נתניהו: "הכלכלה ממשיכה לצמוח, יחס חוב תוצר ממשיך לרדת"

כך אמר ראש הממשלה בישיבת הממשלה הבוקר • נתניהו התייחס בדבריו להסכם הגז עם קפריסין ויוון, למצב התיירות הנכנסת ולנתונים כלכליים

בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר
בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

"חזרתי ביום שישי מפסגת מנהיגים משולשת בין ישראל, קפריסין ויוון, השביעית שהתקיימה בשנים האחרונות", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה שהתקיימה היום. "הפסגה הזאת הביאה את הברית המזרח התיכונית שיזמנו לרמה חדשה. חתמנו ביום חמישי באתונה על הסכם היסטורי שיעביר צינור גז מישראל לאירופה דרך קפריסין ויוון. השר שטייניץ, אני רוצה להודות לך על תרומתך המאוד גדולה לפרויקט חשוב זה. משמעות הפרויקט היא שאנחנו הופכים את ישראל למעצמה אנרגטית.

"בשבוע שעבר התחלנו כבר לייצא גז ממאגר לווייתן לירדן, ובהמשך נייצא גז גם למצרים. הפרויקט הזה יכניס כל שנה מיליארדי שקלים לקופת המדינה, זה ייקח כמה שנים אבל זה יגיע מהר מאוד. הכסף הזה יופנה להשקעה בבריאות, ברווחה, בחינוך, בתשתיות ובדברים שישרתו כל אזרח ואזרח במדינת ישראל".

עוד הוסיף רה"מ נתניהו כי "היעד של עצמאות אנרגטית ושל הפיכת האנרגיה שלנו מפחם לגז ברובה, היא השארה של מרווח מסוים לצרכים שלא נפרט כאן. זה משנה את מעמדנו. ישראל ייבאה אנרגיה במשך כל שנות קיומה, וכעת זה התהפך. זה התהפך כשנתנו לחברות פרטיות להחליף את החברה הממשלתית ולחפש גז. והם מצאו גז.

"אחר כך היינו צריכים לעשות התאמות מסוימות כדי להבטיח שחלק הארי מההכנסות העצומות האלה יישאר. שני שליש מההכנסות של לוויתן מגיעות ישר לקופת המדינה.

"הדבר השלישי שהיינו צריכים לעשות זה להתגבר על אלה שאמרו שנשאיר את הגז במים. זה לא ייאמן, יש כאלה שעדיין רוצים שנשאיר את הגז מתחת לאדמה. אנחנו התעקשנו על הדברים האלה, וטוב שהתעקשנו. למדינת ישראל יש היום אופק אנרגטי וגם אופק כלכלי יוצא מן הכלל. זה מחזק מאוד את הכלכלה, ומחזק מאוד את המשק הישראלי. אז דברים נבחנים בתוצאות ואנחנו מביאים תוצאות.

"הבאנו עוד תוצאות. אנחנו נבחנים גם בתיירות. אנחנו רואים נתון מדהים, עלייה של כמעט 70% בחמש שנים. מספר התיירים הגיע לשיא של כל הזמנים - 4 מיליון וחצי. ראשית, זו ברכה עצומה למדינת ישראל. שנית, זו ברכה עצומה לעבודה החשובה שלך, השר יריב לוין. זה שיפור גדול מאוד, זה מייצר אלפי מקומות עבודה, זה מכניס גם מיליארדי שקלים לקופת המדינה לטובת אזרחי ישראל.

"דברים אכן נבחנים בתוצאות והתוצאות זה ההישגים", המשיך נתניהו. "היום הממשלה תשמע סקירה על הישג נוסף - היקף יישום החלטות הממשלה. לפני כמה שנים התחלנו ברעיון, שאני מכיר אותו מהיחידות המצוינות בצבא שבאחת מהן שירתתי, אני מכיר את זה מהקבוצות העסקיות שבהן עבדתי, כולם בודקים תוצאות. קיבלת החלטות - כמה יישמת.

"כשהתחלנו לבדוק את זה, זה היה בסביבות ה-67%, והיום, כמה שנים לאחר מכן, זה עומד על 82%. זה עלה כל שנה, זה הגיע להיקף די מדהים ב-5 השנים האחרונות , ותפוקה כזו או הישגים כאלו קיימים בתוך מעט מאוד ארגונים. אנחנו לא רק מקבלים החלטות, אנחנו מקיימים החלטות. זה מעודד ביותר שזה עולה משנה לשנה. אנחנו לא מסתפקים ב-82%, אני רוצה להגיע ל-90% וגם מעבר לזה.

"מכיוון שאמרתי שדברים נבחנים בתוצאות, אז התפרסמה בסוף השבוע עוד תוצאה מדהימה של המדיניות שלנו, שרבים פקפקו בה - המשך הירידה של היחס חוב תוצר", המשיך ראש הממשלה. "כשאני מסתכל על כלכלה, הדבר הראשון שאני מסתכל עליו זה הכנסה לנפש. הדבר השני שאני מסתכל עליו זה יחס חוב תוצר. זה כמה חוב אתה סוחב ביחס למה שאתה מייצר. יחס חוב תוצר היה למעלה מ-90% ב-2003 כשקיבלתי את תפקיד שר האוצר. ב-2009 הוא היה 78%. קבענו יעד להוריד אותו מתחת ל-60% עד 2020. אף אחד לא האמין, אבל עברנו את היעד הזה בסוף 2019, ואנחנו עומדים עכשיו ב-59.5%.

"כשהעולם מסתכל על כלכלת ישראל, מסתכל על הדור האחרון, הוא אומר: זה ממשיך לרדת. הכלכלה ממשיכה לצמוח, יחס חוב תוצר ממשיך לרדת, זו כלכלה בריאה מאוד. לא במקרה דברים נבחנים בתוצאות".