אלביט מערכות תספק לראשונה מערכת הגנה לנגמ"שים של צה"ל בכ-100 מיליון שקל

מערכת ההגנה חץ דורבן פותחה ע"י התעשייה הצבאית (תעש מערכות) שהופרטה בסוף 2018 ונמכרה ע"י המדינה לאלביט מערכות ב 1.9 מיליארד שקל • זאת הפעם הראשונה שמשרד הביטחון מצטייד במערכת זו

חץ דורבן על נגמ"ש איתן / צילום: דוברות משרד הביטחון
חץ דורבן על נגמ"ש איתן / צילום: דוברות משרד הביטחון

אלביט מערכות  דיווחה הבוקר (ג') על חוזה ראשון שקיבלה ממשרד הביטחון לאספקת מערכת חץ דורבן להגנה מפני טילים נגד טנקים. היקף החוזה הוא 31 מיליון דולר, מערכות ההגנה יסופקו בתקופה של 5 שנים ויותקנו בנגמ"שים החדשים של צה"ל, המכונים בשם "איתן".

מערכת ההגנה חץ דורבן פותחה על ידי התעשייה הצבאית (תעש מערכות) שהופרטה בסוף 2018 ונמכרה על ידי המדינה לאלביט מערכות ב 1.9 מיליארד שקל. זאת הפעם הראשונה שמשרד הביטחון מצטייד במערכת זו, שכן עד כה הוא העדיף להתקין על הטנקים מסוג מרכבה ועל הנגמ"שים מסוג נמ"ר של צה"ל את מערכות ההגנה האקטיביות של רפאל, מסוג מעיל רוח.

חץ דורבן עושה שימוש בחיישנים אלקטרו - אופטיים, מכ"ם מעקב, משגרים ואמצעים ייעודיים כדי לנטרל איומים שמופנים אל הכלי שעליו היא מותקנת. היא מספקת לכלי הגנה היקפית של 360 מעלות ובכוחה לנטרל באופן אוטומטי איומים כמו רקטות אר.פי ג'י או טילים נגד טנקים שמשוגרים לעבר הכלי המוגן, בשטחים פתוחים ובאזורים עירוניים. איומים אלה מנוטרלים על ידי המערכת של אלביט תוך הפחתת הנזק השיורי וזאת, במטרה למנוע פגיעה בכוחות רגלים ידידותיים שעשויים להימצא בשעה של פעילות מבצעית בסמוך אלי הכלי שעליו היא מותקנת.

אף שמדובר במערכת הגנה מוצלחת שעברה שורה של ניסויים בישראל ובארה"ב, עד כה מערכת הביטחון הצטיידה במערכת ההגנה מעיל רוח של רפאל וכך, תעש שבימים שקדמו למכירתה לאלביט השקיעה מאמצים לשווק אותה בעולם. עוד לפני צה"ל, צבא ארה"ב הודיע שירכוש את חץ דורבן לקראת התקנתה על חלק מהמשוריינים שמשמשים אותו.

הנגמ"ש איתן, שעליו תותקן חץ דורבן הוא נגמ"ש גלגלי ששוקל כ 30 טון והוא מפותח על ידי מנהלת טנק המרכבה והרק"ם (מנת"ק) של משרד הביטחון. הוא יישא 13 לוחמים ויותקנו בו אמצעים מתקדמים בהיבטים של מיגון ושל עבירות בתנאי שטח קשים. הנגמ"ש החדש יכלול עמדות נשק נשלטות, צריחון לא מאוייש עם תותח 30 מ"מ, אמצעי חישה ותצפית מתקדמים שישפרו את אחיזת השטח שלו ועוד. הוא אמור להחליף בתהליך מדורג ורב - שנתי את הנגמ"שים האמריקאים המיושנים שמשמשים את חטיבות החי"ר של צה"ל מזה כ 4 עשורים מסוג M-113 ובאופן שיעמיד לכוחות צה"ל יכולות מבצעיות עדכניות בשדה הקרב המודרני.

מערכות חץ דורבן מיוצרות בחטיבת היבשה ותעש של אלביט מערכות שבניהולו של יהודה (אודי) ורד, שהתייחס הבוקר לעסקה עם משרד הביטחון ואמר כי היא מבטאה את העניין הגובר באמצעי זה מצד צבאות מודרניים רבים בעולם המבקשים לשפר את יכולות ההגנה על כלי הרק"מ המשמשים אותם.