דעה: ההצפות בדרום תל אביב אינן גזירה משמיים אלא כשל תכנוני של העירייה

הגיע הזמן שת"א-יפו תפנה את משאביה מקידום מעמדה כעיר עולם ויח"צ גלובלי למטרת הבאת עוד ועוד תיירים - לפיתוח תשתיות ראויות למען תושבי העיר השקופים. זה לא רק עניין של כסף • דעה

אסור שהסיפור הנוראי על בני הזוג שנלכדו במעלית בחניון, והצילומים של אצטדיון בלומפילד המוצף ורחובות דרום ומזרח תל אביב שהפכו לנהרות, יתייבשו וייעלמו עם חלוף גל הגשמים הנוכחי. עיריית תל אביב-יפו תטען בוודאי שהמוות הטרגי היה סתם ביש מזל ותאשים כדרכה את מדיניות הממשלה ביחס להשקעה בתשתיות, או את משבר האקלים, אך מה שבטוח שמדובר בתופעה שחוזרת על עצמה, לאורך הרבה שנים ושישנם פתרונות. זה הכול עניין של סדרי עדיפויות.

יעילות החדרת מי נגר בעיר תלויה בכושר חלחול הקרקע. ניתוח מפת החלוקה הגיאומורפולוגית לאזורי חלחול בעיר מראה שברוב אזורי העיר הקרקע היא בעלת כושר חלחול בינוני עד גבוה. האזורים שבהם רמת החלחול נמוכה ביותר נמצאים בקרבת הנחלים הירקון (הדר יוסף, בבלי, שדה דב, כוכב הצפון) והאיילון (שכונת התקווה ויד אליהו). שני אזורים נוספים נמצאים באזור החוף הצפ' מע' ובאזור מבואות יפו (הבאסה ההיסטורית, שבה ממוקמים היום גינת כרונינגן ואצטדיון בלומפילד).

בשבת האחרונה ירדו בתל אביב-יפו 92 מ"מ גשם, שזו כמות גשמים חסרת תקדים השווה לכ-20% מההיקף הממוצע בשנה. זה לגמרי הגיוני שצנרת הניקוז הישנה אינה עומדת בפרצי הגשם האגרסיביים. מסמך תוכנית האב לניהול מי נגר, שהמחלקה לתכנון אסטרטגי בעיריית תל אביב-יפו הכינה בשנת 2013, סקר בצורה יסודית את אגני הניקוז בעיר והציע פתרונות מעשיים לאיגום והחדרת מי הנגר. נקודת המוצא הייתה שהקיבולת של הצינורות שאליהם מנוקזים מי הגשם היא מוגבלת ושרק מגוון של פתרונות תשתיתיים יכול לסייע. החל משלב התכנון המוקדם של תוכנית בניין העיר ועד לשיפוץ ושדרוג המרחב הציבורי הקיים. הכוונה היא ליצירת אזורים להחדרת מי גשם בגנים ובפארקים, מדרכות שהריצוף שלהן מחלחל ועד לנטיעת עצים. מה קרה עם המסמך הזה? כלום.

אי-אפשר שלא לקשר ולחבר את תופעת ההצפות החוזרות ונישנות בדרום תל אביב, שם ממוקמות השכונות היותר עניות בעיר, עם איתותי המחאה האחרונים של תושבי האזורים האלה. הכול קשור: ההומלסים והנרקומנים ברחובות, הריחות הרעים מממתקן הטיפול בפסולת בחירייה, ההרס של גינת לווינסקי לטובת בניית ב"ס וגל הפשיעה הגואה ברחובות יפו. כמה קילומטרים בודדים משדרות רוטשילד והעיר מתנהגת כמו פריפריה נידחת, שטח הפקר. הגיע הזמן שתל אביב-יפו תפנה את משאביה מקידום מעמדה כעיר עולם ויח"צ גלובלי למטרת הבאת עוד ועוד תיירים, לפיתוח תשתיות ראויות למען תושבי העיר השקופים. זה לא רק עניין של כסף.