בחסות החוק ואהוד ברק: משלוח ראשון של קנאביס רפואי הגיע לישראל במסגרת הסכם אינטרקיור-טילריי

חברת הקנאביס קנדוק הודיעה על חתימת הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם חברה בת של טילריי, מהחברות המובילות בעולם בתחום הקנאביס הרפואי • המשלוח הראשון הוא בהיקף של 250 קילוגרם, וצפוי להגיע לארץ היום

המטוס לאחר הנחיתה עם משלוח קנאביס רפואי בנתב"ג / צילום: דרופ פרודוקשיין – ירדן ריימונד ודרור נוי
המטוס לאחר הנחיתה עם משלוח קנאביס רפואי בנתב"ג / צילום: דרופ פרודוקשיין – ירדן ריימונד ודרור נוי

חברת הקנאביס קנדוק, שבבעלות אינטרקיור הנסחרת בבורסה בת"א, הודיעה ביום חמישי על חתימת הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם טילריי פורטוגל, חברה בת בבעלות מלאה של טילריי (Tilray), שהיא מהחברות המובילות בעולם בתחום הקנאביס הרפואי, הנסחרת לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר בנאסד"ק.

ההסכם כולל ייבוא וייצוא של קנאביס רפואי, ובמסגרתו ינחת היום המשלוח הראשון - עסקת יבוא קנאביס חוקית מסחרית ראשונה בישראל. בעקבות הדיווח עלתה מניית אינטרקיור ב-16% ביום חמישי, לשווי של מעל חצי מיליארד שקל, הנמוך עדיין בכ-70% ממחיר השיא של המניה בפברואר 2019.

ההסכם מאפשר לקנדוק לייבא מוצרים של טילריי מפורטוגל בהיקף של 2.5 טונות לשיווק בבתי המרקחת בישראל במסגרת האסדרה החדשה. המשלוח הראשון הוא בהיקף של 250 קילוגרם, והגיע לארץ היום. היקף זה מיתרגם להכנסה של כ-50 מיליון שקל במונחי מחיר לצרכן.

בנוסף, במסגרת שיתוף הפעולה תייצא קנדוק בעתיד לטילריי 5 טונות קנאביס שישווקו תחת המותג טילריי, וזאת בכפוף לאישור יצוא מישראל ולעמידת המתקן של קנדוק בכל התקנים הקשורים ליצוא מישראל ויבוא המוצר למדינות היעד. אם לא יתאפשר יצוא מישראל, תרכוש טילריי מקנדוק 5 טונות מוצרים העומדים בתקן האסדרה החדשה בישראל, שישווקו בשוק הישראלי תחת המותג טילריי.

קנדוק היא אחת מחברות הקנאביס החלוצות, ומוצריה נמכרים ישירות למטופלים וכן דרך בתי המרקחת, בהתאם לתנאי האסדרה החדשה. מוצרי טילריי יצטרפו אליהם. ההסכם מעניק לקנדוק בלעדיות על שיווק מוצרי טילריי בשוק הישראלי למשך 7.5 שנים.

בשיחה עם "גלובס" אמר יו"ר אינטרקיור, אהוד ברק: "בפעילות הבינלאומית פגשנו את טילריי כמתחרה ברוב הטריטוריות המשמעותיות, ובמקביל טילריי בוחנת זה שנים כניסה לשוק הישראלי, ופגשה את רוב השחקנים המקומיים. כבר מהפגישות הראשונות הבנו כי ישנה הערכה גבוהה בין ההנהלות, וכי נכון יותר לחברות לשתף פעולה ולחתום על הסכם אסטרטגי הן בישראל והן בעולם. אני מעריך שההסכם הינו תעודת הכרה ב-12 שנות הפיתוח והייצור של קנדוק ועובדיה וכן בתעשייה הישראלית בכללותה".

הסיבה לשיווק שני מותגים במקביל היא כנראה המחסור בישראל של מוצרים עם אחוזי THC גבוהים, אותם מסוגלת טילריי לספק. המחירים שיוכלו לגבות החברת בישראל צפויים להיות נמוכים מאלה בהם יכולה למכור טילריי את המוצרים שלה ברחבי העולם, אולם היא עושה זאת ככל הנראה כדי לבנות מעמד בשוק הישראלי.

ברק: "המחסור המסויים באספקה למטופלים בישראל הביא את הצדדים לחתום גם על הסכם לייבא מוצרי טילרי באיכות הגבוהה ביותר לישראל בכדי לתת מענה מיידי לצורך. בד בבד עם ההסכם ליבוא נחתם גם הסכם ליצוא של מוצרי קנדוק לטילרי. לכל חברה יש מוצרים ייחודיים אשר משלימים אלה את אלה, ויוצרים גם גמישות לצורכי השוק בארץ ובעולם. בארץ אנו נספק את מוצרי טילרי במקביל למוצרי קנדוק, ונכסה את טווח המוצרים הנדרשים בישראל".

מה התוכניות שלכם לחו"ל, כולל ביצוא מחו"ל לחו"ל?

"קנדוק נערכת ליצוא מישראל הן דרך הסכם המכירה לטילרי הן באופן עצמאי למפיצים באירופה והן באמצעות שותפי הייצור שלנו באירופה ובקנדה. החוק ליצוא כבר עבר בכנסת וקיימת החלטת ממשלה מחייבת בנושא. משרד הבריאות הודיע כי בעת שהשוק הישראלי יגיע לשיווי משקל, הוא יפתח את שערי היצוא ויעניק רשיונות לחברות שיפעלו בהתאם. בהתאם אנו נערכים להתחיל לייצא לטילרי ולמפיצים נוספים עוד ב-2020".

 בעבר הגשתם טיוטת תשקיף להנפקה בנאסד"ק, אבל בינתיים לא הנפקתם.

"קנדוק השלימה את כל ההכנות להנפקה; כפי שדיווחנו אנו בוחנים את התזמון הנכון להנפקה".

האם אתם רואים את המחירים שמשרד הבריאות נתן כמחירים זמניים, כמשהו שאתם יכולים לעבוד איתו במידה ויהיו מחירים קבועים? האם אתם חושבים שהמשרד מכוון לכך שאלה יהיו המחירים הקבועים?

"להערכתי בקרוב ניתן יהיה להשיג מגוון גדול יותר בטווח מחירים רחב יותר ממש כמו בשוק התרופות".