במשרד החוץ אמר לרויטרס כי גוהן נכנס ללבנון באופן חוקי עם דרכון צרפתי ותעודת זהות לבנונית. ללבנון אין הסכם הסגרה עם יפן, מה שאומר שיש סבירות נמוכה ביותר שגוהן יחויב לחזור ליפן. ממשרד החוץ הצרפתי לא נמסרה תגובה.

גוהן, שנולד בברזיל להורים ברזילאים, עבר ללבנון בגיל שש וגר במדינה עד שהלך ללמוד באוניברסיטה בצרפת. מאז מעצרו לפני כשנה בעקבות האשמות על זיוף מסמכים לצורך צבירת הון עצמי, הוא זוכה לתמיכה בלבנון, שם הוא נחשב לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים שלהם ברחבי העולם, כשברחבי המדינה אף נתלו שלטים עם הכיתוב "כולנו קרלוס גוהן". 

תוכנית הבריחה, על-פי ערוץ החדשות הלבנוני, תוכננה על-ידי אשתו הלבנונית של גוהן, קרול - וזאת אף על-פי שבני הזוג לא יכלו להיפגש ללא אישור מיוחד מבתי המשפט, כחלק מתנאי הערבות שלו. במשך שבעה חודשים בני הזוג כלל לא יכלו לדבר אחד עם השנייה.

"אם זה נכון", אמר עורך דינו, "מדובר בהפרה של תנאי הערבות שלו. המעשים שלו הם בלתי נסלחים והם בגידה במערכת הצדק של יפן".