קצה החוט של חברת החקירות הישראלית בשוד התכשיטים בגרמניה

חקירה עצמאית שניהלה החברה הישראלית המעורבת בחקירה מצביעה על כך שעובד המוזיאון סייע לפורצים • בעבר דווח בכלי תקשורת גרמניים כי חברת המודיעין העסקי הישראלית, שבראשה עומדים ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי וצביקה נווה, נשכרה על ידי המוזיאון כדי לחקור באופן פרטי את האירוע

יעקב פרי / צילום: ענבל מרמרי
יעקב פרי / צילום: ענבל מרמרי

קצה חוט אפשרי במצוד אחרי האחראים לשוד התכשיטים במוזיאון בדרזדן: העיתון הגרמני "בילד" דיווח הערב (ה') כי חקירה עצמאית שניהלה החברה הישראלית המעורבת בחקירה - CGI Group - מצביעה על כך שעובד של המוזיאון סייע לפורצים וסיפק להם מידע פנימי מתוך המוזיאון. הגניבה, שנחשבת לשוד העתיקות הגדול בהיסטוריה המודרנית של גרמניה, התרחשה לפני כחודש וחצי במוזיאון "חדר האוצר הירוק", ועד כה המשטרה המקומית לא דיווחה על כל התקדמות בחקירה.

בעבר דווח בכלי תקשורת גרמניים כי חברת המודיעין העסקי "CGI GROUP" הישראלית, שבראשה עומדים ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי וצביקה נווה, נשכרה על ידי המוזיאון כדי לחקור באופן פרטי את האירוע. לפי הערכות, הצורך בחקירה פרטית נוספת לחקירת המשטרה עשויה לנבוע מסוגיות ביטוח, ומהצורך להוכיח כי המוזיאון, במקרה הנוכחי, לא התרשל באבטחה על האוצרות המבוטחים. המוזיאון בדרזדן נחשב לאחד המיוחדים בגרמניה, ובו אוספים של תכשיטים, אבני חן ופריטים היסטוריים מתקופת ממלכת סקסוניה. דוברת המוזיאון סירבה לאשר כי הוא פנה לחברה הישראלית.

כעת, כאמור, מדווח ה"בילד" כי בתום חקירה של מאומצת של ארבעה שבועות הגיעה החברה הישראלית למסקנה כי עובד של המוזיאון היה ככל הנראה מעורב בה, והיה בקשר עם החשודים בפריצה. העיתון גם דיווח כי התביעה בדרזדן - האחראית לחקירה - מתכננת להיפגש בקרוב עם אנשי החברה הישראלית כדי לקבל מידע בנושא. מנכ"ל CGI Group נווה סירב להתייחס לחקירה עצמה, אך אישר ל"גלובס" כי בכירי החברה מתכננים להיפגש עם התביעה בעיר.

הפריצה למוזיאון אירעה ב-25 בנובמבר לפנות בוקר. שני שודדים נכנסו למבנה דרך חלון צדדי, אחרי שהצליחו להסיר חלק או את כל הסורגים המגנים עליו. למרות שהפריצה הפעילה את האזעקה, השומרים במקום התקשרו למשטרה והעדיפו להמתין להגעתה מאשר להתעמת עם הפורצים. וידיאו שתיעד את הפריצה מציג את אחד מהפורצים כשהוא מנפץ ויטרינה בעזרת גרזן, ואת השניים נמלטים משם כשברשותם תכשיטים נדירים, מעוטרים מאות יהלומים ואבנים יקרות. למרות שהמשטרה הגיעה לאחר שש דקות לזירת האירוע - הפורצים כבר נמלטו עד אז.

לפי התקשורת בגרמניה, בחודש שעבר מאז הפריצה לא נרשמה שום התקדמות. דובר של המשטרה הגרמנית מסר בשבוע שעבר לסוכנות הידיעות הגרמנית כי צוות החקירה המיוחד לא הגיע לממצאים מיוחדים, אך הוא "עובד בקצב מלא". הוא סיפר כי 1,100 פניות התקבלו במשטרה בעקבות השוד, ובעקבות פרס של חצי מיליון אירו שהוצעו למי שיסייעו לחקירה.

אם הממצאים של החקירה הישראלית נכונים, הרי ששיטת הפעולה בדרזדן דומה לדרך הפעולה שבה בוצע ב-2017 שוד של מטבע הזהב הגדול בעולם ממוזיאון ה "בודה" בברלין . בפרשה ההיא, אחד מחברי הכנופיה קיבל תפקיד כשומר במקום, והעביר מידע ליתר החברים לגבי דרכי גישה, אבטחה ומילוט אפשריות. הכנופיה, המקושרת לארגון הפשע ממוצא לבנוני - כורדי של משפחת רמו בברלין, עומדת לדין בימים אלה בבית משפט בברלין.

דוברת של המוזיאון בדרזדן מסרה ל"גלובס" כי אינה יכולה לאשר כי הועברו פרטים כלשהם למשטרה, ולא לגבי שיתוף פעולה עם חברת CGI הישראלית. דובר המשטרה המקומית אמרה כי "מדובר בטענות שאיננו מכירים".