הממשל האמריקאי יאסור מכירת מילוי בטעמים לסיגריות אלקטרוניות

הממשל האמריקאי נלחם במגפת ההתמכרות לעישון ואידוי של צעירי ארה"ב • בתחילת השבוע נכנס לתוקף חוק האוסר על מכירת מוצרי טבק, כולל סיגריות וסיגריות אלקטרוניות, מתחת לגיל 21 בארה"ב • הממשל צפוי לאשר למכור שני טעמים בלבד – טבק ומנתול

סיגריה אלקטרונית של ג'ול / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
סיגריה אלקטרונית של ג'ול / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

מינהל המזון והתרופות האמריקאי, FDA, מתכנן לאסור את מכירת הנוזלים בטעמי פירות במחסניות של הסיגריות האלקטרוניות, אך לא את ערכות האדים הפופולריות שנמכרות בחנויות, כך לפי מקורות יודעי דבר.

המהלך מתואר כפשרה בין פקידי ממשל טראמפ שרוצים לטפל בבעיית בני הנוער שמשתמשים בסיגריות האלקטרוניות, ובין אלה שחוששים מההשפעה השלילית על העסקים הקטנים ומהפגיעה הפוליטית בנשיא דונלד טראמפ, לפי המקורות. סקרים שהוזמנו על-ידי תעשיית הסיגריות הללו הראו כי איסור גורף על סיגריות אלקטרוניות יהיה לא פופולרי במדינות מפתח בבחירות של 2020.

ככל הנראה, הממשל צפוי להכריז על התוכנית החדשה כבר מחרתיים (ו').

מכשירי שאיפה בעלי מכל פתוח, המאפשר למשתמשים לערבב את נוזלי הניקוטין שלהם, אינם פופולריים בקרב ילדים או נערים. הם נוטים להשתמש במשאפים עם מחסניות ממולאות מראש, כמו אלה שמיוצרים על-ידי חברת ג'ול לאבס. מכלים פתוחים נמצאים בעיקר בחנויות ובקיוסקים שמאפשרים ללקוחות לערבב טעמים.

המדיניות החדשה, שמיועדת לרסן את צריכת הסיגריות האלקטרוניות בגיל צעיר, תחול רק על סיגריות מבוססות מכל חיצוני (פוד), כמו אלה המיוצרות על-ידי Juul ,NJOY וריינולדס אמריקן. היא תוציא מהשוק את כל המכלים למילוי מחדש מלבד אלה שהטעמים שלהם הם טבק או מנתול, מסרו המקורות.

זו תהיה מכה לתעשייה, שאומדן מכירותיה הוא 9 מיליארד דולר בשנה. הטעמים המתוקים והפירות שייאסרו למכירה היוו כ-80% ממכירות הסיגריות לצרכן ב-2019, לפי הערכות אנליסטים.

האיסור יכלול טעם מנטה, אך יתיר למכלי מנתול להישאר על מדפי החנויות, בשינוי מתוכנית מוקדמת יותר של הממשל.

טראמפ חתם על חקיקה שעברה בבית הנבחרים ובסנאט, האוסרת מכירת טבק וסיגריות אלקטרוניות לכל מי שגילו צעיר מ-21.

בציפייה לאיסור הטעמים של הממשל, היצרנית המובילה ג'ול הפסיקה בנובמבר באופן וולונטרי את מכירת מכלי המנטה למילוי מחדש שלה בארה"ב. לפני כן היא עצרה את המכירות בארה"ב של טעמים מתוקים וטעמי פירות כמו מנגו, מלפפון ושמנת. מנטה הייתה הפעם הפופולרי ביותר ב-2019, עם כ-70% ממכירות ג'ול בארה"ב. נתונים של הממשל שפורסמו בנובמבר הראו כי מנטה הייתה אחד הטעמים הפופולריים בין בני עשרה.

בספטמבר מסר ממשל טראמפ כי ה-FDA יאסור את כל הסיגריות האלקטרוניות מלבד אלה בטעם טבק. כמה שדולות שמרניות וארגונים של תעשיית הסיגריות הללו נלחמו באיסור, בטענה כי מוטב להתמקד רק במניעת הגישה של צעירים למוצרים הללו.

הם גם דאגו לציין בפני טראמפ כי סיגריות האדים הללו פופולריות במדינות מפתח שהוא זקוק להן כדי להיבחר מחדש בנובמבר. כמה מומחים לבריאות הציבור אמרו כי סיגריות אלקטרוניות בטעם מנתול צריכות להישאר בשוק, כחלופה לסיגריות מנטה רגילות.

טעמים של פירות היו הפופולריות ביותר בין תלמידי חטיבות ביניים ותיכונים, לפי נתונים מ-2019 של סקר הטבק הארצי בקרב בני נוער, שפורסם בג'ורנל ההסתדרות הרפואית האמריקאית. טעמי מנתול או מנטה היו הבאים בתור בפופולריות בקרב הצעירים הללו.

דוח נפרד שפורסם באותו ג'ורנל הראה כי בין תלמידי כיתות י' וי"ב שהשתמשו במוצרי ג'ול, מנטה היה הטעם הפופולרי ביותר, ולאחר מכן מנגו.

ג'ול הפסיקה ב-2018 למכור בחנויות לצרכן בארה"ב את כל הטעמים מלבד מנטה, מתנול וטבק, אך המשיכה למכור טעמים מתוקים כמו מנגו באתר שלה, עד שהיא עצרה את המכירות באתר בארה"ב באוקטובר 2019.

היצרניות האחרות, NJOY וריינולדס, משיגות את רוב המכירות שלהן מטעמי פירות כמו מלון ואוכמניות, שייאסרו מעתה על-ידי FDA.