שיעור התמותה מסרטן בארה"ב בירידה השנתית החדה ביותר ב-2016-2017

הירידה נובעת במידה רבה מהתקדמות בטיפולם בסרטן הריאה, אם כי הירידה החדה ביותר נרשמה בתמותה ממלאנומה • למרות התקדמות, הסרטן נשאר הגורם השני לתמותה בארה"ב, אחרי מחלות לב

טיפול בסרטן / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קרייטיב
טיפול בסרטן / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קרייטיב

שיעור התמותה מסרטן בארה"ב ירד ב-2.2% בין השנים 2016 ו-2017, הירידה השנתית החדה ביותר ברישומים, לפי דוח חדש של אגודת הסרטן האמריקאית. זהו המשך לירידה מתמשכת בתמותה מסרטן שהחלה לפני 25 שנה.

הירידה נובעת במידה רבה מהתקדמות בטיפולם בסרטן הריאה, אם כי הירידה החדה ביותר נרשמה בתמותה ממלאנומה. ההתקדמות בטיפולים מסייעת לשפר את שיעורי ההחלמה בשני סוגי סרטן אלו, אומרים מומחים.

גם הירידה בשיעורי העישון מלאה תפקיד גדול בירידת התמותה מסרטן הריאה, כמו גם השיפורים באבחון ובטיפול. לגבי מלאנומה, הדוח מציין תרופות חדשות כמו Zelboraf של חברת רוש, שפועלת נגד השורשים המולקולריים של גידולים, ו-Yervoy של בריסטול-מאיירס סקיב, שמפעילה את מערכת החיסון של החולה במאבק בגידול.

למרות התקדמות, הסרטן נשאר הגורם השני לתמותה בארה"ב, אחרי מחלות לב. והירידות בגידולי דרכי העיכול, השד והערמונית. הדוח שפורסם היום בג'ורנל הסרטן לקליניקאים מעריך 1.8 מיליון מקרי סרטן חדשים ו-600,000 מקרי מוות בארה"ב בשנת 2020.

סך הירידה בתמותה בסרטן מאז 1991, 29%, מתורגם ל-272,450 פחות מקרי מוות ב-2017 ו-2.9 מיליון פחות מקרי מוות מ-1991, השנה שבה הגיעה התמותה בסרטן לשיא, לפי אגודת הסרטן האמריקאית. הנתונים הם מכמה שנים לאחור בגלל זמן שנחוץ לאיסוף וניתוח המידע, שנאסף מכמה מסדי נתונים ממשלתיים ורפואיים, אמרה רבקה זיגל, האחראית המדעית על מחקר המעקב באגודת הסרטן, והכותבת הראשית של הדוח.

שיעור התמותה מסרטן בארה"ב נבעו במידה רבה מסרטן הריאות. הוא החל לרדת בתחילת שנות ה-90, כאשר פחות אנשים עישנו והרופאים התקדמו בטיפולי סרטן השד, הערמונית ודרכי העיכול. התקדמות בתחום סרטן הראה הואצה מאז, ושיעורי ההישרדות עלו בכל שלב של המחלה. התמותה מסרטן הריאות צנחה ב-51% בקרב גברים וב-26% בקרב נשים מהשיאים שלה בהתאמה. "ללא סרטן הריאה, הירידה בשיעור התמותה מסרטן בשנת 2017 ביחס ל-2016 יורדת מ-2.2% ל-1.4%", אמרה ד"ר זיגל.

אונקולוגים ואפידמיולוגים מיחסים חלק גדול מהירידה בתמותת סרטן הריאה לירידה בעישון, ולהתקדמות בתחום השיקוף והאיתור המוקדם, יחד עם טכניקות ניתוח והקרנות משופרות. הם מצביעים גם על טיפולים חדשים יחסית כמו תרפיה ממוקדת, שבה התרופות פועלות נגד מוטציות גנטיות ספציפיות או חלבונים, ולאימונותרפיה, שרותמת לעזרה את מערכת החיסון של הגוף.

"אימונותרפיה היא הפעם הראשונה בסרטן ריאה שבה אנחנו יכולים להשתמש במילה 'ריפוי' לחולים שלנו", אמרה הלנה יו, אונקולוגית בבית החולים ממוריאל סלואון קייטרינג בניו יורק, שמתמחה בסרטן ריאה.

סרטן ריאה עדיין גרם יותר מקרי מוות ב-2017 מאשר גידולי שד, ערמונית, דרכי עיכול ומוח ביחד, לפי הדוח. שיטות סקירה ושיקוף לא אחידות גורמות עדיין להחמצה של גידולים רבים בשלב מוקדם.

התרופות Yervoy ו- Zelboraf אושרו לשימוש בארה"ב ב-2011. מיד אחר כך, שיעור ההשרדות לשנה של חולי מלאנומה מטסטאטית (עם גרורות) זינק מ-42% ב-2008-2010 ל-55% ב-2013-2015. מאז הופיעו בשוק תרופות חדשות, כמו Opdivo של בריסטול ו- Keytruda של מרק, שתיהן אימונותרפיות, ועוד תרופות ממוקדות ושילובים של כמה תרופות, שהגדילו את האופציות שעומדות לרשות החולים.