האינטרפול הגיש ללבנון צו להסגרת גוהן; טורקיה עצרה מעורבים בהברחתו

טורקיה עצרה שבעה חשודים במעורבות במבצע הבריחה של יו"ר ניסאן לשעבר, שחשוד ביפן באי-סדרים כספיים • גורם בכיר בלבנון אמר "לרויטרס" כי המדינה לא מסגירה את אזרחיה למדינות זרות

קרלוס גוהן / צילום: Shunpei Takeuchi, רויטרס
קרלוס גוהן / צילום: Shunpei Takeuchi, רויטרס

האינטרפול הגיש היום ללבנון צו להסגרת יו"ר ניסאן לשעבר, קרלוס גוהן, שנמלט למדינה מפני העמדה למשפט ביפן. הצו התקבל בלבנון, אך מקור מקורב ל"רויטרס" מסר כי הוא עוד לא עבר לרשות השופטת במדינה. גורם ביטחוני בכיר בלבנון אמר "לרויטרס" כי עדיין לא ברור אם יזמנו את גוהן לתשאול בעקבות הצו, אך הדגיש כי לבנון לא מסגירה את אזרחיה למדינות זרות. 

במקביל, טורקיה פתחה בחקירה בנוגע למסלול הבריחה של גוהן, שעבר דרך טורקיה. רשויות האכיפה אף עצרו שבעה אנשים, כולל ארבעה טייסים, בחשד למעורבות בהברחת גוהן מיפן. חוץ מארבע הטייסים, נעצרו גם מנהל תפעול של חברת הובלה פרטית ושני עובדים בחברת שירותי קרקע. 

גוהן, שמואשם ביפן בזיוף מסמכים לצורך צבירת הון עצמי, הפך למבוקש בינאלומי אחרי שחשף ביום שלישי האחרון כי ברח מיפן ללבנון כדי להימלט מפני "מערכת הצדק המושחת ביפן", לטענתו. גורם מקורב לגוהן אמר ל"רויטרס" כי הוא החליט להוציא לפועל את הבריחה בעקבות דחיית מועד המשפט לאפריל 2021 ואיסור על יצירת קשר עם אישתו. 

על-פי בכיר טורקי עם גישה לפרטי המקרה, גוהן טס ללבנון במטוס פרטי שמופעל על-ידי חברת-בת של החברה הטורקית MNG Holding. על-פי הבכיר, גוהן טס לאיסטנבול במטוס אחר ששייך ל-MNG והועבר בין המטוסים בתוך ארגז גדול. משטרת נמל התעופה לא הייתה מודעת לנוכחות של גוהן במטוס. הפרטים הללו מבהירים כיצד הצליח גוהן להגיע ללבנון למרות שהדרכונים שלו היו מופקדים אצל עורך דינו ביפן. הם גם מציגים את טורקיה כמי שלא הייתה חלק ממבצע הבריחה, כאשר הבכיר הטורקי טען כי העצירה באיסטנבול לא הייתה מתוכננת והתרחשה בגלל בעיה עליה דיווח הטייס. האמירה הזאת סותרת דיווחים אחרים הטוענים כי מסלול הטיסה כלל תמיד עצירה באיסטנבול. 

על-פי הדיווח, יו"ר ניסאן לשעבר, קרלוס גוהן, "התחבא בתוך תיק של כלי נגינה" בעת בריחתו מיפן. בכיר במשרד החוץ הלבנוני אמר כי גוהן נכנס ללבנון באופן חוקי עם דרכון צרפתי ותעודת זהות לבנונית. תוכנית הבריחה, על-פי דיווחים לבנוניים, תוכננה על-ידי אשתו הלבנונית של גוהן, קרול - וזאת אף על-פי שבני הזוג לא יכלו להיפגש ללא אישור מיוחד מבתי המשפט, כחלק מתנאי הערבות שלו. 

גוהן נעצר ביפן לפני מעל לשנה. הוא חשוד כי השתמש בנכסים של החברה ללא פיקוח, דיווח לרשות ניירות ערך על הכנסה פחותה מזו שהייתה לו, ושלשל לכיסו במרמה לפחות 40 מיליון אירו במהלך חמש השנים האחרונות. גוהן מכחיש את האשמות נגדו וטוען כי הן חלק מעלילות שרקמו יריבים בהנהלת ניסאן. 

ביתו של קרלוס גוהן בלבנון / צילום: Hiromi Uechi, רויטרס
 ביתו של קרלוס גוהן בלבנון / צילום: Hiromi Uechi, רויטרס