סיכום 2019 | ניתוח

תכירו: מניות הטכנולוגיה מישראל שזינקו ביותר מ-100% בוול סטריט

למרות העלייה הנאה, עדיין מדובר בביצועי חסר ביחס למדדי הבנצ'מרק - ת"א-125 שעלה ב-21.3% והנאסד"ק שזינק בשיעור של 35.2% • בסיכום חודשי המדד עלה קלות, ב-0.5%, בעוד שמדד ת"א-125 ירד בשיעור דומה, ונאסד"ק טיפס 3.5% • מדד גלובס-פרומתאוס

שנת 2019 הייתה שנה חזקה לחברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט. מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר החברות הישראליות הללו, הוסיף לערכו 20.1%. עם זאת, המדד רשם ביצועי חסר לעומת הבנצ'מרק: באותה תקופה, מדד ת"א-125 עלה ב-21.3%, ומדד נאסד"ק זינק בשיעור של 35.2%. תתי-המדד הראו מגמות מעורבות: תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים איבד מערכו בשנה החולפת 6.8%, בעוד שתת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה נסק בשיעור של 35.7%.

בסיום השנה, 112 חברות מרכיבות את מדד גלובס-פרומתאוס, לאחר שבמהלך 2019 נמחקו שמונה חברות מהמדד, ושלוש חברות הצטרפו אליו - שלוש ישראליות שהונפקו לראשונה בארה"ב - תופין, פייבר ואינמוד. מרבית המדד מורכב מחברות טכנולוגיה, דבר שמסביר את העלייה הכללית של המדד למרות המגמות המעורבות של תתי-המדד.

מדד גלובס-פרומתאוס החל את דרכו בינואר 2017. מאז הוסיף המדד לערכו 36%. לשם השוואה, בתקופה המקבילה מדד ת"א-125 עלה בשיעור של 26.6%, ומדד נאסד"ק נסק בשיעור של 66.7%. שנת 2017 ושנת 2019 היו שתיהן שנים מצוינות, שבהן עלו המדדים בצורה ניכרת, לעומת שנת 2018 שבה חלה ירידה מתונה עקב הירידות החדות לקראת סוף אותה שנה. בדומה לשינוי השנתי, גם בראייה תלת-שנתית הראו תתי-המדד מגמות מעורבות. תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים איבד מערכו בשלוש השנים האחרונות 15.3%, בעוד שתת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה נסק בשיעור של 85%.

גלובס-פרומתאוס 2019
 גלובס-פרומתאוס 2019

בשנת 2019, אחת החברות הבולטות בתת-המדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים הייתה קומפיוג'ן. מחיר מניית החברה זינק במהלך השנה האחרונה בשיעור של 175%. החברה עוסקת במחקר ופיתוח של תרופות אימונותרפיה לסרטן, תרופות אשר מסייעות למערכת החיסון של הגוף לזהות ולתקוף תאים סרטניים. החברה נוסדה ב-1993, ופרצה דרך עם מערכת להשוואת מידע גנטי באופן מהיר בהרבה מכלל מתחרותיה באותה עת. כאשר החברה הנפיקה את מניותיה לראשונה בבורסת נאסד"ק בשנת 2000, היא עסקה בעיקר בתוכנות ובאפליקציות, אך כשנה לאחר מכן שינתה מסלול, ועיסוקה העיקרי עבר להיות פיתוח חלבונים למטרות רפואיות באמצעות אותן טכנולוגיות מתקדמות שפיתחה קודם לכן. בשנת 2002 נרשמה החברה גם למסחר בבורסה בתל אביב.

במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים, כי במהלך שנת 2019 פרסמה קומפיוג'ן מספר הודעות משמעותיות. בפברואר הודיעה על מהלך התייעלות שבו פיטרה 35% מעובדיה, ובמהלך השנה עדכנה על התקדמותם של הפרויקטים המרכזיים שלה - המוצרים COM701 ו-COM902. ב-COM701 החברה הודיעה על תוצאות קליניות חיוביות ראשונות מניסוי שלב 1.

על פי הדיווח, הטיפול הראה תוצאות חיוביות בהתמודדות עם פעילות סרטנית. בחודש נובמבר קיבלה החברה את אישור רשות המזון והתרופות האמריקאית, FDA, לניסוי שלב 1 ב-COM902. טיפול זה הינו טיפול משלים ל-COM701 ונועד לטפל בחולים עם סרטן מתקדם. בדצמבר 2019, נוספה קומפיוג'ן למדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה.

במקביל, אחת החברות שמשכו תשומת לב שלילית ב-2019 היא אינטק פארמה שאיבדה 93% משווייה במהלך השנה. אינטק פארמה מתמקדת בפיתוח תרופות מבוססות טכנולוגיה בשם "גלולת האקורדיון" לטיפול בחולי פרקינסון. בחודש יולי 2019, הודיעה אינטק פארמה כי גלולת האקורדיון נכשלה בשלב 3 (השלב המתקדם ביותר) בניסויים הקליניים, היות ולא הראתה הצלחה כלשהי מעבר לתרופות הקיימות. זאת, אף שבשלב השני של הניסויים הושגה תוצאה שלפיה חלה הפחתה ב"זמן הקיפאון", הזמן שבו חולי הפרקינסון לא מצליחים לזוז. עם זאת, בפרומתאוס אומרים שהיות שהמוצר המרכזי של חברת אינטק הוא הפלטפורמה של תרופות אקורדיון לשחרור מושהה של תרופות בתוך המעי, היא עשויה ליישם את יכולותיה בתחומים נוספים, או בשיתוף פעולה עם חברות אחרות בעתיד.

אחת החברות שמנייתן נסקה השנה בתת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה היא אודיוקודס הוותיקה, המפתחת ומייצרת מכשירים להעברת קול ונתונים ברשתות תקשורת. אודיוקודס היא חברה דואלית שנסחרת בבורסות תל אביב ונאסד"ק. בשנת 2019 מניית החברה זינקה ב-160%, מה שהוביל את החברה לשווי שוק של כ-750 מיליון דולר, כאשר היא ממשיכה ליהנות ממגמת הצמיחה בשוק ה-UC (תקשורת אחודה המיושמת במערכות תקשורת ומחשוב מקומיות) ושוק ה-UCaaS (תקשורת אחודה כשירות).

ברבעון השלישי של השנה החברה הציגה גידול של 15.5% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד לסך של כ-51.5 מיליון דולר. כמו כן, החברה הציגה עלייה בשיעור הרווחיות התפעולית לכ-14.5%. על פי נשיא ומנכ"ל החברה, שבתאי אדלרסברג, החברה משקיעה בהצלחה גם בתחום המתפתח של בינה מלאכותית קולית (Voice AI) כאשר עד כה התוצאות מעודדות, והציפייה היא שבעתיד תחום זה יניב רווחים נוספים לחברה. בפרומתאוס מציינים כי החברה הכריזה על שיתוף פעולה עם חברת אמזון כדי לאפשר אנליטיקה של שיחות טלפון עסקיות.

למרות המגמה הכללית החיובית, ישנן גם חברות שלא הצטרפו לחגיגה והשפיעו על תת-המדד לרעה. אחת מהן היא חברת הסייבר סייפ-טי העוסקת בפיתוח ושיווק פתרונות לאבטחת מידע ארגוני. מוצריה של החברה נועדו לצמצם התקפות סייבר על שירותים עסקיים קריטיים ונתונים רגישים של ארגונים. סייפ-טי היא חברה דואלית ובשנת 2019 מנייתה קרסה בוול סטריט בכ-95% משער של 59.40 דולר למניה בסוף שנת 2018 לשער של כ-3.03 דולרים למניה בסוף שנת 2019, לאחר שהחברה ביצעה השנה מספר דילולים למשקיעים. סייפ-טי המשיכה להפסיד השנה, כאשר בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפסידה כ-1.7 מיליון דולר (על בסיס כללי החשבונאות המקובלים, GAAP). תוצאות החברה ברבעון השלישי הושפעו מרכישת חברת NetNut שאותה רכשה באפריל השנה.

בדצמבר: אינמוד הפילה את מדעי החיים

בבחינה חודשית, החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש דצמבר בעלייה של 0.5%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 ירד ב-0.5%, ומדד הנאסד"ק טיפס בשיעור של 3.5%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד בדצמבר בשיעור של 3.6%, בעוד שמדד ת"א ביומד עלה ב-0.2% ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה עלה בשיעור של 0.8%. החברה שהשפיעה באופן המשמעותי ביותר על הירידה של תת-המדד היא חברת האסתטיקה הרפואית אינמוד שאיבדה במהלך החודש 23% מערכה לאחר שהחלה החודש מגעים לקראת הנפקה משנית בהיקף של מאות מיליוני דולרים. למרות הירידה החדה החודש, נכון לסוף שנת 2019, מחיר מניית אינמוד עדיין גבוה ב-180% ממחיר המניה בהנפקה הראשונית שלה באוגוסט האחרון, ומשקף לחברה שווי של כ-1.3 מיליארד דולר.

מניות הטכנולוגיה הישראליות שנסחרות בארה"ב עלו בחודש דצמבר והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 1.9%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 0.7%, ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 5.2%. החברה שבלטה ביותר בתת-המדד החודש היא סולאראדג' שעלתה בדצמבר בשיעור של 17% והשלימה עלייה של 171% במחיר המניה מתחילת השנה. החברה, העוסקת בפיתוח ובייצור של מערכות למיצוי הספק של מתקני אנרגיה סולארית פוטו-וולטאיים, עקפה בשנה האחרונה באופן עקבי את תחזיות האנליסטים להכנסות ו-לEBITDA בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019, ונכון לסוף השנה שווי השוק של החברה עומד על כ-4.6 מיליארד דולר.

גלובס-פרומתאוס דצמבר 2019
 גלובס-פרומתאוס דצמבר 2019

"השווקים אופטימיים לגבי המשך העליות"

לדברי אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהל מחלקת הייטק בפירמה, שנת 2019 הסתיימה באופטימיות בכל הנוגע לשווקים הפיננסיים, עם גל של עליות לאורך ולרוחב המפה. "ככל הנראה הגורם העיקרי הוא המשך זרימת הכסף הזול לשווקים כתוצאה מהריבית האפסית ושינוי מדיניות הפד, שהחל השנה להוריד את הריבית בארה"ב, וציפיות השוק שהתעדכנו בהתאם לצפי לעליות הן באפיקים המנייתיים והן באפיקי החוב הקונצרני.

"העליות בשווקים אינן טריוויאליות לאור החששות הגואים ממלחמות מטבע, מלחמות סחר שמנהלת ארה"ב תחת ממשל טראמפ, וכמובן לאור החששות מסכסוכים צבאיים הפורצים או מאיימים לפרוץ מעת לעת. בנוסף, המשך דחיית הברקזיט מהווה גם הוא עננה על כלכלת אירופה אשר קשה להעריך את השפעותיו לכשיתממש ככל שיתממש".

שבח מוסיף כי "שנת 2019 הייתה מהשנים הטובות בעשור האחרון מבחינת שוק ההון, ונראה כי השווקים אופטימיים לגבי הסתברות להמשך עליית שווי הנכסים. בתחום הטכנולוגיה ממשיכות חברות בינה מלאכותית, סייבר, ביג דאטה ומובייל, אנרגיה חלופית, ומערכות מידע ארגוניות לתדלק גלי עליות כאשר משקיעים מחפשים את טכנולוגיות העתיד להשקיע בהן".

לדברי שבח, בהיבט של החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב, "חשוב לשים לב שהן פעמים רבות נסחרות בתשואת חסר ביחס למדדי הבנצ'מרק. כפי שסקרנו במהלך השנים האחרונות במסגרת מדד גלובס-פרומתאוס, חלק גדול מהחברות המגיעות להיסחר בארה"ב הן חברות חלום, וככאלו - התנודתיות במניות שלהן גדולה מאוד". 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות