נקמה? הזיג-זג המשטרתי ביחס לאישום המשמעתי נגד קצין בכיר

ל"גלובס" נודע כי ההחלטה לביטול האישום המשמעתי נגד תנ"צ גיא ניר ורפ"ק צ' התקבלה, בין היתר, לאחר ש-צ' סירבה לחזור בה מתביעת לשון הרע נגד המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך

תנ"צ גיא ניר / צילום: גלובס
תנ"צ גיא ניר / צילום: גלובס

המשטרה חזרה בה מכוונתה לבטל את כתב האישום המשמעתי נגד ראש חטיבת המודיעין במשטרה לשעבר, תת-ניצב גיא ניר, ונגד רפ"ק צ'. ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי ההחלטה התקבלה לאחר התערבות מפקד מחוז תל-אביב במשטרה, ניצב דוד ביתן, שהיה מעורב בחקירת ניר, ולאחר ש-צ' התבקשה לחזור בה מתביעת לשון הרע שהגישה נגד המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, וסירבה.

לפני כשנתיים וחצי הוגש כתב אישום משמעתי נגד ניר ונגד צ' בגין התנהלות שאינה הולמת שוטרים. לפי הנטען, ניר שהה מספר רב של פעמים בביתה של צ' בעת שהייתה כפופה לו, וכן השניים לא הקפידו על החתמת כרטיס נוכחות. לפני כחודש וחצי הוסכם בין המשטרה לשניים כי כתב האישום יבוטל, צ' תמשיך לעבוד במשטרה, וניר יפרוש בספטמבר 2020. כדי שההסכם ייכנס לתוקף, נדרשה חתימת-אישור של השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, ושל ממלא-מקום המפכ"ל, מוטי כהן.

אולם לפני כשבועיים הודיעה המשטרה במפתיע לבית הדין המשטרתי למשמעת כי היא חוזרת מהכוונה לביטול האישומים נגד ניר ו-צ'. במכתב של ראש חטיבת התביעות, תנ"צ דדו זמיר, שנשלח לעורך דינו של ניר, איציק כהן, נכתב כי "התנהלות מרשך חרגה חריגה קיצונית מהחובה על הצדדים למשא-ומתן - לנהלו בתום-לב". זאת משום שעורך דין אחר שייצג את ניר, ליאור אפשטיין, בתביעת דיבה אזרחית שהגיש נגד עיתונאית גלי צה"ל הדס שטייף, חשף את ההסדר לחזרה מכתב האישום. בנוגע ל-צ', המשטרה לא הסבירה לעורכי דינה מדוע לאחר שגיבשה הסכם לביטול כתב האישום נגדה ושתמשיך לשרת במשטרה, הוחלט לחדש את ההליכים נגדה.

מידע שהגיע ל"גלובס" מפזר חלקית את הערפל מעל התנהלות המשטרה. לפי המידע, לאחר שגובש הסכם סגירת האישום עם השניים, פנה גורם בתביעה המשטרתית אל באי-כוחה של צ', עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, וביקש ש-צ' תסיר תביעת דיבה שהגישה נגד אלשיך, לאחר שהמפכ"ל לשעבר כינה אותה "עבריינית" בפומבי. צ' סירבה להסרת התביעה.

עוד נודע ל"גלובס" מגורם במשטרה כי מפקד מחוז תל-אביב, ניצב דוד ביתן, התנגד, בפני ממלא-מקום המפכ"ל כהן, לכוונה לחתום על הסכם ביטול האישום עם ניר ו-צ', וכהן סירב לחתום על ההסדר.

"דברים הזויים"

התנגדותו של ביתן מעלה סימני שאלה, בעקבות מינויו על-ידי אלשיך ל"קצין בודק", כדי לחקור את התלונות נגד ניר ו-צ'; ובהמשך אף העיד נגדם בבית הדין למשמעת מטעם התביעה המשטרתית. לאורך הדרך טענו ניר ו-צ' כי ניצב ביתן תפר להם תיק בתפרים גסים בשליחות אלשיך, לאחר שהעידו במח"ש נגד ניצב רוני ריטמן (שלא הואשם בסוף בפלילים), שהטריד מינית את רפ"ק צ'. 

ניצב ביתן הכחיש בעדותו בבית הדין את כל הטענות ואמר כי מדובר ב"דברי בלע ורעות-רוח" ו"באמירות המבטאות דברים הזויים".

לטענת באי-כוחה של צ', בסיטואציה כזו, התנגדות ביתן לביטול כתבי האישום נגד ניר ו-צ' מציבה אותו במעמד של "עד מעוניין", שהמשקל הראייתי של עדותו נמוך. זאת, כי תוצאות ההליך חשובות לו אישית.

פנייה לארדן

בעקבות האירועים דרשו עורכי הדין של צ' מהשר ארדן שיתערב ויורה על כיבוד מתווה ההסכם שאליו הגיעו הצדדים. זאת, כדי לייתר עתירה לבית המשפט המחוזי בדרישה שיאכוף על המשטרה את כיבוד ההסכם.

ממידע שהגיע ל"גלובס", היום (ה') צפוי ארדן להיפגש עם ממלא-מקום המפכ"ל כהן ולנסות למצוא פתרון לסיום ההליך המשמעתי. לפי ההערכה, עמדת ארדן היא כי ניר ו-צ' אינם תמימים, אך בכל זאת נכון למצוא את המתווה שיאפשר את סיום הפרשה שמזיקה לאמון הציבור במשטרה.

"מצער לראות שהשר ארדן יושב על הגדר ואינו מתערב"

מהמשטרה נמסר בתגובה: "אין בכוונתנו להתייחס לדברים, מאחר שההליך בעניינם של הקצינים עדיין תלוי ועומד. ראוי שכל שיח המתקיים במסגרת כל משא-ומתן יתנהל בין הצדדים ולא בכלי התקשורת".

מלשכת השר לביטחון הפנים גלעד ארדן נמסר: "השר לא עוסק בהסכמי עבודה פנימיים".

מטעמו של המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך נמסר כי אין לו כל קשר לביטול ההסכם עם ניר ועם צ', וכי מדובר בעניין פנימי של המשטרה, והוא איננו צד לו.

עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן, המייצגים את צ', מסרו: "תגובת השר כאילו מדובר 'בהסכם עבודה פנימי' שהוא אינו מתערב בו, היא מתמיהה בלשון המעטה. מצער לראות ששר במדינת ישראל, זה הממונה על המשטרה, בוחר שלא להתערב במסגרת אחריותו וסמכותו על-מנת להפסיק לאלתר את ההתעמרות המתמשכת ברפ"ק צ'. אישה שהעזה להעיד, לבקשת מח"ש, על הטרדה מינית שחוותה מצדו של קצין בכיר, ומוצאת את עצמה זה שנים נאלצת להתמודד עם שפיכת דמה על-ידי בכירי הקצינים במשטרה.

"למרות שבג"ץ קיבל את עתירתה והורה למפכ"ל דאז אלשיך לנקוט בהליכים נגד אותו קצין בכיר, נדרשו חודשים עד שפסק הדין קוים מן השפה ולחוץ, כשבמקביל המשיכה הקצינה להיענש על-ידי פיקוד המשטרה, כשלשיא הגיעו הדברים בניהול הליך משמעתי מופרך כנגדה.

"לאחרונה הודיעה המשטרה סוף-סוף כי היא תבטל את כתב האישום המשמעתי, וכי הקצינה תמשיך בשירותה במשטרה. אולם למרבה התדהמה, ככל הנראה בעקבות פרסומים שאינם קשורים אליה ובעקבות לחצים פסולים של גורמים אינטרסנטיים, חזרה בה המשטרה באופן חד-צדדי מהסיכום.

"מדובר בחוסר צדק משווע ורמיסת זכויות קשה של צ'. זו הסיבה שפנינו לשר ארדן, שיפעל על-פי סמכותו לבירור מיידי של הנושא ולהפסקת הרדיפה והפגיעה החמורות בה. זה תפקידו, זו אחריותו, ולא ניתן להלום מצב שבו השר יבחר לשבת על הגדר ולא להתערב בעינוי ועיוות הדין הנורא שמתרחש נגד עיניו בגוף הנמצא תחת אחריותו".