אפריקה ישראל לא רוצה לשלם דמי הצלחה של כמיליון שקל ליועץ בהסדר החוב שלה

אפריקה ישראל טוענת כי חברת הייעוץ MNS קיבלה עבור שירותיה 763 אלף שקל • אם מחזיקי האג"ח יצביעו בעד הצעת ההחלטה שלא לשלם לה דמי הצלחה, הם ייאלצו להשאיר בידי הנאמנים סכום של 1.2 מיליון שקל לצורך מימון ההליך המשפטי

שרון זאורבך / צילום: איל יצהר, גלובס
שרון זאורבך / צילום: איל יצהר, גלובס

הסדר החוב של חברת אפריקה ישראל עם הרוכשת - חברת לפידות קפיטל של יעקב לוקסנבורג, אמור להתבצע בעוד פחות משבועיים, אולם עוד לפני כן נדרשים מחזיקי האג"ח של החברה להכריע בשאלה האם לאשר לה שלא לשלם דמי הצלחה של 936 אלף שקל (כולל מע"מ) לחברת הייעוץ MNS שמוביל שרון זאורבך. מזימון לאסיפת מחזיקים שפורסם אמש עולה כי אם יצביעו מחזיקי האג"ח בעד הצעת ההחלטה שלא לשלם ל-MNS, הם ייאלצו להשאיר בידי הנאמנים סכום גבוה יותר של 1.2 מיליון שקל, לצורך מימון ההליך המשפטי מול חברת הייעוץ של זאורבך. 

אל הזימון לאסיפת ההצבעה, שתתכנס ביום א' הקרוב, צורפה תכתובת בין היועץ לאפריקה ישראל סביב בקשתו של זאורבך לקבלת המענק. בין השאר צורפה הצעת הסכם הייעוץ שהעביר זאורבך לאפריקה ישראל באפריל 2016 ושעליה חתומים שני הצדדים. בהצעה נכתב במפורש כי "עם אישור ההסדר ישולם לנו מענק הצלחה בסך של 800 אלף שקל, וכן מענק נוסף של עד 400 אלף שקל לפי שיקול דעת הנהלת החברה". למרות זאת, לטענת אפריקה ישראל ונאמני האג"ח שלה, זאורבך לא היה מעורב בהסדר הסופי שנחתם עם לפידות קפיטל, ולכן אינו זכאי למענק.

במכתב שהועבר לזאורבך ב-30 באוקטובר כותבת אפריקה ישראל  כי MNS קיבלה עבור שירותיה מאז אפריל 2016 "תשלום הוגן, ואף למעלה מכך, שהסתכם לכדי כ-763 אלף שקל". בנוסף, חושפת אפריקה ישראל במכתב כי העבירה לזאורבך הצעות פשרה שלא התקבלו, "בסכומים צנועים בהרבה מאלו הנדרשים על ידכם".

ב-18 בנובמבר שלחה אפריקה ישראל מכתב נוסף לזאורבך שאליו צירפה המחאה בסך 87.75 אלף שקל בגין מתן שירותי ייעוץ כלכלי בקשר עם מכירת החזקותיה של אפריקה ישראל בקבוצת המפעיל (החברות המפעילות את כביש 6). במכתב נאמר כי "תשלום זה מהווה גמר חשבון סופי ומוחלט" בגין שירותי הייעוץ שהתקבלו מ-MNS. 

חברת הייעוץ MNS מתמחה בתחום חדלות הפירעון ובבחינת סולבנטיות של חברות. בשנים האחרונות ליוותה החברה כמה מהסדרי החוב הגדולים בישראל, ובהם זה של אלון חברת הדלק (קבוצת אלון), מירלנד, אי.די.בי פתוח, קרדן אן.וי, פלאזה סנטרס, סקורפיו ועוד.

בשבוע שעבר העביר זאורבך נייר עמדה לאפריקה ישראל, נאמני האג"ח ונציגות המחזיקים, ובו פירט את השירותים שהוענקו לחברה לאורך תקופת הסדר החוב, וביקש מהנאמן והמחזיקים שיאפשרו לחברה לשלם את התחייבותה כלפיו.

עם זאת, במכתב תשובה שקיבל מאפריקה ישראל, חוזרת החברה על טענותיה כנגד תשלום המענק. כעת יעמוד העניין להכרעת מחזיקי האג"ח, כאשר במידה שהצעת ההחלטה שלא לאשר את תשלום המענק תזכה לרוב של יותר מ-50% בכל אחת משלוש הסדרות (כ"ו-כ"ח), צפויה MNS להגיש לביהמ"ש תביעה כנגד אפריקה ישראל בנושא. אם אכן תוגש תביעה, עשוי בית המשפט לקבוע כי זאורבך אכן אינו זכאי לסכום המענק, אולם עד שכך יקרה, ייהנו עורכי הדין של נאמני האג"ח משכר טרחה שיכווץ את רווחי המחזיקים ממניעת תשלום המענק.

הצדדים רבים על הפיקדונות של בן משה

זאורבך איננו הגורם היחיד שממתין לכסף מאפריקה ישראל. אתמול פורסם ב"גלובס" כי הסתיים ללא הצלחה הגישור בין איש העסקים מוטי בן משה לנאמני האג"ח של החברה, סביב דרישתו של בן משה להשיב לחברות שבשליטתו פיקדונות על סך 100 מיליון שקל שהופקדו בעבר לטובת הנאמנים. בדיווח שפרסמו הנאמנים נכתב, כי הגישור הופסק בעקבות סירובו של בן משה להיפגש עם נציגות מחזיקי האג"ח.

"ביום 5.1.2020 הודיעו הנאמן ונציגות מחזיקי האג"ח כי לאור חוסר הנכונות של בן משה לקיים פגישה עם הנציגות בלוחות הזמנים שהוגדרו, הנציגות אינה מוצאת טעם בהמשך ניהולו של הליך הגישור והודיעה על סיומו", נכתב בדיווח שנמסר לבורסה. לאור החלטה זו, מתבקשים מחזיקי האג"ח לאשר בשבוע הבא את מינויו של משרד גיסין ושות' ושל משרד נאור-גרשט כעורכי הדין שיובילו את המאבק המשפטי מול בן משה על כספי הפיקדון.

מדובר בשלושה פיקדונות שהפקידו בעבר שלוש חברות בשליטתו של בן משה להבטחת רכישתה של אפריקה ישראל ונכסיה במסגרת הסדר חוב. עם זאת, הסדר חוב זה בוטל לפני כשנה ומאז תובעים שני הצדדים לעצמם את כספי אותם פיקדונות.

כאמור הבעלות באפריקה ישראל צפויה לעבור בקרוב לידי חברת ההשקעות לפידות קפיטל, שזכתה בהתמחרות על רכישת אפריקה ישראל, במסגרת הסדר חוב כולל ובחסות ביהמ"ש. בהצבעה שהתקיימה לפני מספר חודשים הצביעו 81% ממחזיקי האג"ח של חברת החזקות הנדל"ן והתשתיות בעד הצעתה של לפידות, בעוד שההצעה המתחרה של חברת הנדל"ן י.ח. דמרי (שבשליטת יגאל דמרי) זכתה לתמיכה של 19% בלבד. ההצעה שהגישה לפידות למחזיקי האג"ח מעניקה להם חבילת תמורות בשווי כולל של כ-1.35 מיליארד שקל - תספורת של כ-40% על החוב שנותר כלפיהם. 

אפריקה ישראל במתכונתה הנוכחית המצומצמת כוללת כיום שתי פעילויות מרכזיות - היא מחזיקה ב-100% מחברת הקבלנות והתשתיות דניה סיבוס, שמחזיקה בעצמה ב-74% ממניות יזמית הבנייה למגורים, אפריקה מגורים, בשווי שוק נוכחי של כ-930 מיליון שקל. מלבד שני נכסים אלו מחזיקה אפריקה ישראל בקופת מזומנים דשנה ובקרקעות בסביון שמיועדות למכירה. במסגרת ההסדר, יקבלו מחזיקי האג"ח תשלום של 861 מיליון שקל מידי לפידות קפיטל ושותפתה, אלטשולר שחם גמל, וכן את נכסיה הנזילים של אפריקה ישראל בשווי של כ-487 מיליון שקל (לאחר תשלומי מס והוצאות הסדר).