רשות ממשלתית בארה"ב מימשה אופציה לרכישת התרופה של מדיוונד ב-16.5 מיליון דולר

הרשות הממשלתית האמריקאית האחראית על הצטיידות במוצרים רפואיים לשעת חירום, BARDA, מימשה אופציה לרכוש את המוצר לטיפול בכוויות במסגרת הסכם עם מדיוונד מ-2015, שבמסגרתו מימנה הרשות ניסויים קליניים • מניית מדיוונד משקפת לחברה שווי שוק של 80 מיליון דולר, לאחר שירדה אתמול 3%

חברת התרופות לטיפול בכוויות ופצעים מדיוונד  הודיעה כי הרשות הממשלתית האמריקאית (BARDA), האחראית על הצטיידות במוצרים רפואיים לשעת חירום, מימשה אופציה לרכוש את המוצר לטיפול בכוויות של החברה בסכום של 16.5 מיליון דולר - תשלום שייפרס על פני חמישה רבעונים.

הרכישה תתבצע במסגרת הסכם שנחתם בין הצדדים ב-2015, ובמסגרתו BARDA מימנה ניסויים קליניים שערכה מדיוונד, ויש לה אופציה לרכוש כמויות נוספות של המוצר בהיקף של עד 50 מיליון דולר. מניית מדיוונד ירדה אתמול 3%, והחברה נסחרת לפי שווי שוק של 80 מיליון דולר.

המוצר של מדיוונד עדיין אינו מאושר לשיווק בארה"ב, אבל עוד לפני האישור התחילה החברה בשיווק המוצר תחת פרוטוקול מיוחד לשעת חירום, שנתמך וממומן על ידי BARDA, בסכום של עד 21 מיליון דולר. בכוונת מדיוונד ושותפתה השיווקית בארה"ב, חברת Vericel, להגיש את המוצר לאישור שיווק ל-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, ברבעון השני של 2020.

בנק ההשקעות Cowen פרסם אתמול המלצת "קנייה" למניית מדיוונד, עם מחיר יעד גובה פי שניים מהמחיר היום. לדברי האנליסטים שכתבו את הסקירה, כמה אירועים הצפויים בשנה הקרובה יכולים להעלות את ערך המניה, ובהם ההגשה של המוצר הנוכחי לאישור ותוצאות ביניים בניסוי במוצר של החברה לתחום הטיפול בכוויות. הם ציינו כי בזכות המימון על ידי BARDA, מדיוונד יציבה תזרימית הרבה יותר מחברות אחרות מסוגה (למדיוונד היו נכון לסוף הרבעון, כ-32 מיליון דולר בקופת המזומנים). הם משווים את מדיוונד למוצר המתחרה סנטיל (Santil), שפותח על ידי חברת Healthpoint, שנרכשה בין השאר עבור ערכו של מוצר זה ב-800 מיליון דולר, ולחברת Derma Sciences, שעסקה בתחום הפצעים ונרכשה ב-2017 ב-260 מיליון דולר.

הטיפול אינו מחייב נוכחות מנתח

שוק הכוויות העולמי נחשב לקטן יחסית ומגלגל כמה מאות מיליוני דולרים בשנה. השוק נחלק בין טיפולים שוטפים בכוויות, שרובן תוצאה נגרמות מתאונות ביתיות, לבין טיפול חירום במספר רב של פצועים בעקבות אירועים כמו שריפות או פיגועי טרור. הטיפול של מדיוונד מחליף טיפול בניתוח, כשהמוצר של מדיוונד מאפשר לטפל במספר רב יותר של חולים בו-זמנית ובמהירות רבה יותר, מכיוון שאינו מחייב נוכחות של רופא מנתח. לכן, הרכישה של המוצר במסגרת תוכנית היערכות לאסון עשויה להיות הנתיב העיקרי של החברה להכנסות. נוסף על כך, מדיוונד נמצאת בניסוי קליני רב-מרכזי בארה"ב למוצר שלה לטיפול בפצעים - שוק של מיליארדי דולרים, אבל תחרותי יותר.

הכנסות מדיוונד מפעילותה באירופה, שבה יש למוצר כבר אישור שיווק, נמוכות כרגע. ברבעון האחרון של 2019 רשמה הכנסות של 5.1 מיליון דולר, בעיקר מהסכם BARDA, ובתשעת החודשים הראשונים של 2019 עמדו ההכנסות על 26.3 מיליון דולר, בעיקר עקב מקדמה של 17.5 מיליון דולר מהסכם השיווק עם חברת וריסל. בשבוע שעבר חתמה מדיוונד על הסכם הפצה, שבמסגרתו העניקה לחברת Balance Medical Pty זכות בלעדית לשיווק והפצה של NexoBrid לטיפול בנפגעי כוויות בינוניות וקשות באוסטרליה, בניו זילנד ובסינגפור.