עו"ד אלי זהר, שהוביל את משרד גולדפרב-זליגמן, נפטר בגיל 80: "היה מענטש. תמיד אדיב ונכון לעזור"

הקהילה המשפטית בישראל אבלה על מותו של אחד מבכירי הליטיגטורים • עו"ד פיני רובין: "הוא לא דיבר זילות ברשויות האכיפה" • עו"ד צביקה בר-נתן: "לפני הכול הוא היה אדם נדיר עם לב זהב ואוהב אדם. משרד גולדפרב-זליגמן ילך בדרכו שנים רבות"

עו"ד אלי זהר / צילום: כדיה לוי
עו"ד אלי זהר / צילום: כדיה לוי

אלי זהר, מבכירי עורכי הדין בישראל, נפטר הבוקר (ד') והוא בן 80 שנה. זהר עמד בראש משרד גולדפרב-זליגמן, פירמת עורכי הדין השלישית בגודלה בישראל, ונחשב לאחד הליטיגטורים המובילים בישראל. 

"עורך הדין הג'נטלמן"

בתחילתו של אחד הדיונים המשמעותיים שהתקיימו באחת מפרשות השחיתות הגדולות במדינה, עמדה נבחרת עורכי הדין המכובדת שהופיעה בשם שלל הנאשמים וקיימה דיון נלהב סביב השאלה מי מהם יטען ראשון. באותו זמן, ישב עו"ד אלי זהר בשלווה מול קלסריו, וחיכה שהדיון יסתיים. פתאום פנה אליו אחד מעורכי הדין הצעירים יותר, ושאל אותו: "אני יכול לטעון אחריך?". עו"ד אלי זהר חיוך אליו באדיבות, וענה: "למה אחריי? תטען לפניי", ואז קם זהר ואמר לכל הקולגות: "אני האחרון".

כך היה בדיון הזה, וכך היה בכל דיון שבו הופיעו לצדו של זהר סנגורים בכירים וצעירים שייצגו נאשמים אחרים. ההתנהלות הזאת, והתנהלותו של זהר באולמות בית המשפט ומחוצה להם לאורך כל שנותיו, זיכתה אותו בתואר "עורך הדין הג'נטלמן".

היום, בשעה שהקהילה המשפטית נפרדת ממנו, עם פטירתו הבוקר בגיל 80, התיאור הזה חוזר על עצמו פעם אחר פעם על-ידי הקולגות של זהר בזירה המשפטית, המכנים אותו: "אציל וג'נטלמן", "קצין וג'נטלמן", ג'נטלמן אמיתי" ועוד.

בעולם המשפטי זה לא מובן מאליו שיש קונצנזוס על התנהלותו המכבדת של עורך דין, ובוודאי לא של סנגור, אבל אצל זהר לא היה ספק: מדובר בעורך דין מזן נדיר, נכחד, שהותיר את חותמו החיובי על עולם המשפט ועל עולם הליטיגציה בפרט. הוא אולי היה האחרון לטעון, אך נחשב לראשון וליחיד במינו בזירה המשפטית.

פירמת עורכי הדין השלישית בגודלה

זהר עמד בראש משרד גולדפרב-זליגמן, פירמת עורכי הדין השלישית בגודלה בישראל, ונחשב לאחד הליטיגטורים המובילים בישראל. ב-55 השנים האחרונות היווה זהר דמות דומיננטית, אהודה ומעוררת הערכה בעולם המשפט. לאורך השנים הוא עמד בחזית של משפטים מתוקשרים ותקדימיים ביותר, תוך שהוא מלווה שורה של אישי ציבור ואנשי עסקים שהואשמו בעבירות צווארון לבן.

הלקוח המפורסם ביותר היה ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שזהר היה מחבריו הקרובים. זהר הביא לזיכויו של אולמרט בחלק מהפרשות בהן הואשם, ולהרשעתו באישומים קלים יותר מאלה שהואשם בחלק אחר, אך גם לאחר ההישגים הללו, בתום המשפטים המורכבים והממושכים הוא לא חגג את התוצאה. בין היתר אמר בראיונות ל"גלובס" כי "נעשתה היסטוריה, ולא לטובת המדינה, ביום שאהוד עזב את משרד ראש הממשלה", וכי הוא לא חוגג את הניצחונות בתיקים, כי "קשה לחגוג כשאתה יודע שארבע שנים נשרפו לשווא".

עוד ייצג זהר, בין היתר, את הרב יאשיהו פינטו ואת השר לשעבר גונן שגב שהודה בריגול לטובת איראן ונשלח ל-11 שנים לכלא. זהר שימש כמפרק של חברת טאו שבשליטת איש העסקים אילן בן-דב וכן ייצג את נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל, שנעצר בהונג קונג.

אחד המאפיינים המרכזיים של זהר היה העובדה שהוא היה One man show. בתחילת העשור הוא הוביל את המיזוג של משרד עורכי הדין בראשו עמד, משרד זליגמן עם משרד גולדפרב, בדרך ליצירת אחת מהפירמות הגדולות ביותר בישראל, ששומרת על מקומה בפסגה עד היום. הוא עצמו נותר לאורך השנים הכוכב המרכזי והמוביל בתיקים בהם היה מעורב. הוורסטיליות של זהר, שמאפיינת את עורכי הדין מהדור הישן, היא מצרך נדיר בקרב עורכי הדין הפעילים כיום.

במקביל, זהר לא היסס להביע את דעותיו, גם כאשר אלה לא היו פופולריות, בעיקר העמדות הנחרצות שהביע נגד כל פגיעה בשלטון החוק, ובית המשפט העליון בפרט. כך למשל, בכנס של לשכת עורכי הדין בפאנל שעסק בוויכוח בין הרשות המבצעת לרשות השופטת והרצון לצמצם את כוחו של המשפט, הפנה זהר אצבע מאשימה אל מי שחפצים בהיחלשות בית המשפט העליון, ואמר: "זה לא ויכוח שצץ לפתע בגלל סטיית בית המשפט העליון. כבר ב-1952 היה מתח כזה בין שר המשפטים לבין בית המשפט העליון. כל מיני שרים וחברי כנסת שמעל ראשם מרחפת עננה של אישום בכפוף לשימוע, הם מי שמובילים את הדיון, אבל צריך לזכור שהם בעלי אינטרס מובהק. זה יוצר בעיה אמיתית. מדובר בהטעיה מכוונת. חייבים לשמור על בית המשפט העליון".

"לא חשש להביע עמדות"

לאחרונה נבחר זהר לאחד מאנשי העשור של "גלובס", ובנימוקים לבחירתו נכתב כך: "הוורסטיליות של זהר, שמאפיינת את עורכי הדין מהדור הישן, היא מצרך נדיר מאוד בקרב עורכי הדין הפעילים כיום. שלא כמו עורכי דין פרטיים אחרים שעושים לביתם ומקפידים לשמור את דעותיהם על נושאים ציבוריים לעצמם, זהר לא חושש להביע עמדות נחרצות נגד כל פגיעה בשלטון החוק, ובית המשפט העליון בפרט".

במקביל לפעילותו המשפטית הקפיד זהר על פעילות ציבורית ענפה. הוא עמד בעבר בראש המדור לתאטרון במועצה לתרבות ואמנות, במהלכן שימש שלוש שנים יו"ר פסטיבל עכו. עד שנת 2005 שימש זהר בתפקיד יו"ר המועצה הישראלית לקולנוע, שפעלה רבות לקידום היצירה המקורית, ועד לאחרונה כיהן כיו"ר תאטרון "גשר".

בשנים האחרונות שידר זהר שהוא מעביר את השרביט לשותפים הצעירים יותר במשרדו, ועדיין לכולם היה ברור שהוא לא עומד לרדת מהבמה. לאורך השנים הוא נותר דומיננטי, פעיל והמשיך לייצג ולהופיע בבית המשפט. דלתו, אומרים עורכי הדין במשרד, תמיד הייתה פתוחה. 

על משרד גולדפרב-זליגמן נפל הבוקר אבל כבד. מהמשרד נמסר כי "משרד גולדפרב-זליגמן, השותפים והעובדים, מודיעים בכאב רב על פטירתו של יושב ראש משרדנו האהוב והיקר ,עו"ד אלי זהר - אדם נדיר, משפטן ייחודי, חבר ואח לנו. אנו מחבקים את נילי, גיא, איתי, דנה וכל המשפחה".

עו"ד צביקה בר-נתן, שותף וראש מחלקת ליטיגציה מסחרית ובינלאומית במשרד גולדפרב-זליגמן, אמר היום כי "כל מי שאלי נגע בו ידע שלפני הכול הוא היה אדם נדיר עם לב זהב ואוהב אדם. אלי היה משפטן ייחודי, בחוכמה וברגישות שלו. עבורנו הוא היה אח גדול, אהוב ויקר מאוד. משרד גולדפרב-זליגמן ילך בדרכו שנים רבות רבות". 

"מענטש ואיש נדיר"

גם הקולגות הוותיקים של זהר התקשו להסתיר היום את כאבם. עו"ד רם כספי, מעורכי הדין הוותיקים והבכירים בארץ ואחד החברים הקרובים של זהר, אמר היום ל"גלובס": "קשה לי. אני עדיין המום לשמע ידיעת האיוב על דבר פטירתו של חברי היקר אלי, ומוקדם לכן להספידו. לאורך כל דרכו אלי התבלט לא רק כאחד מגדולי המשפטנים שקמו לנו, אלא גם כאיש אשכולות עם ידע נרחב בכל תחומי החיים, ובכללם בתרבות, באמנות בכלכלה ובחברה. אלי היה איש אציל וג'נטלמן, נעים-הליכות בכל רמ"ח אבריו ומעל הכול חבר אמת. הוא יחסר לכולנו, ואולם רוחו וזכרו יהיו שמורים עמנו לעד".

עו"ד פיני רובין, ראש משרד גורניצקי ומבכירי עורכי הדין בישראל, ספד גם הוא לחברו היום ואמר: "אלי היה חבר מקצועי קרוב, ועוד יותר מכך חבר אישי קרוב. הוא ורעייתו. שתי המשפחות קשורות בעבותות של ידידות מזה שנים ארוכות, והליכתו היא אבדה אישית ומקצועית גם יחד.

"את דרכו המקצועית התחיל אלי כעורך דין נזיקין, אבל כעבור שנים מועטות הוא נטש לעולם העסקים המשפטי ולייצוג בתיקים משפטיים מורכבים, שהאחרון שזכור בהם, אבל כמובן לא היחיד שבהם, הוא ייצוגו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. גם בהיותו מייצג את אהוד אולמרט, הוא ידע לשמור על פאסון מקצועי, לא דיבר זילות ברשויות האכיפה ונהג בדרך-ארץ כלפי כל הסובבים אותו, למרות הידידות האמיצה שהייתה בינו לבין אולמרט. קצין וג'נטלמן.

"על כישוריו המקצועיים כולם יודעים, אבל פחות יודעים, אולי, את סגולתו הגדולה מכולן, והיא שהוא היה מענטש. תמיד אדיב, תמיד נכון לעזור, ידידותי ומסייע רבות גם למגזרים חוץ מקצועיים כמו, בעיקר, לעולם התרבות והתאטרון. ידו בכל, ולא יד כל בו. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

עו"ד רועי בלכר, שותף במשרד קריספין, רובינשטיין, בלכר, ומי שהיה בן-טיפוחיו ויד-ימינו של זהר לאורך שנים, אמר ל"גלובס" כי "אלי היה אבי המקצועי. הוא גידל אותי אחרי שהשתחררתי מהפרקליטות הצבאית. אלי היה איש נדיר בנוף עורכי הדין ובנוף האנושי בכלל. אוהב אדם, אופטימי תמיד. חוש הומור משובח. אצילות פולנית של פעם. מענטש. אני אוהב אותו מאוד, ופטירתו מותירה בור בחיי".

עו"ד גדעון פישר, שותף בכיר במשרד גדעון פישר ושות', הוסיף: "איבדנו היום את אחד מאחרוני הג'נטלמנים, מבכירי העולם המשפטי. זכיתי להכיר ולעבוד הן לצד והן מול אדם יוצא דופן ונדיר בהוויה הישראלית. ניהלתי איתו מערכת היכרות במשך 30 שנים רצופות, בעבודה משותפת, בעניינים מורכבים ומאתגרים. לנהל קרב ביחד איתו הייתה חוויה צרופה, ולנהל קרב מולו היה אתגר קומנדו ג'נטלמני. תנחומיי למשפחתו היקרה, שאותה למדתי להכיר ולהוקיר, בזכות עצמם". 

עו"ד עמית בכר, יו"ר מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, מסר: "מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין מרכין ראש עם פטירתו של עו"ד אלי זהר, מעמודיי התווך של המשפט הישראלי. עו"ד זהר, היה ראש פירמת עורכי הדין גולדפרב-זליגמן ושות', משפטן בולט ומוביל בכל רמ"ח איבריו, והיה אחד מענקי המשפט הישראלי. זהר, אשר ייצג בהצלחה דמויות בכירות גם בהליכים פליליים, תמיד שמר על מכובדות, הוגנות ומצוינות.

"זהר האמין במערכת המשפט ובחשיבותה ופעל כל חייו לקידומה ולביצורה. גם בעת האחרונה, על אף מצבו הבריאותי, הוא לא חדל מן המאבק למען שמירת שלטון החוק כאבן-יסוד מרכזית של הדמוקרטיה הישראלית. מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין מביע צער עמוק על לכתו ומחזק את ידי המשפחה והמשרד. יהי זכרו ברוך".